theme wordpress
آموزشی

اساطیر یونان باستان: قسمت اول- زئوس

زئوس

زئوس

زئوس رب النوع آسمان و زاینده ابرها و کوچکترین فرزند کرونوس و ریا بود.

پیشگویی

پیشبینی شده بود کرونوس از پسر خود شکست میخورد بنابراین فرزندانش را بلافاصله بعد از تولد و بدون توجه به دختر یا پسر بودن آنها می‎بلعید.

نجات زئوس

پس از تولد زئوس مادرش ریا تکه سنگ پیچیده در قنداق را به جای کودک به کرونوس داد و به این ترتیب توانست فرزندش را نجات دهد.

کرونوس بعد از بلعیدن سنگ همه فرزندان بلعیده شده را استفراغ میکند آنگاه زئوس با برادرانش پوزیدون و هادس متحد شدند و توانستند پدرشان را شکست دهند و پس از این واقعه، زئوس قدرتمندترین خدای المپ شد.

زئوس

به قدرت رسیدن زئوس

پس از این حوادث زئوس خدای خدایان و صاحب اختیار مطلق شد همه خدایان جاودان دیگر و همه مردم زمین سر به فرمان او دارند و هر چه او بخواهد خواهد شد.

می‎توانست همه چیز را ببیند و همه چیز را بداند، هیچ چیز از دید او پنهان نبود و چیزی بر خلاف خواسته او نمیتوانست صورت بگیرد و اگر چنین میشد او چنان به خشم می‎آمد که زمین و زمان به لرزه می‎افتاد.

خدایی پر از هوس

هوس‎های زئوس نیز به هرحال جامه عمل به تن می‎کرد و غالبا برای این هوس‎ها هیچ منطق و دلیلی نمیتوان یافت و حتی شایسته مقام خدای خدایان هم نیست. بسیاری از عشقبازی‎های آشکار و نهان زئوس با زنان زیباروی زمین از زمره همین هوس‎هاست.

با این همه زئوس خدایی عادل و خردمند است و همه فرمان‎ها و اراده‎هایش را از قبل با قانون کلی سرنوشت تطبیق می‎دهد تا نظم جهان را برهم نزده باشد.

زئوس

اوست که خوبی‎ها و بدیها _سلامتی و بیماری_ شادی و غم را به بشر می‎بخشد اما خدای خدایان فطرتاُ مهربان و بخشنده است. بدکاران را مجازات می‎کند، اما بیشتر مایل است پاداش دهد تا کیفر. غالبا به رحم می‎آید و در مجازات سختی که در هنگام خشم در نظر گرفته بود تخفیف می‎دهد بسیاری از درد و بدیها را از سر راه بشر دور می‎کند، و به تنگدستان ضعیفان و به طور کلی همه آنهایی که از او تقاضای کمک کنند را تحت حمایت خود قرار می‎دهد.

نسبت به خانواده دوستی، ازدواج، مهمان‎نوازی و نظم اجتماعی توجه ویژه‎ای دارد زیرا او خدای یکایک این امور است و درهریک ازین مواردئ نام خاصی دارد علاوه بر اینها او خدای حامی سرزمین یونان نیز هست.

معابد زئوس

در سراسر یونان معابد و پرستشگاه‎های بزرگی برای زئوس برپاشد و بعدها در امپراتوری پهناور روم چنین معابدی برای ژوپیتر بر پا شد.

معبد دودونوس

بزرگترین و قدیمی‎ترین پرستشگاه زئوس در شهر معروف دودونوس که در ناحیه اپیدوس قرار داشت .

این معبد درخت بلوط کهنسالی داشت که هنگام وزش باد یا نسیم از شاخه‎های آن به صورت خاصی صدا بر می‎خواست و یونانیان این زمزمه‎ها را صدای زئوس می‎دانستند و از روی آن تفال می‎زدند و تصمیم می‎گرفتند.

هرودوت پیرامون ساخت این معبد مینویسد: روزی دو کبوتر از شهر تبس برخاستند یکی از آن دو به لیبی رفت و دیگری به شهر دودونس آمد و روی درخت بلوط کهنسالی نشست و فریاد زد باید اینجا را به صورت معبدی درآورد و در آن از آینده خبر گرفت. مردم دودونس این پیام را از جانب خدای خدایان برشمردند و معبدی در آنجا برای وی ساختند.

زئوس

معبد کوه لیسه

معبد دیگر زئوس در در بالای کوه لیسه در اکاردی بود. این معبد دو ستون بلند داشت که در همه یونان معروف بود و می‎گفند در آنجا مراسم قربانی انسان در برابر خدای آفتاب بوده است.

معبد اولمپ

و سومین معبد معروف زئوس معبد تاریخی اولمپ بود، که در تاریخ هنر جهان مقامی خاص دارد. چرا که در این معبد بود که مجسمه عالی زئوس کار فیدیاس نصب شده بود. این مجسمه که بعدها صورت اصلی خدای خدایان شناخته میشد، روی پایه‎ای از مرمر به طول ۱۰ و عرض ۷ متر نصب شده بود و طول خود مجسمه به ۱۳ متر می‎رسید.

تمام این بنا از مفرغ و مرمر و طلائ عاج و آبنوس بود. در دست راست زئوس تاجی بود و در دست چپش عصایی که عقابی بال گشوده در بالای آن بود جامه زئوس از طلا بود و بر سرش حلقه‎ای از شاخه زیتون نهاده بود.

زئوس

با ما در الفبایت همراه باشید!!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن