theme wordpress
آموزشی

آشنایی با زیبراش

«بسم الله الرحمن الرحیم»

درآمد انیمیشن در مقابل نفت

امروزه صنعت انیمیشن‎سازی، می‎تواند به عنوان یکی از صنعت‎های درآمدزا برای بسیاری از کشورها به حساب آید، در این مورد حتی بعضا به اعداد عجیبی برمی‎خوریم؛ برای مثال، درآمد سالانه کشور میانمار از انیمیشن (به طور خاص در سال ۲۰۱۶) برابر با فروش سالانه‎ی نفت ایران است!

البته خوشبختانه ایران هم با سرعتی نسبتا پایین در حال رشد در این زمینه است، و می‌توانیم سیر پیشرفت را از شکرستان تا انیمیشن‎های امروزی همچون فیلشاه و … ببینیم.

مدل‎سازی سه بعدی و انواع آن

در این مقاله قصد داریم به مدل‎سازی انیمیشن‎های سه بعدی بپردازیم، و در این موضوع با یکدیگر بحث کنیم، انیمیشن های سه‎بعدی را می‎توان از نظر سطح ساخت و مدل‎سازی سه‎بعدی به چندین بخش تقسیم نمود که ما برای تخصصی و پیچیده نشدن بحث، انواع آن را با ذکر مثال بیان می کنیم:

به عنوان مثال کاراکترهای انیمیشن‎هایی مثل داستان اسباب بازی‎ها تقریبا به طور کامل با مایا، و یا تری دی مکس ساخته شده‎اند؛ کاراکترهایی که به جزئیات خیلی بالایی نیاز ندارند و هدفی که دنبال می‎شود صرفا ساختن کاراکتر هاست و نیازی به نرم‎افزارهای پیچیده‎تر برای این کار نیست.

کارهای واقع‎گرایانه

اما برای ساخت بعضی از جلوه‎های ویژه و یا ساخت انیمیشن‎های واقع گرایانه‎ای مانند انیمیشن ماجراهای تن تن ۲۰۱۱، نیاز است که مدل‎سازی در نرم‎افزارهای خاص‎تری انجام بپذیرد؛ مانند مادباکس و زدبراش و امثال آن‎ها.

در این نرم‎افزارها ما در ساخت مدل، دستمان به مراتب بازتر است و می توانیم جزئیات بسیار ظریفی به کار اضافه کنیم و جدای از کلیت کار، چیزی که باعث می‎شود مخاطب با دیدن انیمیشن واقع‎گرایانه احساس لذت کند، جزئیات ظریف کار است به عنوان مثال؛اینکه چطور سازنده‎ی انیمیشن توانسته است چنین موی طبیعی را شبیه سازی کند یا مثلا چنین چشمی را که بسیار شبیه به واقعیت است طراحی کند.

در این موارد نرم‎افزاری مثل زد براش، به مراتب راحت تر است، اگرچه مورد بسیار بسیار مهم بعدی، نور پردازی کار است، که قطعا از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار برای طبیعی جلوه کردن کار است و هم چنین مبحث Texturing که باز هم جای خود دارد و درمورد آن صحبت‎های مفصلی شود و ما تنها در حد یک اشاره کوچک به آن اکتفا می کنیم.

ZBrush

نرم افزار زدبراش که در قبل هم به آن اشاره کردیم، نرم‎افزاری خاص برای مدل‎سازی و در صورت نیاز، تکسچرینگ است که البته به علاقمندان به تکسچرسازی طبیعی‎تر، یادگیری نرم افزار Substance Painter را پیشنهاد می‎کنیم.

روش‎های مختلف مدل‎سازی

در مدل‎سازی واقع‎گرایانه و یا حداقل با جزئیات بالا، چند روش وجود دارد؛ مثلا یکی از روش‎ها این است که طراح، در هر قسمت از طراحی خود با یک تقسیم بندی مشخص پالیگان‎ها روبرو است، به زبان ساده یعنی طراح در مرحله‎ی اول فقط بیس مدل را با کیفیت کم، آماده کرده و با زدن دکمه‎ی Divid، تعداد پالیگان‎های شیء مورد نظر را زیادتر می‎کند و به طور جزئی‎تر روی آن کار می‎کند تا به مرحله‎ی نهایی برسد.

یکی از روش های دیگر مدل سازی، این است که در هر مرحله دفعتا به مرحله‎ی قبل برگردیم و با ایجاد اصلاحات دوباره به مراحل بعدی میرویم و بین این مراحل، سوئیچ کنیم.

یا مثلا در روش های دیگر مدل سازی، می‎توان base مدل را در نرم‎افزاری مثل مایا طراحی کرد و برای ایجاد جزئیات و احیانا تکسچرینگ آن را به محیط زی‎براش آورد.

در ذیل یک نمونه از روش اول که گفته شد، آورده شده است :

تصویر Low Poly مدل:

تصویر High Poly مدل:

تصویر نهایی با تکسچر و مو برای مدل:

همانگونه که مشاهده می‎کنید این نرم افزار دست ما را در مدل سازی با جزئیات بالا، خیلی آزاد می‎گزارد و البته به این نکته نیز باید اشاره نمود که یادگیری آن‎ها به شیرینی دیدن عکس‎های ساخته شده توسط آنان نیست!

هدف این مقاله صرفا آشنایی سطحی شما عزیزان با این نرم‎افزار بود و همچنین علاقمند کردنتان! امیدواریم به اندازه کافی با دیدن عکس‎های ذیل، به یادگیری زی‎براش علاقمند شوید!!!

مدل‎سازیمدل‎سازیمدل‎سازیمدل‎سازیمدل‎سازیمدل‎سازی

مدل‎سازی

مدل‎سازی

مدل‎سازی

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن