آموزشی
آشنایی با زیبراش
«بسم الله الرحمن الرحیم»
درآمد انیمیشن در مقابل نفت
امروزه صنعت انیمیشنسازی، میتواند به عنوان یکی از صنعتهای درآمدزا برای بسیاری از کشورها به حساب آید، در این مورد حتی بعضا به اعداد عجیبی برمیخوریم؛ برای مثال، درآمد سالانه کشور میانمار از انیمیشن (به طور خاص در سال ۲۰۱۶) برابر با فروش سالانهی نفت ایران است!
البته خوشبختانه ایران هم با سرعتی نسبتا پایین در حال رشد در این زمینه است، و میتوانیم سیر پیشرفت را از شکرستان تا انیمیشنهای امروزی همچون فیلشاه و … ببینیم.
مدلسازی سه بعدی و انواع آن
در این مقاله قصد داریم به مدلسازی انیمیشنهای سه بعدی بپردازیم، و در این موضوع با یکدیگر بحث کنیم، انیمیشن های سهبعدی را میتوان از نظر سطح ساخت و مدلسازی سهبعدی به چندین بخش تقسیم نمود که ما برای تخصصی و پیچیده نشدن بحث، انواع آن را با ذکر مثال بیان می کنیم:
به عنوان مثال کاراکترهای انیمیشنهایی مثل داستان اسباب بازیها تقریبا به طور کامل با مایا، و یا تری دی مکس ساخته شدهاند؛ کاراکترهایی که به جزئیات خیلی بالایی نیاز ندارند و هدفی که دنبال میشود صرفا ساختن کاراکتر هاست و نیازی به نرمافزارهای پیچیدهتر برای این کار نیست.
کارهای واقعگرایانه
اما برای ساخت بعضی از جلوههای ویژه و یا ساخت انیمیشنهای واقع گرایانهای مانند انیمیشن ماجراهای تن تن ۲۰۱۱، نیاز است که مدلسازی در نرمافزارهای خاصتری انجام بپذیرد؛ مانند مادباکس و زدبراش و امثال آنها.
در این نرمافزارها ما در ساخت مدل، دستمان به مراتب بازتر است و می توانیم جزئیات بسیار ظریفی به کار اضافه کنیم و جدای از کلیت کار، چیزی که باعث میشود مخاطب با دیدن انیمیشن واقعگرایانه احساس لذت کند، جزئیات ظریف کار است به عنوان مثال؛اینکه چطور سازندهی انیمیشن توانسته است چنین موی طبیعی را شبیه سازی کند یا مثلا چنین چشمی را که بسیار شبیه به واقعیت است طراحی کند.
در این موارد نرمافزاری مثل زد براش، به مراتب راحت تر است، اگرچه مورد بسیار بسیار مهم بعدی، نور پردازی کار است، که قطعا از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار برای طبیعی جلوه کردن کار است و هم چنین مبحث Texturing که باز هم جای خود دارد و درمورد آن صحبتهای مفصلی شود و ما تنها در حد یک اشاره کوچک به آن اکتفا می کنیم.
ZBrush
نرم افزار زدبراش که در قبل هم به آن اشاره کردیم، نرمافزاری خاص برای مدلسازی و در صورت نیاز، تکسچرینگ است که البته به علاقمندان به تکسچرسازی طبیعیتر، یادگیری نرم افزار Substance Painter را پیشنهاد میکنیم.
روشهای مختلف مدلسازی
در مدلسازی واقعگرایانه و یا حداقل با جزئیات بالا، چند روش وجود دارد؛ مثلا یکی از روشها این است که طراح، در هر قسمت از طراحی خود با یک تقسیم بندی مشخص پالیگانها روبرو است، به زبان ساده یعنی طراح در مرحلهی اول فقط بیس مدل را با کیفیت کم، آماده کرده و با زدن دکمهی Divid، تعداد پالیگانهای شیء مورد نظر را زیادتر میکند و به طور جزئیتر روی آن کار میکند تا به مرحلهی نهایی برسد.
یکی از روش های دیگر مدل سازی، این است که در هر مرحله دفعتا به مرحلهی قبل برگردیم و با ایجاد اصلاحات دوباره به مراحل بعدی میرویم و بین این مراحل، سوئیچ کنیم.
یا مثلا در روش های دیگر مدل سازی، میتوان base مدل را در نرمافزاری مثل مایا طراحی کرد و برای ایجاد جزئیات و احیانا تکسچرینگ آن را به محیط زیبراش آورد.
در ذیل یک نمونه از روش اول که گفته شد، آورده شده است :
تصویر Low Poly مدل:
تصویر High Poly مدل:
تصویر نهایی با تکسچر و مو برای مدل:
همانگونه که مشاهده میکنید این نرم افزار دست ما را در مدل سازی با جزئیات بالا، خیلی آزاد میگزارد و البته به این نکته نیز باید اشاره نمود که یادگیری آنها به شیرینی دیدن عکسهای ساخته شده توسط آنان نیست!
هدف این مقاله صرفا آشنایی سطحی شما عزیزان با این نرمافزار بود و همچنین علاقمند کردنتان! امیدواریم به اندازه کافی با دیدن عکسهای ذیل، به یادگیری زیبراش علاقمند شوید!!!