theme wordpress
انیمیشننقد و بررسیهنری

نقد و بررسی قسمت ششم سریال Love,Death and Robots

وقتی که ماست اوضاع را در دست گرفت!

بسمه تعالی

قبل از پرداختن به نقد و بررسی قسمت ششم سریال Love Death and Robots ،شاید برایتان این سوال پیش آمده که چرا برای قسمت پنجم سریال Love,Death and Robots مقاله ای ننوشتم. چرا که حس میکنم صرفا یک داستان برگرفته از کاراکتر های داستان های قدیمی را می بینیم و تقریبا هیچ نکته ی جدی و یا حتی قابل بحث از جهت محتوایی نمیبینم. هر چند از نظر فنی واقعا در سبکی که قرار گرفته است، خوب عمل میکند. بر خلاف خیلی از انیمیشن های دوبعدی و دستی دیگر که : طراح یا انیماتور، حس و حال ایجاد ده حالت برای دهان را ندارند و یا فلان زاویه از کاراکتر دشوار است و این هم فقط یک انیمیشن دو بعدی ساده ی دستی! پس بیخیال! ، این انیمیشن حتی سخت ترین حالات و pose های طراحی را هم در مواقع لازم اجرا کرده و با وجود سنتی بودن، نور پردازی خوبی دارد و جمعا به نظرم از جهت فنی در بین انیمیشن هایی در سبک خودش، حرف برای گفتن دارد. ولی از جهت محتوایی تقریبا پوچ! از جهت روایت داستانی هم به نظرم چیز دندان گیری را ندیدیم و بیشتر شاهد ترس و اضطراب و فرار بودیم! شوخی های نچسب و دیالوگ های ضعیف، دل مخاطب را میزند! هر چند کارگردان باز هم چیزی را که میخواسته، رسانده است و واقعا در ایجاد حس اضطراب مثل همیشه قوی عمل کرده است.

نمایی از قسمت پنجم سریال Love,Death and Robots
قسمت پنجم سریال Love,Death and Robots

هشدار ! : این متن حاوی اسپویل سنگینی میباشد !

مروری بر قسمت ششم انیمیشن Love Death & Robots

بدون مقدمه شروع می کنیم! بیایید موقتا کلمه ی ماست را از داستان حذف کنیم!

داستان چیست؟

یک پژوهش آزمایشگاهی با شکست مواجه می شود. بدون آنکه محققین بدانند دقیقا چه اتفاقی افتاده، در اثر همان آزمایش های شکست خورده، کاراکتری دارای ادراک متولد می شود. این کاراکتر مانند یک دانای کل به جلسه ی بزرگترین مسئولین کشور آمریکا برده می شود. او اعلام می کند که برای بسیاری از مشکلات کشور به راه حل رسیده است و در ازای حل آن مشکلات، ایالت اوهایو را درخواست می کند که در ابتدا با خنده ی مسئولین روبرو می شود اما با آوردن نام کشور چین، سریعا لبخند از روی لب ها برچیده شده و با درخواست او موافقت می شود. کاراکتر قصه ی ما در ایالت اوهایو تکامل پیدا میکند و در نهایت فرمولی فوق العاده پیچیده برای تسویه کردن بدهی کشور ارائه می کند و در عین حال هشدار می دهد که اگر فرمول او مو به مو اجرا نشود، اقتصاد نابود خواهد شد! مسئولین کشور آن را مو به مو اجرا نمی کنند و اقتصاد به طور کامل نابود می شود! البته به جز ایالت اوهایو که تحت کنترل کاراکتر تکامل یافته می باشد. به نقطه ای میرسیم که به گفته ی کاراکتر کامل، تمامی انسان ها آنقدر در مشکل فرورفتند که دیگر قادر به حل آن مشکلات نیستند و تنها راه حل مشکل، سپردن اختیارات دولت به دست اوست. ده سال بعد، انسان ها در رفاه کامل قرار دارند در حالیکه کاراکتر کامل در طول این سال ها به آن ها حکومت کرده است. حال، کاراکتر کامل با قدرت و علمی که دارد، تصمیم می گیرد زندگی را به خارج از جو زمین منتقل کند، البته زندگی خودش را ! در واقع کاراکتر ابتدای قصه که در یک ظرف کوچک جای می گرفت، قدرت را به دست گرفت، انسان ها را صد در صد محتاج خود کرد به حالتی که مردم بدون وجود کاراکتر کامل، قادر به زندگی نبودند، و در نهایت از آنجا رفت! و جملات نهایی نریشن : اگر بره و ما رو برای همیشه ترک کنه چی میشه؟!

پلان های انتهایی قسمت ششم سریال Love,Death and Robots

معرفی یک فیلم با موضوعی مشابه سریال

  • نام فیلم : Ex Machina
  • سال ساخت : ۲۰۱۵

خلاصه داستان

یک ماده دارای ادراک کامل به دست انسان به وجود می آید، ولی از او باهوش تر می شود و او را از بین می‌برد!

پوستر فیلم Ex Machina 2015، دارای موضوعی مشابه با قسمت ششم سریال Love,Death and Robots

در قسمت ششم سریال Love,Death and Robots، چه می بینیم؟

پلان های ابتدایی با تصاویری از کره ی زمین و ماهواره ها شروع می شود، به روی سطح کره زمین و منطقه ی شهری می رویم، نور زرد میانه ی روز، مردمی با چشم های نیمه باز، آسفالت ترک خورده و ترمیم شده و رنگ و رو رفته، جمعیت بسیار زیاد داخل شهر و … خلاصه زندگی خسته ای که در جریان است!

پلان های ابتدایی قسمت ششم سریال Love,Death and Robots، جمعیت زیاد مردم

به درون آزمایشگاه می رویم، محققین در حال پیوند زدن یکی از پیشرفته ترین دی ان ای ها با باکتری باسیلیوس هستند. این عملیات با شکست مواجه می شود اما یکی از محققین این ماده که علی الظاهر در طول فرآیند آزمایش به ماده ای بی مصرف تبدیل شده است را می دزدد تا از آن برای ماست خانگی اش استفاده کند! در شب ۲۷ ژوئن ( که شاید هیچ مناسبت خاصی ندارد!) ناگهان این ماست، دارای ادراک می شود ( احتمالا به دلیل وجود یکی از پیشرفته ترین دی ان ای ها در آن) البته دانشمند ها خودشان هم نمی دانند چطور چنین چیزی اتفاق افتاد! به صورت غیر ارادی و غیر مستقیم سبب ایجاد باهوش ترین و خطرناک ترین موجود روی کره ی زمین شدند! این موجود کامل در ابتدا برای کامل تر شدن و قدرت گرفتن خود، پیشنهاد حل مشکلات را داد و ایالت اوهایو را درخواست کرد. این درخواست با خنده ی تمسخر آمیز حضار قرار گرفت اما به محض اینکه مسئله ی کشور چین به میان آمد، مسئولین مسئله را پذیرفتند مبادا از کشور چین عقب بمانند! البته شاید این جمله فقط برای فریب دادن مسئولین باشد! چه کشور چین این مسئله را مطرح کرده باشد و چه نکرده باشد، گفتن این جمله مسئولین رده بالای آمریکا را به پذیرفتن درخواست ماست تحریک می‌کند! سپس فرمولی درست و کامل را در حالی که میدانست (به دلیل هوش بسیار بالای خود) مسئولین کشور آن برنامه را به دقت اجرا نخواهند کرد و باعث نابودی اقتصاد خواهند شد، به مسئولین کشور داد و در واقع کاملا آگاهانه باعث نابودی کل اقتصاد شد. در حالی که ایالت او، یعنی اوهایو، در بهترین وضعیت قرار داشت! با این کار مردم را نیازمند خود کرد و کنترل کامل کشور آمریکا را به دست گرفت و بعد از ده سال، در حالی که مردم در خوشبخت ترین زمان زندگیشان بودند، ازکره ی زمین رفت و مردم را به حال خود واگذاشت.

ماستی که حتی صدایی رباتی دارد! رباتی تکامل یافته و باهوش! عقل کل! یا به عبارت صداگذار ماست(!) : هوش مصنوعی !

ماست رباتی در سریال love,death and robots

تکنولوژی که در طول این صد سال، ناگهان تا این حد پیشرفته شد و به هوش مصنوعی پیشرفته رسید، کل کره ی زمین را در آینده ای نزدیک در می نوردد و در ایامی که همه حس خوشبختی می کنند و در اوج نیاز به او قرار دارند به طوری که به آن ها حاکم است و بدون او نمی توانند زندگی کنند، از کره ی زمین و زندگی و تمدن انسانی فراتر خواهد رفت و انسان را تنها خواهد گذاشت! پیامی که به زیبایی به طور کامل از قسمت ششم سریال Love,Death and Robots برداشت می شود.

قبل از صحبت درباره ی مسائل فنی قسمت ششم سریال Love,Death and Robots ، احتمالا سوالاتی برای مخاطبین این متن پیش آمده است!

از کجا می فهمیم کشور مورد نظر، کشور آمریکاست؟

و جواب های بسیار ساده ای از این قبیل که دریک پلان، امضای نفر اول جلسه ی مسئولین کشور را از نزدیک می بینیم که زیر آن نوشته شده : رئیس جمهور آمریکا ! جواب ساده ی دوم اینکه به وضوح پلان هایی از کاخ سفید را شاهد هستیم و جواب فوق العاده ساده ی سوم اینکه ایالت اوهایو، یکی از ایالت های آمریکاست !!

بررسی مسائل فنی قسمت ششم سریال Love,Death and Robots

کاراکتر های فانتزی که باز هم به درستی به تناسب داستان و روایت این قسمت، طراحی ساده و در عین حال جذابی دارند، کاراکتر هایی که با جذابیت و سادگی عجیبی انیمیت پیشرفته و پیچیده ای دارند که باعث می شود مخاطب حتی یک لحظه هم احساس خستگی نکند. کاراکتر هایی که شاید فقط با تغییر دو مولفه از آن ها، میتوانیم حجم انبوهی از احساساتشان را بیان کنیم : میزان باز بودن چشم ها و طرز راه رفتن!

کاراکتر های قسمت ششم سریال Love,Death and Robots

در واقع سادگی از سراپای قسمت ششم سریال Love,Death and Robots میریزد!!

برای نشان دادن تمدن شهری، فقط نمایش چند سوژه در چند پلان ساده در اوج سادگی کفایت میکند : کره ی زمین، ماهواره، ماشین،راه رفتن مردم،چراغ عابر پیاده و یک نمای ساده از بالای شهر

برای نشان دادن تظاهرات و آشوب فقط چند پلان که هر کدام تقریبا دو الی سه ثانیه هستند کافی است ! : مردم در حال فریاد زدن، اخبار، خودکشی، ماشین آتش گرفته و چند تصویر از ماستی که احتمالا برای مسخره کردن آن و نشان دادن بیزاری از او، با توت فرنگی یا چند ماده غذایی دیگر، به طرز خنده داری تزئین شده است.

برای نشان دادن شرایط ایده آل و خوب زندگی: شهری بسیار کم جمعیت با ساختمان های سفید، مردمی که همگی لباس سفید پوشیده اند، ماشین ها و وسائل نقلیه پیشرفته که باز هم سفید هستند و نور دل انگیز صبح گاهی!

اندکی درنگ!

خودمانیم! فارغ از مسائل فنی درون انیمیشن، آیا واقعا تکونولوژی به ما سلطه ندارد؟ آیا ما می توانیم بدون تکنولوژی زندگی کنیم؟ آیا امکان دارد که روزی، هوش مصنوعی که به دست خود انسان ساخته میشود، او را به نابودی بکشاند؟ نظرات و دیدگاه های خود را در مورد قسمت ششم سریال Love,Death and Robots با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
الفبایت
برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

‫۵ نظرها

    1. سلام و خسته نباشید.
      ممنون از وقتی که گذاشتید و مطالعه کردید، در آینده ی نزدیک سایت با ساختاری جدید برمیگرده و حتما نقد های قسمت های دیگر این سری بر روی سایت قرار میگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن