theme wordpress
رسانهنقد و بررسی

سینمای دخانی و سینمای متفاوت جنگی

بسم الله الرحمن الرحیم

سینمای دخانی

از سال ۲۰۰۰ به بعد، سینمای جهان به سمت سینمایی با ویژگی‎های مشخص دیگری می‎رود، که ما آن را “سینمای دخانی” می‎نامیم. برای اینکه تعریفی کلی از این سینما داشته باشیم، می‎توانیم بگوییم سینمای دخانی، سینماییست که عالم دخان را به انواع مختلف به تصویر میکشد(مانند جن و امثال آن).

بر سر سینمای سال ۲۰۰۰ به بعد که به آن لقب سینمای آخر الزمانی هم می‎دهند، همواره مناقشات و بحث‎هایی وجود داشته است؛ مثلا اینکه آخر الزمان به معنای آخر الزمین  و پایان جهان نیست! در واقع آخر الزمان، همان درد زایمان واقعی تولد جهان واقعی در همین جهان است…

در ابتدای کار، آرام آرام از دوره ی کلاسیک و وسطا به مدرن و نقاشی‎های کوبیسم وارد می‎شویم و بعد به پست مدرن و…

از مولفه های سبکی این سینما می توان همزیستی انسان و جن (جن پرستی یا علاقه به جن) را به طور جدی بیان کرد که در نهایت به “ولایت شیطان به انسان” یا به عبارت دیگر، اثبات برتری جن نسبت به انسان ختم می‎شود.

این دوره از  سینما را می‎توان به چند موج کلی تقسیم کرد:

موج اول، ترس از دنیای ماورا

دوره‎ی اول فیلم‎های دخانی، در واقع مفهوم ترس از عالم دخانی را در فیلم‎ها داشتیم، اینکه یک مفهوم دخانی وارد دنیای ما می‎شود و مزاحمتی ایجاد می‎کند؛ فیلم‎هایی مثل جنگیر، بچه‎ی رزمری، conjuring و…

موج دوم، دوستی میان انسان و موجودات فضایی

سپس موج دوم به میان میاید و شاهد فیلم‎هایی هستیم که رابطه‎ای دوستانه بین انسا‎ن‎ها و مفاهیم دخانی ایجاد می‎شود، که در این دوره، این مفاهیم دخانی بعضا به موجودات فضایی تغییر می‎کرد، فیلم‎هایی مثل E.T و close encounters و…

موج سوم، خطرناکترین موج!

و در نهایت موج سوم فیلم‎های دخانی که انسان‎ها رسما به دنیای اجنه و دخان، دعوت می‎شدند! و رابطه از دوستی فراتر رفته و به ازدواج هم درمیایند و شاهد تولید مثل و تشکیل خانواده بین انسان و مفاهیم دخانی هستیم! این سینما نمونه‎های مشهور بسیار زیادی دارد. مثل:

,Hotel transylvania,Ben 10,Sherek,Harry Potter, AVATAR,NARNIA,Spiderwick chronicles,Lord of the rings  و…

همچنین بسیاری از فیلم‎های Marvel  را می‎توان جزو این سینما به حساب آورد.

مقصود اصلی

در واقع در موج سوم که خطرناکترین موج سینمای دخانی به شمار می‎رود، پیام اصلی این است که چهان واقعی و لذت بخش حقیقی آن ور است! خدا بد کرد و به شما جهان لذت بخش‎تر را نداد و بر شما پنهان کرد! به جهان ما بیایید و لذت واقعی را بچشید، اشرف مخلوقات ما هستیم و تو باید شبیه ما بشوی و…. این مفاهیم به وضوح در فیلم‎های هری‎پاتر و ارباب حلقه‎ها و پرسی جکسون و… مشخص هستند.

تاثیر انیمیشن‎های این دسته بر کودکان

سینمای نازی که کودکان را به دنیای خیالی دیگری دعوت می‎کند؛ می‎بینیم کسانی هستند که این پیام را قبول ندارند و ادعا می‎کنند که این صحبت‎ها غلو بیش از حد هست، برای اثبات این مطلب همین بس که می‎توانیم آمال و آرزوهای نسل دهه‎ی ۷۰ و ۸۰ را با آرزو‎های درونی نسل دهه‎ی ۶۰ مقایسه کنیم، هر چند در این مورد بحث‎های فراوانی شده و حتی مستنداتی ساخته شده‎اند اما قطعا از موارد تاثیر گذار تفاوت این نسل‎ها، رسانه بوده است که امروزه کل زندگی جوانان و نوجوانان را در بر گرفته و تاثیرات عمیقی در تفکرات و عقاید و حتی آرزوهای آنان گذاشته است.

سینمای متفاوت جنگی

بعد از انقلاب اسلامی، کم کم وارد سینمای جنگی بسیار متفاوت می شویم؛ (در مورد اینکه آیا واقعا انقلاب اسلامی تاثیری در سینما داشته است یا خیر، در آینده مقالاتی را تقدیم شما خواهیم کرد.) فیلم های جنگی قبل از پیدا کردن این تفاوت بزرگ، در قالب‎های نسبتا مشخصی بودند. آن ها یا به نفع جنگ و شهادت(!) بودند و یا دقیقا ضدجنگ؛ اما رفته رفته فیلم‎هایی را می‎بینیم که در قالب‎هایی بسیار عجیب و جدید ظهور می‎کنند!

فیلم هایی مثل نجات سرباز رایان! نوعی از مسلخ آمریکایی که قبل از این وجود نداشت! مستند band of brothers! فیلم‎هایی که مفهوم “شکست باشکوه” را به تصویر کشیدند! در این فیلم‎ها شاهد مفاهیم عمیق ایثار و فداکاری و ارزشی هستم و سربازهای تربیت شده‎ی نمونه را می‎بینیم، جالب است بدانید که برای ساخت این سربازهای نمونه (حتی برای بازی در سریال) بعد از امتحان گرفتن و گزینش از بین صدها نفر، صد نفر انتخاب شدند و به مدت یک سال در سخت‎ترین شرایط سربازی نگه داشته شدند و تمارین سخت فیزیکی را پشت سر گذاشتند که بتوانند به بهترین نحو به این سربازها تبدیل شوند!

در این یک سال دیگر عرق و ورق و زرورق نداریم! پیرسرباز تربیت می‎کنیم! در مورد این مستند، پشت صحنه‎های بسیار زیادی کار شده است که می توانید به آن‎ها رجوع کنید. حتی در این سری فیلم‎ها کار به جایی می‎رسد که آمریکایی‎ها از جنگ ویتنام اعاده حیثیت می‎کنند!!!

هزینه‎های هنگفت برای چه؟!

برای ساخت این فیلم‎ها هزینه‎های به شدت زیادی می‎شود و آن‎ها اصرار دارند که دقیقا تصویر یک سرباز نمونه را نشان دهند حتی اگر ۱۲۰ میلیون دلار خرج کنند و چندین ساختمان بسازند و شهرک سینمایی درست کنند و به دنیال تعداد زیادی از چکمه های جنگ جهانی دوم دنیا را زیر و رو کنند و…! همچنین اهمیت این فیلم ها را می توان به سادگی تشخیص داد! کاگردانی بسیاری از این فیلم‎ها را شخصی به نام  steven spilberg است!

در این فیلم‎ها رفتار‎های متفاوتی را از سربازها میبینیم، اینکه رابطه بسیار خوبی با خدا برقرار می‎کنند و انسان‎های مذهبی هستند، در خون خود می‎غلتند و برای برادرانشان فداکاری می‎کنند و…! عجیب اینکه دقیقا این سری فیل‎ها دقیقا بعد از انقلاب اسلامی ساخته می‎شوند و بعضی از آن‎ها دقیقا ساختار مستندات روایت فتح را دارند! شاید در ابتدا گفتن این مطالب بچگانه به نظر برسد اما در مقاله‎ای مفصلا درمورد تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در سینمای جهان با مدرک و فیلم و تصویر صحبت می‎کنیم!

در این فیلم‎ها همچنین به طرز بسیار عجیبی شاهد مفاهیم برجسته‎ی مادر و خواهر شهید هستیم!!! در فیلم هایی مثل نجات سرباز رایان و یا we were soldires و…

جالب است که آمریکایی‎ها فیلم نجات سرباز رایان را با بودجه و اصرار فراوان به حرفه‎ای ترین وجوه ممکن برای به تصویر کشیدن سرباز نمونه درست می‎کنند و کارگردان‎های وطنی عزیز، با بودجه و اصرار فراوان برای ۸ سال دفاع مقدس، فیلم ضد جنگ می‎سازند!

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. مطالب بسار خوبی به صورت تیتر وار مطرح شد که هر کدام جای بحث زیادی دارد
    امیدوارم شرح بیشتری را بخوانیم
    با تشکر از مطلب خوبتون
    …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن