theme wordpress
آموزشیعلمیهنری

اولین قدم برای هر کار هنری روانشناسی رنگ ها – قسمت ۱

آشنایی با رنگ ها

قدم دوم آشنایی با روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر  موجودات

قسمت اول روانشناسی رنگ های اصلی

این عکس با توجه به قسمت هایی که در آن تفکیک شده است.برای مصارف و کار های مختلف استفاده می شود.

زندگی ما از رنگ های مختلفی شکل گرفته است.هر کدام از این رنگ ها( البته برای کلیت جامعه) تاثیرات مختلفی بر ذهن و روح افراد دارد.که شاید خود شما هم متوجه آن شده باشید.بعضی اوقات حال و هوای شما نسبت به دیدن یک رنگ عوض یا تقویت می شود .این مقاله بر اساس تاثیر این رنگ ها بر بیشتر افراد جامعه است و البته این موضوع قابل ذکر است که با توجه به اتفاقات مختلف برای هر فردی احتمال متفاوت بودن این اثر وجود دارد.اما در نود درصد حالات این مقاله درست می گوید.

قبل از شروع روند مقاله را برای شما عرض می کنم:

۱- روانشناسی تک رنگ های اصلی

۲- روانشناسی ترکیبی

 

و اینک اصل مطلب

هشت عدد مداد رنگی اصلی داریم.همان رنگ هایی که اول از همه داخل چرخه رنگ ها بدست می آید؛ یعنی همان توضیحات مقاله قدم اول (فعلا منتشر نشده است)

جالب است بدانید که همین هشت رنگ هم به دو دسته ی اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود.


روانشناسی رنگ های گرم و سرد

——————————————————————

رنگ های گرم ___نوع اثر بدنی

در کل ، این رنگ ها باعث تحریک می شود.این رنگ ها باعث شور و هیجان و بالا بردن گردش خون در بدن انسان می شوند.باعث احساس گرسنگی و کمک به هضم غذا می کنند.پس برای افرادی که رژیم دارند توصیه نمی شوند.البته این نکته که خشونت آفرین هم هستند قابل ذکر است. این رنگ ها چشم را بعد از مدتی خسته می کنند که دلیل اصلی خشونت آفرین بودن این رنگ ها است.

——————————————————————

رنگ های سرد ____ نوع اثر ذهنی

این رنگ ها، در کل، آرامش بخش هستند.برای افزایش خلاقیت ،relaxation ،کاهش فشار خون و پایداری آن استفاده می شوند .این رنگ ها چشم را آزار نمی دهند و باعث آرامش و استراحت چشم نیز می شوتد. البته این دسته از رنگ ها به کسانی که افسردگی دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که تشدید کننده ی حالت افسردگی نیز هستند.


روانشناسی تکی رنگ های اصلی

قرمز

این رنگ به عصبانی مهربان معروف است. این رنگ تاثیر زیادی بر گونه ی انسان می گذارد !!!!فشار خون را بالا برده و انسان را دچار جنب و جوش و تلاطم می کند. تحریک به حرکت و ممانعت از یک جا نشینی و احساس هایی همانند آن از دیگر اثرات رنگ قرمز است.رشادت و دلاوری و شجاعت را در انسان به وجود می آورد .از دیدگاهی دیگر مولد عصبانیت ، تغیان و فشار روحی است.البته تاثیرات بد آن بیشتر به علت هم رنگ بودنش با خون است.

——————————————————————

این رنگ هر کجا که باشد خود را نشان خواهد داد به همین دلیل است که از آن در در لباس های مجلسی استفاده می شود . تو لگو ها به وفور دیده می شود که اعظم آن در لوگو های مواد غذایی استفاده می شود که علت آن نیز به خاطر ویژگی های عمومی رنگ گرم است.

اگه جایی درگیری بود یا می خواستید در موردی با آرامش با  کسی صحبت کنید که احتمال درگیر شدن با آن شخص بالا است  از این رنگ در لباس و محیط استفاده نکنید!!!چون که این رنگ احتمال درگیری را افزایش داده و …..!!!

——————————————————————

کسانی که این رنگ را دوست دارند در کل افراد حساسی هستند.عجول و پر تلاش هستند.کمی عصبانی و مهربان هستند ،خونگرم و وفادار هستند ،دوست داشتنی هستند،اگر که شما هم دوستشان داشته باشید .این دسته از افراد در مسایُل شخصی احتیاط می کنند.ولی در تجارت و کار های ریسک دار شجاعانه دل را به دریا زده و به جنگ مشکلات می روند.کم نا امید می شوند. کمی خجالتی هستند در موارد شخصی هم از روی احساس قضاوت عجولانه می کنند.

البته در این موضوع ممکن فرد به فرد متغیر باشد که این مورد نیز قابل ذکر است.


آبی

این رنگ تمام ویژگی های مخالف رنگ قرمز را داراست.این رنگ در ذهن انسان اثر می گذارد و دقیقا خلاف قرمز تولید کننده آرامش ، سکون ، وفاداری ، صداقت است .این رنگ در ترکیبات کاربرد زیادی دارد و جالب است بدانید که ترکیب های این رنگ از تحرک ،بی قراری تا سردی و سکون را داراست.

——————————————————————

این رنگ چون باعث آرامش می شود باعث خلاق تر شدن شده و حس وظیفه را بیشتر می کند. در کل باعث می شود خود و افراد پیرامون حال بهتری پیدا کنند ؛مخصوصا در شرایط حال زندگی توصیه می شود که در مصاحبه های کاری و برای رنگ دیوار های اتاق کار از آبی استفاده کنید.زیرا حس وظیفه شناسی را در انسان زنده می کند و باعث اثر مثبت بر ذهن افراد می شود.

رنگ آبی بر خلاف رنگ قرمز در چشم دیده نمی شود و خود را نشان نمی دهد .اگر دنبال محیط باز و دل گشا یا افرادی هستید که فشار عصبی و ذهنی زیادی دارید از رنگ آبی برای اتاقتان یا خانه خود استفاده کنید.

——————————————————————

دسته افرادی که رنگ آبی را دوست دارند.افرادی آرام و با وقار هستند. این افراد اشتباهات دیگران را نادیده می گیرند و اغلب با هوش هستند .

این افراد بسیار منظم و کاری و پر تلاش بوده و بیشتر علاقه به کارایی دارند تا زیبایی . به راحتی تمایلات و احساسات خود را کنترل می کنند.


این قسمت اول از چهار قسمت این مقاله است

برای رفتن به قسمت ۲ روی این لینک کلیک کنید (فعلا منتشر نشده است)

پس با ما همراه باشید

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن