theme wordpress
آموزشی

موفقیت به‌وسلیه خوابیدن

خوابیدن

در سلسله مقالاتی به رازهای موفقیت از جانب قرآن می‌پردازیم.

در صورتی که قسمت اول این سلسله مقالات را مطالعه نکرده اید اینجا کلیک کنید.

خوابیدن!

خوابیدن

یکی از رموز موفقیتی که در قرآن معرفی می‌شود تلاش در روز و استراحت در شب است :

أَلَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ 

آیا ندیده ‏اند که ما شب را قرار داده ‏ایم تا در آن بیاسایند و روز را روشن ‏بخش [گردانیدیم] قطعا در این [امر] براى مردمى که ایمان مى‏ آورند مایه‏ هاى عبرت است. (نمل/۸۶)

در آیات متعددی از قرآن کریم به این موضوع اشاره شده که روز به عنوان روشنی بخشی و شب به عنوان آرامش برای انسان قرار داده شده است. نقش تاریکى شب در آرامش اعصاب و روشنى روز در فعّالیّت و کار و تلاش از مسایل علمى ثابت شده‏‌ى روز است.

بیداری تا نیمه شب

خوابیدن

حال سوال مهم اینجا است که چرا در حال حاضر اکثر افراد جامعه شب را بیدار و روز را خوابند؟چون آرامش را در شب دیده اند اما نمی‌دانند که این آرامش تنها به‌وسیله خواب در آن زمان تامین می‌شود نه به‌وسیله بیدار ماندن. و نه در برخی موارد مهمانی ها و دوره‌همی‌های شبانه.

حال سوال اینجاست که محدوده ی شب و روز کجاست؟

محدوده‌ی شب و روز

شروع شب

خوابیدن

طبق تحقیقات به عمل آمده چه در مباحث نجومی و چه در مباحث جغرافیایی (نهج البلاغه، حکمت ۳۹۰) ساعت شروع شب (که به اصطلاح زمان استراحت و آرامش است) از بعد از غروب آفتاب تا نیمه شب شرعی است. در حال حاضر به‌خاطر روند اشتغال جامعه، افراد بعد از اینکه پاسی از نیمه شب گذشته تازه به فکر خواب می افتند.

اما این موضوع باعث شده که بسیاری از امراض روحی و جسمی در بین مردم شایع شود که اکثر افراد شاید دلیل آن را هم تا آخر عمر خود نیز متوجه نشوند.

شروع روز

خوابیدن

ساعت شروع روز هم (که به اصطلاح زمان فعالیت و تلاش است)از بعد از اذان صبح تا غروب آفتاب است.

با این حال نکته قابل توجه این است که روز و شب ساعتهای مشخص شده ای دارند که برنامه ریزی شبانه روز ما باید مطابق با آنها چیده شود.

حال با بررسی روایات مشاهده می‌شود که ساعات دقیق تری برای تنظیم آرامش و فعالیت انسان تعبیه شده که اگر طبق آنها عمل شود مسیر موفقیت انسانها بسیار هموار خواهد شد.

بعنوان مثال در حدیثی آمده است که زمین از سه چیز به درگاه خدا ناله و فریاد می‌کند: از خون حرامی که بر آن ریخته شود؛ غسلی که از زنا بر روی آن انجام شود و خوابیدن پیش از طلوع آفتاب (حلیه المتقین، ص ۱۲۶)

نتیجه گیری

خوابیدن

خواب مناسب علاوه بر آرامش روحی و سلامت جسمی، در طول روز تمرکز دقیق را برای انجام کارهای روزمره به شما هدیه می‌دهد. اما اینکه آن خواب راحت چه زمانی است بسیار نکته قابل توجهی است که اگر در آن زمان جسم انسان خواب نباشد، آرامش مورد نیاز بدن تامین نشده و باعث اختلال در سیستم دفاعی بدن می‌شود.

در صورت تداوم این روند امراض متعدد جسمی و روحی برای فرد ایجاد شده که در حال حاضر در جامعه قابل مشاهده است.

همه این موارد از نگاه علم پزشکی هم قابل اثبات هستند. پس اگر به‌دنبال موفقیت هستیم باید خواب مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم در رسیدن به اهدافمان با تمرکز بیشتری قدم برداریم که در صورت تنظیم دقیق ساعات خواب و فعالیت موفقیت در هر مسیری امکان پذیر است.

با الفبایت همراه باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن