theme wordpress
انیمیشننقد و بررسی

نقد و بررسی انیمیشن اسکوب ۲۰۲۰

با شما همراه هستیم با یکی دیگر از یکشنبه‌هایی داغ الفبایت، امروز باهم به بررسی انیمیشنی‌ می‌پردازیم که شاید در ایران به واسطه‌ی برخی مسائل شهرتی نداشته باشد اما در آمریکا دارای پیشینه‌ای قوی ( از سال ۱۹۶۰ در حال پخش است) و شهرتی بسیار دارد. انیمیشن اسکوبی دو یکی دیگر از آثار کمپانی برادران وارنر (Warner Animation Group) است که همانطور که اشاره شد پخش آن به سالهای ۱۹۶۰ بازمیگردد که میتوان گفت خیلی قدیمی است اما همواره چه در قسما‌های سریالی و چه در سینمایی‌هایی که از آن پخش شد ما شاهد گرافیک دوبعدی و جذاب آن بودیم و اولین تفاوت مشخص این فسمت سینمایی که آن را متمایز می‎کند به کار گیری گرافیک سه بعدی برای ساخت این انیمیشن است.

با ما همراه بشید با نقد و بررسی انیمیشن اسکوب ۲۰۲۰ !

این انیمیشن را می‌توانید از طریق لینک زیر به صورت آنلاین مشاهده فرمایید:

انیمیشن اسکوب ۲۰۲۰

یک اقتباس پرهزینه برای زنده کردن از یاد رفته‌ها

این فیلم اقتباسی پرهزینه از یک برنامه‌ی تلویزیونی کلاسیک است که به دلیل شیوع ویروس کرونا توسط کانال‌های تلویزیونی و اینترنتی پخش شد و محکوم به نمایش در صفحه‌های کوچک بود. در نگاه اول، «اسکوب!» یک بازسازی مبتدی و پیش‌پا‌افتاده به نظر می‌آید، در حالی که در اصل، تلاشی‌ست حساب‌شده برای احیا کردن نه تنها «اسکوبی دو» و دوستانش، بلکه احیا کردن تنی چند از دیگر شخصیت‌های کارتونی که اکثر کودکان احتمالاً چیزی درباره‌ی آن‌ها نشنیده‌اند؛ شخصیت‌هایی نظیر دیک دستردلی، از سری Wacky Races، کاپیتان کیومن، داینامات و بلو فالکن نیز حضور دارند؛ شخصیت‌هایی نسبتا محبوب و با ریشه که شاید تماشای آن‌ها در سریال‌های مخصوص خودشان خالی از لطف نباشد، اما گنجاندنشان در یک فیلم مشترک زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد.

چهار فیلم نامه نویس !Scoob، مت لیبرمن، آدام استیکیل، جک دونالدسون و درک الیوت، تمام تلاش خود را کردند که این شخصیت‌ها و دنیاهای متفاوت هر یک را هرطور که شده در داستان لیبرمن، ایال پودل و جاناتان ای. استوارت بگنجانند که نتیجه آن تبدیل شد به انیمیشن اسکوبی دو که نمی‌توان گفت بسیار موفق شده، با هم بیشتر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مخاطب کیست؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در هر اثری برای سازندگان ایحاد می‌شود آن است که مخاطب اثر کیست و از برای چه آن را می‌سازند، حال این موضوع را در نظر داشته باشید که با اثری رو به رو هستید که قدمتی ۵۰ ساله دارد و در ۳۰ سال گذشته در اوج شهرت خود بوده، حال تصمیم به بازسازی آن گرفتیم، پس مهم‎ترین فاکتور برای آنکه اثر دلنشین باشد آن است که دست کم سیر داستانی پیشین خود را حفظ کند، اما طمع سازندگان یا شاید هم دیدگاه اشتباه آنان در رابطه با استفاده از چهار نویسنده و ترکیب دنیاها باعث شد تا ما کاملا این ضرب المثل را درک کنیم؛

(آشپز که دو تا شد آش یا شور میشه یا بی نمک)

حال تصور کنید آشپزا چهار تا باشند چه بلایی میخواد سر آش ما بیاد!

از این رو نویسندگان هویت اثر را حفظ نکردند و تلاش کردند تا هم مخاطبین پیشین خود را حفظ کنند هم آن که تلاش در جذب مخاطبینی جدید و کم سن و سال دارد و همین موضوع سبب می‌گردد تا ما با انیمیشنی مواجه شویم که تکلیفش با خودش هم مشخص نیست.

برای آنکه بیشتر متوجه این موضوع شوید میتوان به موضوعی اشاره کرد که سازندگان اسکوبی دو تلاش بر استفاده از آن برای جذب مخاطبان داشتند و آن هم موضوع محبوبیت ابرقهرمانان است که میتوان گفت تبدیل به ذائقه‌ی نسل جدید گشته، از طرقی تلاش تونی کرون برای استفاده از سبک فیلم ددپول و پرکردن دیالوگ‌ها از شوخی‌های معدد باعث شد تا نه تنها سارندگان این اثر در استفاده از این کلبشه‌ها با شکست مواجه شوند حتی باعث یک شکست بزرگ‌تر نیز شدند آن هم ناتوانی در پرداختن به شخصیت‌های قدیمی و اضلی این اثر است.

و ما شاهد آنیم که مهم‌ترین رابطه در داستان، رابطه‌ی شگی و اسکوبی دو به خوبی به نمایش درنمی‌آید و باعث نی‌شود تا مخاطبان حدید قادر به درک عمق این رابظه نشوند و البته این ضعق نه تنها باعث دلسردی قشر جدید می‌شود بلکه ظرفداران قدیمی این اثر را نیز ناامید می‌کند.

نقطه کلیدی

شاید با تمام آن حرف‌هایی که زدیم رابطه‎‌ی میان شگی و اسکوب به خوبی به نمایش درنیامده باشد و حتی نسبت به داستان اصلی دچار تفاوت‌هایی شده باشد اما با این حال باز هم نقطه‌ی اضلی داستان در همان ابتدای انیمیشن و آشنایی میان آن دو و در نهایت نحوه‌ی تشکیل گروه قرار دارد که میتوان گفت احساسی و زیبا و بسیار کودکانه و قابل فهم است.

از طرفی بخش قابل توجهی از محبوبیت این سری انیمیشن به شخصیت پردازی آن بازمی‌گردد که خدا رو شکر در این انیمیشن دچار تغییری نشده و طرقداران پیشین هنوز قادر به برقراری ارتباط با آنان هستند، به عنوان مثال؛ شگی به مانند گذشته بیش از حد آسوده خاطر و ترسوست، فرد هنوز هم زور بازوی گروه و راننده گروه به شمار می‌رود، دفنی جایگاه خود را به‌عنوان چهره جذاب و اجتماعی این سری حفظ کرده و لما طبق معمول عهده دار نقش مغز متفکر گروه است.

اما این انتقال از گذشته به امروز باعث شد تا برخی از این شخصیت‌ها صدمه ببینند که مهم‌ترین آنان شگی است که گذر زمان باعث شده تا اصلیت شخصیت او یعنی شخصیت نه جندان ضداجتماعی و ترسوی او از ظرق مخاطبان جندان مورد قبول واقع نشده و آن ترسو بودن جذاب او کمتر به چشم آید.

نمرات ضعیف اما طنزی جذاب

شاید نمراتی که این انیمیشن از سایت‌ها و مجلات معتبر دریافت کرده باشد بسیار پایین باشد اما با این حال هنوز هم با دیدن رابطه‌ی بین شگی و اسکوبی، زمانی که از ترس جیغ میزنند و به آغوش هم میپرند و فرارهای فانتزی طوری آنان شاید به اندازه انیمیشن‌هایی همچون ترانسلوانیا خوب نباشد یا لطافت انیمیشن‌های دو بعدی آنان را دارا نباشد ، اما با این حال باز هم با دیدن آنان قطعا لبخند به لبتان آمده و شاد می‌شوید.

سخن آخر

اما در پایان باید گفت شاید این انیمیشن خیلی خاص نباشد اما جلوه‌های بصری آن جذاب و دلنشین است، شاید برای سنسن بزرگسال و طرفداران قدیمی زیادی بجه‌گانه و پر از ایراد باشد اما حرف‌های ساده و کودکانه آن باعث می‌شود تا این اثر یک کار جذاب برای کئدکان باشد و حتی به خانواده نیز در تربیت فرزند خود کمک کند، چنانچه این اثر به موارد ساده‌ای همچون دوستی و رفاقت، اعتماد به نفس و کمک به یکدیگر برای حل مشکلات اشاره دارد که به خودی خود مفاهیمی هستند خوب و زیبا که با زبان کودکانه آماده شدند و در دسترس قرار گرفته اند.

شاید اسکوبی که ما میشناختیم فرق کرده باشد، شاید انتظار طرفداران و بزرگسالان را برطرف نکند و آنان را ناامید سازد ولی این انیمیشن برای کودکان بسیار بسیار مناسب است و قطعا ارزش یکبار دیدن را نیز حتی برای ما بزرگسالان دارد.

نقد و نظر خودتون رو درباره‌ی این انیمیشن برای ما ارسال کنید تا با اسم خودتون توی همین مقاله قرار بگیره.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن