theme wordpress
نقد و بررسی

ارز مجازی از منظر عقل و شرع

همسوگرایی وضعیت اقتصادی با فطرت آدمی

همه انسان‎ها بطور فطری به رفاه و راحتی علاقند هستند و بدنبال کسب و کاری مطمئن می‎باشند تا بوسیله آن مایحتاج زندگی و هزینه‎های آن را تامین کنند، اما در طی سالهای اخیر، با توجه به نوسانات بازار و حضور افراد بی‎تعهد و سودجو، سرمایه گذاری سخت شده و روند بازار به سمت اتفاقات ناگوار سوق پیدا کرده است.

در این بین بازارهایی پیدا میشود که علاوه بر عدم هویت شفاف، ریسک بالایی را هم در دل خود جا داده‎اند که یکی از این بازارها بازار «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» می‎باشد.

پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال

به این معنی که مرکزی برای تولید این پول وجود ندارد هرچند بعضی از پول‌های مجازی قابل تبدیل به پول‌های دستوری کشورها هستند اما بعضی دیگر تنها در یک جامعه مجازی جریان دارند.

ارز دیجیتال

مضرات پول‎های دیجیتال

این ارزها توسط هیچ‌ بانک یا مؤسسه مالی یا حتی دولتی کنترل نمی‌شوند و کاملا غیرقابل ردیابی هستند مانند بیت کوین که یک پروژه نرم‎افزاری بدون هیچگونه مرجعیت مرکزی است، بیشترین آسیب‎پذیری بیت کوین ناشی از خطای کاربر است. ممکن است فایلهای کیف پول بیت کوینی که کلیدهای محرمانه لازم را ذخیره می‎کند، بطور تصادفی حذف، گم و یا دزدیده شوند.

دیدگاه دین نسبت به پول دیجیتال

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به عنوان بهترین الگوی جامعه انسانی و اسلامی در مسیر هدایت دیگران و دلسوزی برای آنان از هیچ کوششی دریغ نمی‎کرد. قرآن کریم در سوره توبه آیه ۱۲۸ می‌فرماید: «لَقَد جائَکُم رَسُولٌ مِن اَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلیه ماعَنِتُّم حَریصٌ عَلیکُم بِالمُؤمِنینَ رَوُفٌ رَحیمٌ» (فرستاده‌ای از جنس خود شما برایتان آمده که سختی‌ها و مشقات شما بر او ناگوار است، نسبت به هدایت شما حریص است و نسبت به انسان‌های باایمان دلسوز و مهربان است.)

لذا بعد از کنکاش در منابع دینی به این نتیجه میرسیم که اسلام بدنبال کمال انسانی فارق از هر شخصیت و ملیتی می‎باشد.

ارز دیجیتال

غرر به چه معنا است؟

حال یکی از مسائلی که در فقه اقتصادی مطرح است «قاعده غَرر» می‎باشد، چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از غرر نهی کرده‌اند. غرر را چه عدم علم به کیفیت و جهالت در معامله، چه خطر در زمینه معامله بدانیم، در این معاملات وجود دارد، به اذعان کارشناسان اقتصادی تاکنون کیفیت این معاملات به خوبی روشن نیست و احتمال ضرر و نوسانات شدید در این بازار وجود دارد، برخی از کارشناسان تعبیر به حباب ارزی دارند.

یکی از مصداق‎های غرر فقهی این است که در این بازار هیچ مسئولیتی قابل پیگیری نیست و اگر برای مردم مشکلی رخ بدهد یا حاکمان این شبکه ارزش این ارز را کاهش بدهند مشخص نیست چه بلایی سر خریداران می‎آید؟!

رابطه اقتصاد و حرام‎خوری 

در سوره نساء آیه ۲۹ میخوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجارَهً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیماً»

اى کسانى که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل نخورید، مگر اینکه تجارتى با رضایت یکدیگر باشد. و خود (و یکدیگر) را نکُشید، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است.

رمز اینکه نهى از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهى از حرام‌خورى، «لا تَأْکُلُوا» آمده است، شاید آن باشد که سیستم اقتصادى ناسالم، زمینه‌ى قیام محرومان علیه زر اندوزان و بروز درگیرى‌ها و پیدایش قتل و هلاکت جامعه است.

همچنین در ماده ۳۶۱ قانون مدنی مشاهده می‎شود: خرید و فروش مال معین که وجود خارجی ندارد باطل است که در این معاملات عینی وجود ندارد که تعیین شود و این جهل به مبیع علاوه بر عدم تعیین، باعث بطلان معامله هم می‎شود.

ارز دیجیتال

چالش‎­ها و تهدیدها

ایجاد امکان پولشویی (به شیوه‎های متفاوت) و کاهش قابلیت کنترل بر انتقال‎های مالی.

نظارت عمومی بین المللی بر عناصر اقتصادی یک کشور بخصوص عنصر سرعت گردش پول (در زمان تحریم).

اضمحلال زودرس برای تولیدکنندگان و اقتصادهای کوچک.

نوسانات و تغییرات قیمتی بالا ناشی از تعاملات صوری.

عدم پاسخگویی یک نهاد یا سازمان متمرکز در صورت وجود تخلف یا هرگونه مشکل.

همچنین توزیع ناعادلانه ثروت از جمله تهدیدهای بیت کوین برای نظام اقتصاد کشورها، چرا که در حال حاضر بیش از نیمی از حجم بازار این نوع پول متعلق به افراد معدودی است که در واقع سهامداران اصلی بیت کوین تلقی می­‎شوند و از این طریق می­‎توانند، تحریم‎ها، تهدیدها و مخاطراتی را به اقتصاد کشورهایی که بیت کوین در آنها رواج یافته تحمیل نمایند.

با الفبایت همراه باشید!!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن