theme wordpress
آموزشی

اگر شما این ۷ صفت را دارید، فرد باهوشی هستید!

ویژگی های افراد باهوش ویژگی های خاصی نیستند! به زعم خیلی ها داشتن IQ بالا نشان دهنده‌ی هوش بالای یک نفر است. در صورتی که شما حتما نیاز ندارید که از IQ بالایی برخوردار باشید تا به عنوان یک فرد باهوش و نابغه تلقی شوید. واقعیت این است که ماجرا فراتر از دانستن تعدادی محتوا و خوب بودن در درس و ریاضی است!! متخصصان بر این باورند که بسیاری از مردم نابغه اصلا نمی‌دانند که در واقعیت تا چه حد از هوش و زکاوت برخوردارند! در مقاله زیر قصد داریم به ۷ مورد از ویژگی های افراد باهوش اشاره کنیم. با الفبایت همراه باشید. 

 دکتر کاترین جکسون(Catherine Jackson) یکی از روانشناسان بالینی می‌گوید:

یک فرد نابغه، فردی است که در فکر کردن خود انعطاف داشته باشد و بتواند خود را با تغییرات وفق دهد. او قبل از حرف زدن و انجام دادن کاری فکر می‌کند و می‌تواند به صورت هوشمندانه احساسات خود را کنترل کند.

به طور خلاصه افراد نابغه از انواع مختلف هوش برخوردار هستند اما این هوش‌ها فقط محدود به هوش فکری، اجتماعی و هوش هیجانی نمی‌شود.

چه رابطه ای بین تنهایی و هوش وجود دارد؟

محققان در بسیاری از ویژگی‌‌ها و صفات‌ مشترک افراد نابغه مطالعه داشته‌اند. برای مثال، در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ توسط  British Journal of Psychology منتشر شد، محققان فهمیدند که افراد نابغه در اصل ترجیح می‌دهند که تنها باشند. افراد باهوش‌تر تمایل دارند رضایت کمتری از زندگی را تجربه کنند. آنها معمولا با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند. با توجه به روانشناسی تکاملی، انسان‌ها تکامل یافته‌اند تا باهوش باشند تا بدین وسیله بتوانند مشکلات خود را حل کنند. بنابراین افرادی که راحت‌تر و خوشحال‌ترند که تنها باشند، به عنوان افرادی با هوش بالاتر دیده شده‌اند، چرا که آنها قابلیت حل مشکلات را تنها توسط خودشان بدون کمک گرفتن از فردی دیگر دارند.

مطمئن باشید که اگر شما یک فرد بسیار اجتماعی هستید، این بدان معنی نیست که شما باهوش نیستید. شما ممکن است بقیه‌ی صفات و ویژگی‌هایی که هوش شما را نشان می‌دهد داشته باشید، برای مثال توانایی برقراری ارتباط آسان با دیگران.

همانطور که توسط دکتر جکسون اشاره شد، افراد باهوش معمولا آنطور که هست درمورد خودشان فکر نمی‌کنند. در زیر به بررسی برخی از این نشانه‌های نابغگی می‌پردازیم. شاید شما هم یکی از این نابغه‌‌های دنیا باشید!!

ویژگی های افراد باهوش

ویژگی های افراد باهوش :

۱- شما دوست داشتنی و مهربان هستید

کریستین اسکات هادسون (Christine Scott-Hudson)، روان درمانگر و صاحب استودیو  Create Your Life می‌گوید:

در ارزیابی روانشناختی یک همبستگی بین IQ و EQ وجود دارد. ما می‌دانیم که هر چه یک فرد در صفات همدلی نمره بالاتری کسب کند، در صفات درک کلامی موثر نیز نمره بهتری کسب خواهد کرد . 

به بیان دیگر، همدلی که یکی از بخش‌های هوش هیجانی است، و درک مطلب که بخشی از هوش شناختی است، به طور مستقیم به یکدیگر مرتبط‌ اند. بدین ترتیب  به عبارت دیگر می‌توان گفت که اگر قلب خود را هدایت کنی، این شانس وجود دارد که ذهن خود را نیز هدایت کنی!

۲- شما در مورد جهان کنجکاوید

بسیار آسان است که فرض کنیم افراد باهوش دوست دارند که مطالعه کنند. اما باهوش بودن به داشتن توانایی مطالعه‌ی تعدادی کتاب در روز نیست، بلکه در مورد کنجکاوی درباره هر چیز و ناچیزی است. دکتر اسکات هادسون می‌گوید:

افراد باهوش احساسات خود را درگیر می‌کنند و سوالاتی نظیر چه‌کسی، چی، کِی، چرا، کجا،چقدر و چه می‌‌پرسند!!

آنها دوست دارند در مورد مردم، فرهنگ‌ها، حیوانات، تاریخ و جهان پیرامون خود بدانند. هنگامی که علاقه به مطالعه کردن نشانه ضروری هوش نیست، این نشان می‌دهد که شما دوست دارید یاد بگیرید و کنجکاو هستید!

۳- شما یک ناظر هستید

دکتر جکسون می‌گوید:

یکی از ویژگی های افراد باهوش این است که در دنیایی که مردم صحبت می‌کنند تا ثابت کنند چه کسی هستند، این افراد خلاف این عمل می‌کنند.

افراد باهوش به جای فخرفروشی درمورد دستاوردهای خود و اینکه به مردم بگویند که نظرات آنها بی‌نقص و کامل است، معمولا ساکت و ناظر هستند. هنگامی که توانایی این را داشته باشید که با گوش کردن همه چیز را از آن خود کنید، بعد از آن می‌توانید چیزهایی را ببینید که دیگران همچون سکه‌های طلا از دست داده‌اند!

۴- شما قدرت کنترل خود را دارید

قدرت کنترل خود را داشتن به این معنی است که شما به بلوغ رسیده باشید. شما می‌توانید احساسات و انگیزه‌های خود را کنترل کنید، پس دیگر آنها به شما آسیبی نخواهند زد. طبق گفته دکتر جکسون داشتن قابلیت کنترل خود، یکی از نشانه‌های هوش است، چرا که شما قبل از صحبت کردن یا انجام دادن کاری فکر می‌‌کنید.

هنگامی که آنها هرگونه ناراحتی یا ناملایمتی را در زندگی خود مشاهده می‌کنند، سعی می‌کنند بر روی آن مشکل کار کنند، آن را حل  کرده و سعی کنند به سرعت ناراحتی خود را کاهش دهند.

۵- شما حافظه کاری خوبی دارید.

دکتر جکسون می‌گوید که حافظه کاری خوب و هوش از بیشترین ارتباط و همبستگی ممکن برخوردارند. هنگامی که شما حافظه کاری خوبی داشته باشید، این بدین معنی است که شما از مهارت اجرایی بالا، حافظه کوتاه مدت قوی، توانایی تمرکز و دقت بالایی برخوردارید. همچنین بدین معنی است که شما دارای انعطاف شناختی هستید، یعنی به راحتی می‌توانید چیزی را به چیز دیگری تبدیل کنید.

۶- شما نقاط ضعف خود را تشخیص می‌دهید.

یکی دیگر از ویژگی های افراد باهوش این است که این افراد سعی نمی‌کنند که وانمود کنند که همه چیز را می‌دانند. در حقیقت، یکی از نشانه‌های هوش این است که شما تشخیص دهید همه چیز را نمی‌دانید. دکتر جکسون می‌گوید:

اگر آنها کاری را بلد نباشند وانمود نمی‌کنند که آن را بلدند. در عوض آنها نقاط ضعف خود را می‌دانند و آن را می‌پذیرند. این موضوع باعث می‌شود که راحت‌تر از دیگران یا موقعیت‌ها یاد بگیرند.

۷- دوست دارید که همراه جریان حرکت کنید

اگر می‌دانید که چگونه باید انعطاف پذیر باشید و همراه جریان حرکت کنید، این شانس را دارید که شما یکی از افراد بسیار باهوش باشید. دکتر جکسون می‌گوید:

آنها به جای اینکه در مورد چیزهایی که حتما اتفاق می‌افتد سفت و سخت باشند، ذهن خود را آزاد و قابل انعطاف می‌کنند و می‌توانند خود را به راحتی با زندگی وفق دهند. برای آنها مهم نیست که چه چیزی در سر راهشان قرار می‌گیرد.

این موضوع به آنها کمک میکند که مشکلات را حل کنند و بهترین راه حل را سریعا برای آن پیدا کنند.

همانطور که می‌بینید، هوش فقط به معنی هوش ریاضی نیست. همدل بودن، دلسوز بودن و کنجکاوی نیز از نشانه‌های هوش بالا است. بنابراین اگر هر کدام از این صفات را در خودتان می‌بینید، ممکن است شما نیز یک انسان با هوش بالا باشید!!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن