theme wordpress
علمی

بیماری تنبلی یا استعداد تنبلی ؟!

تنبلی خوبه یا بده؟!

خیلی از ما در حقیقت آدم‌های تنبلی هستیم و از این شرایط احساس عذاب وجدان داریم، آنرا بیماری تنبلی خطاب می‎کنیم و پیوسته دنبال راهی برای درمان تنبلی هستیم، اما در حقیقت تنبل بودن همیشه هم بد نیست. بیایید تصور کنیم یک روزمان را به طور کامل تعطیل کنیم، ماجراهای مخاطره‌آمیز را فراموش کنیم، روی کاناپه دراز بکشیم، فیلم‌های روز دنیا را تماشا کنیم و کتاب بخوانیم. حالا چه اتفاقی می‌افتد اگر یک هفته تعطیلِ این‌چنینی برایمان فراهم شود؟!
تبلی - تنبلی خوبه یا بده ؟
شاید شما هم جزو افرادی باشید که ترجیح می‌دهند به‌جای سفر کردن به دور دنیا، در خانه بمانند و پیتزا بخورند. اگر از این دسته افراد هستید، جالب است بدانید تنبلی ممکن است شما را تبدیل به شخصی مبتکر و نوآور کند. موضوع شگفت‌انگیزتر این است که این حقیقت، نه‌تنها ساختگی نیست؛ بلکه دانشمندان و محققان نیز آن را ثابت کرده‌اند.

تنبلی هنری گمشده – اتلاف وقت = خستگی بیشتر

تنبلی - تنبل بودن خوبه یا بده ؟

تنبلی هنری گم‌شده است. البته منظور از تنبل بودن هدر دادن بی‌معنای لحظه‌های زندگی نیست. منظور از این موضوع، بیکاری و تنبلی مناسب است؛ یعنی زمانی که می‌خواهیم هیچ‌کاری انجام ندهیم و به ذهن‌مان استراحت بدهیم.
در دنیای حواس‌پرتی‌های دائمی، ما به‌ندرت دامنه افکارمان را توسعه می‌دهیم و در عوض به‌دنبال هدر دادن زمان هستیم. ما حواس‌مان را به مسائل بی‌اهمیتی پرت می‌کنیم. اول ایمیل می‌خوانیم،‌ بعد به سمت اخبار ناتمام می‌رویم، سپس بیهوده در شبکه‌های اجتماعی چرخ می‌زنیم و این روند همیشه ادامه‌دار است. انجام این کارها هر روز تکرار می‌شود،‌ اما در نهایت هیچ سودی برایمان ندارد و رفته‌رفته ما را خسته‌تر از قبل می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد غیرمتمرکز بودن هرچند که به روش‌های مختلفی باشد، باز هم قدرتمند است. تمرکز کردن کارآمدی ما را افزایش می‌دهد، در عین حال غیرمتمرکز بودن باعث بیشتر شدن خلاقیت‌ ما در موارد مختلف می‌شود.

فواید تنبلی

فواید تنبلی - فواید تنبل بودن

هنگامی که توجه‌مان روی استراحت کردن است، ذهن‌مان در مکان‌های شگفت‌انگیز سرگردان می‌شود. دانشمندان افکار مردم را در حالی که فکر می‌کردند سرگردان هستند و تنبلی می‌کنند، بررسی کردند. با این بررسی‌ها تایید شد، ذهن انسان در حال استراحت سرگردان است. براساس این تحقیق ۴۸ درصد از مکان‌هایی که ذهن ما، هنگام استراحت در آنجا سرگردان می‌شود، مربوط به آینده، ۲۸ درصد مربوط به حال و ۱۲ درصد مربوط به زمان گذشته است.
در مدت زمانی که از این درصد باقی می‌ماند، ذهن انسان معمولا کند و خالی است، البته درصد دقیق آن از نظر محققان خیلی اهمیتی ندارد. در مقابل ارزش این زمان باقی‌مانده بسیار مهم است و آن اندازه که فکر می‌کنیم، بی‌مصرف به نظر نمی‌رسد. ذهن تنبل و بیکار ما قادر به انجام سه کار مهم و تأثیرگذار است:

بازیابی انرژی

تنبلی باعث آرامش ذهن میشه - استراحت مغز

وقتی تصمیم می‌گیریم که به ذهن‌مان اجازه سرگردانی بدهیم، دیگر مجبور نیستیم توجه خود را سامان بدهیم. همین موضوع باعث ترمیم و بازیابی انرژی‌های ما می‌شود و به ما کمک می‌کند که در شرایط دیگر، عمیق‌تر فکر و تمرکز کنیم.
برای بازیابی انرژی و استراحت کردن می‌توانیم کارهایی شامل انجام یک سرگرمی خلاقانه، دویدن بدون موزیک و قدم زدن تا رسیدن به مکانی برای نوشیدن قهوه، آن هم بدون دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌مان، انجام دهیم.

ایجاد طرح و برنامه‌های هدفمند

استراحت ذهن

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که ما انسان‌ها در زمان پریشانی افکارمان در مقایسه با زمانی که تمرکز می‌کنیم، ۱۴ بار بیشتر به آینده می‌اندیشیم. همچنین هر زمان که توجه‌مان روی استراحت کردن متمرکز است، ۷ بار به اهداف بلندمدت‌مان فکر می‌کنیم.

بروز ایده‌های خلاقانه

افزایش تمرکز - کسب آرامش

مغز در حال استراحت ما می‌تواند همزمان به سه مقصد ذهنی متصل شود: گذشته، حال، آینده. در چنین شرایطی بینش‌ها و ایده‌های خلاقانه بیشتری در مقایسه با زمانی که روی موضوعی متمرکز شده‌ایم، به ذهن ما خطور می‌کند.
بهترین روش برای داشتن بهره‌وری بیشتر آن است که هر لحظه روی استراحت کردن سرمایه‌گذاری و برای خود‌مان فرصت تنبل بودن را فراهم کنیم. استراحت کردن بیشتر، به ما اجازه می‌دهد کارها را بهتر و مؤثرتر به نتیجه برسانیم.
شاید در زمان بیکاری، به نظر برسد که کاری انجام نمی‌دهیم، اما در واقع این‌طور نیست. بیکاری می‌تواند برای ذهن ما بسیار مفید باشد.
گاهی بهترین فعالیت برای به انجام رساندن کارها این است که هیچ کاری انجام ندهیم!
منبع: Time
با ما در الفبایت همراه باشید!
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن