theme wordpress
آموزشیعلمیفناوری

شاهکاری در مجازی سازی!! VMware vSphere

 

VMware vSphere یکی از بهترین و پراستفاده ترین ابزار های مجازی سازی متعلق به شرکت VMware است که توسط بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک برای مجازی سازی و high availibility (جلوتر توضیح می دهم) سرور هایشان استفاده می شود.
VMware vSphere مشابه یک package نرم افزاری است که یک سری از ابزار ها داخل آن قرار دارد.

در زیر به توضیح ۳ بخش اصلی vSphere می پردازیم:

 

VMware ESXi : ابزار اصلی یا Hypervisor که ماشین های مجازی را می سازد، کنترل می کند و در کل مجازی سازی انجام می دهد.
نکته مهم این است که ESXi یک نرم افزار یا یک سرویس نیست . یک سیستم عامل unix-base هست یعنی برای استفاده از آن باید آن را نصب کرده و پس از گذراندن مراحل boot از آن لذت ببرید. (استفاده کنید)

 

VMware vCenter Server : فرض کنید در datacenter یک سازمان چند ESXi و روی هر کدام چند virtual machine دارید . برای مدیریت همه آن ها و  مانیتور کردن( بررسی وضعیت سرور ها) آن ها نیاز به این ابزار دارید. همانطور که از اسم آن نمایان است یک سرویس است که روی windows server یا  linux server نصب می شود.
تا زمانی که این سرویس را نداشته باشید از قابلیت های حرفه ای و مهم vSphere نمی توانید استفاده کنید; مانند LiveMigration یا High Availibility و … .

 

 

 

 

VMware vSphere Client : یک درگاه مدیریتی برای اتصال از راه دور  و مدیریت vCenter و ESXi است که بر پایه HTML5 ساخته شده است.

 

 

 

 

یک سری قابلیت ها و ابزار های بسیار مهم هم وجود دارند که VMware vSphere را خیلی کاربردی تر می کند.

vMotion : قابلیت livemigration . فرض کنید یکی از physical server های ESXi شما دچار مشکل شده است و باید روی آن تعمیرات انجام شود یا مثلا یک بروزرسانی امنیتی یا نرم افزاری باید انجام شود که ممکن است [باعث شود که]مدتی سرور خارج از مدار برود. شما VM های بسیار مهمی روی آن دارید و نمیخواهید این ماشین های مجازی از بین بروند یا حتی برای مدتی خاموش شوند . در این صورت میتوانید با این قابلیت بین دو ESXi server که در یک  datacenter هستند ماشین مجازی را در حالی که روشن است و سرویس می دهد جابه جا کنید.

storage vMotion : مانند قابلیت vMotion است با این تفاوت که بخواهیم disk و configuration file ها را جابجا کنیم , در حالی که ماشین مجازی روشن است.فرض کنید یک ماشین مجازی داریم . پس ازمدتی بار روی آن بالا می رود و برای پردازش بهتر اطلاعات شما اطلاعات آن را به از هارد معمولی به یک هارد  SSD انتقال می دهید.

vSphere High Availability (HA) : واژه high availibility یعنی اینکه به روشی سرور هایتان را مدیریت و پیکربندی کنید که خرابی سرویس شما اتفاق نیفتد و به احتمال صفر نزدیک شود . یکی از ملزومات این کار ،داشتن سرور های backup است. این قابلیت vSphere سروری را که خراب شده روی سرور های در دسترس دیگر روشن می کند.به این صورت که ESXi ها به share storage متصل اند و پس از خراب شدن یک ESXi، دیگری با استفاده از قابلیت HA ماشین های مجازی را برروی خود بالا می آورد.

به امید خدا در پست های بعدی شیرجه ای حرفه ای در ESXi خواهیم کرد.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن