theme wordpress
نقد و بررسیهنری

نقد قسمت دوم از انیمیشن سریالی Love Death and Robots

بسم الله الرحمن الرحیم

امیدوارم از نقد قسمت اول این سریال راضی بوده باشید و برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. در این مطلب قصد داریم به نقد قسمت دوم انیمیشن عشق، مرگ و رباتها بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

توجه: امکان اسپویل(لو رفتن) انیمیشن وجود دارد!!!

انقراض انسان ها و حاکمیت ربات ها بر زمین

 در قسمت دوم سریال Love death and robots، همان گونه که از شواهد مشخص در ابتدای این قسمت معلوم است، انسان‎ها در واقع منقرض شده و از بین رفته‎اند و دنیای آنها به حالتی عجیب درآمده است که گویی همزمان به جنگ و سیل و کثیفی و شکنجه و انواع بلاها دچار شده است! مثلا تصویر کشتی را در وسط یک ساختمان میبینیم! و یا تصویر  کلی از شهری بسیار قدیمی و رنگ و رو رفته. البته اینکه چگونه ناگهانی این اتفاق افتاده است و کلیه انسان‎ها مرده‎اند جای سوال دارد!

زیرا تصوایر عجیبی را شاهد هستیم که  مثلا سفارش شخص در رستوران در انتظار مانده بود و این صحنه‎ای است که دقیقا زندگی جریان دارد و هیچ اتفاق عجیبی در حال وقوع نیست و یا همبرگر روی میز است و … ولی همگی مرده اند!

نقد قسمت دوم انیمیشن عشق، مرگ و رباتها

یا مثلا کسی که به طناب دار آویزان است در زمین بسکتبال! در ابتدا هم تصویر یک پرچم سفید به نشانه‎ی تسلیم می‎بینیم که می‎تواند نشانی از جنگ درگرفته باشد و یا نمادی باشد از اینکه انسان‎ها تسلیم شدند و هر چه بود گذشت! همه چیز تمام شد! انسان دیگر وجود ندارد… و تنها خاطره‎ای از آن باقی مانده است که این مطلب را می‎توان از دیالوگ رباتی که با صدای زنانه اش می گوید:”خیره کننده است! قشنگ تر از تصاویری که تو بروشور ها بود، هست! “، متوجه شد.

این دوران نابودی انسان‎ها را بارها و بارها به تصویر کشیده است که یکی از نمادهای آن هم خرد شدن جمجه‎ی انسان زیر پای ربات است که دقیقا حرکت اول انیمیشن است.

نقد قسمت دوم سریال love death and robots

اعتقاد به آخرالزمان

در ادامه می‎بینیم که ربات سفید می‎گوید: ” اگر یک شهر پسا آخرالزمانی دیده باشی، یعنی همه چیز رو دیدی” پس آ‎ن‎ها اعتقاد دارند که آخرالزمانی وجود دارد و به تبع آن پسا آخر الزمانی!! اما آیا واقعا به چنین چیزی اعتقاد دارند؟!

اگر پاسخ مثبت است، آن‎ها یکی از اصلی‎ترین اعتقادات شیعیان را دارند بدون اینکه مسلمان باشند! یکی از اصلی‎ترین و دقیق‎ترین نتایجی که در اینجا می‎توان گرفت، این است که بسیاری از صحبت‎ها و اعتقادات آن‎ها در مورد این مسائل، به شدت سطحی است. اعتقاد به منجی و پسا آخر الزمان ویژگی‎هایی را دارد که در غرب نمی‎توان آن‎ها را به درستی یافت و این مسئله جای تحلیل و مطالعه بسیار دارد.

همچنین دیالوگ‎هایی که شاید فقط برای قلقلک دادن مخاطب است و یا فلسفی نشان دادن انیمیشن و شاید هم دقیقا آن‎ها همین اعتقادات را داشته باشند و برای تمسخر اعتقادات ما و امثالمان از چنین دیالوگ‎هایی استفاده کرده‎اند، مثل دیالوگ ربات با صدای زن، که در جواب ربات قرمز که بیان می‎کند که کدهای انسان‎ها را چک کرده و امضای سازنده‎ای نیافته، می‎گوید:”به این خاطره که یک ماهیت الهی اونا رو از خاک درست کرده، اونم معلوم نیست چرا”.

در واقع شاید بیان این جملات که تلفیقی از اعتقادات ما و همچنین تحریف آن‎ها و مخلوط کردنشان با اعتقادات خودشان است، به هدف این است که مثلا بیان کنند اعتقادات ما این است! و یا اینکه انسان‎هایی که او را برنامه‎نویسی کرده‎اند چنین اعتقاداتی را داشته‎اند که دلیل خلقت معلوم نیست و یا… ولی به طور کلی، بعد از این دیالوگ می‎گوید که شوخی کرده است و حرف دیگری را می‎زند که از آن هم می توان برداشت های زیادی کرد؛ “از داخل یه سوپ خیلی گرم بیرون اومدن”؛

اما چیزی که واضح است، سبک جلوه دادن جملات اولیه است که حتی اگر این جملات به هدف قلقلک ذهن مخاطب بوده است، باز هم نوعی تمسخر هر چند سبک را به همراه دارد.

هم سرشتی انسان و حیوان!

در ادامه، سکانس‎هایی را می‎بینیم که گربه‎ای را نشان می‎دهد و مطالبی را درباره حیوانات و انسان‎ها بیان می‎کند؛ مثل اینکه می‎گوید حیوانات روی انسان‎ها تاثیر می‎گذاشتند تا حدی که انسان‎ها شبکه‎ای داشتند که مختص نشان دادن این حیوانات بوده است، و یا اینکه می‎گوید دلیل نگه داشتن این موجودات، می‎تواند نوعی هم سرشتی انسان و حیوان باشد! که این اعتقاد مستقیما به جهان‎بینی آن‎ها بر می‎گردد و اینکه چه فرقی بین انسان و حیوان می‎گذارند، آیا اومانیست هستند؟!

اگر آن‎ها اومانیست ملحد و یا خداباور هستند چگونه چنین حرف‎هایی را می‎زنند؟ آیا می‎توان انسان گرایی را با هم سرشت بودن حیوان و انسان، در یک اعتقاد جمع کرد؟!

همچنین تصاویر متناقض جنگ و صلحی که در انیمیشن می‎بینیم که شاید همین مسائل باعث نابودیشان شده باشد و یا حداقل بر روی آن تاثیر گذاشته باشد. مانند تصویر زیر:

نقد قسمت دوم انیمیشن عشق مرگ و رباتها

البته تصویر گل داخل تفنگ پیشینه تاریخی و حقیقی دارد که صحبت درباره ی آن، از حوصله ی این مقاله خارج است.

اما این دیالوگ‎های خاص تمامی ندارد! در انتهای انیمیشن دلیل از بین رفتن انسان‎ها  را از زبان ربات نقره‎ای می‎شنویم:

نه!  غرور و گستاخی خودشون بود که به سلطنتشون پایان داد. اونا باور داشتن که اشرف مخلوقات هستن، همین باعث شد آب رو مسموم کنن و زمین رو نابود کنن و آسمان رو آلوده کنن. در پایان، زمستان اتمی لازم نبود فقط خزان طولانی بی‌توجهیشون به خودشون بود.

غرور انسان باعث نابودی اش شد!

دیالوگ‎هایی که از مفاهیم پایه‎ای اعتقادات ما استفاده کرده و نتایجی از آن‎ها گرفته است که کوچک‎ترین ارتباطی به مفاهیم ما ندارد و هر طور که می‎پسندد از کبراهای ما نتیجه‎گیری کرده است! از اشرف مخلوقات بودن انسان به غرور و تکبر آن رسیده است و چنین چیزی را از آن مفهوم عمیق، نتیجه گیری کرده است! مفهومی که ما صد در صد با آن مخالفیم.

به طور کلی دلیل نابود شدن انسان‎ها را غرور آن‎ها می‎داند و اینکه آن‎ها خودشان را برتر از مخلوقات دیگر می‎دانستند.در روایات و… داریم که دنیا برای انسان خلق شده است تا…؛ اما نه به معنای کبر و غرور و احساس خودبرتر بینی انسان!

همچنین در ادامه کار و در سیر کلی انیمیشن، این مفهوم را متوجه می‎شویم که انسان در سیر پیشرفته کردن همه چیز، مثل ساخت ربات‎های پیشرفته و هوش مصنوعی و یا دستکاری ژن حیوانات، باعث نابودی خودش شد و خودش، خودش را نابود کرد…اعتقادی که بسیاری دم از آن می‎زنند و دقیقا به مکتب فکریشان بر می‎گردد.

شما هم نظر و نقد خود را در مورد قسمت دوم انیمیشن love death and robots با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات شما هستیم…

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سه شخصیت در این انیمیشن بودند که ظاهرا جاودانه موندن. یکی رباتی تک چشمه ( تک چشم بودن یک نماد در فیلم سازی فراماسونری هست) دیگری یک هرم با چشم وسط هست که اینم یک آرم از شیطان پرستیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن