theme wordpress
اخبارفناوری

چرا ادوبی فلش به پایان خود نزدیک می شود؟

اخبار رسمی حاکی از آن هستند که شرکت ادوبی در ۲۰۲۰ به پشتیبانی از فلش پایان می دهد و گروهی عظیم از انیمیشن ها و بازی های آنلاین همراه با آن نابود می شوند.

اما چرا؟

آیا این کار فقط به این علت است که یک افزونه جدید تر و زیبا تر جایگزین آن شده است؟ یا اینکه دلیلی منطقی برای آن وجود دارد که اینقدر تمایل برای از دست آن خلاص شدن زیاد است؟

برای بررسی این موضوع باید نگاهی به تاریخچه ی فلش بیاندازیم.

همه چیز از سال های ۱۹۹۰ شروع شد که در اینترنت به جز Gif ها ابزاری برای ایجاد انیمیشن یا ایجاد محیط تعاملی وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۹۹۶ شرکتی به نام Netscape ابزاری به نام FutureSplash را به وجود آورد تا طراح ها بتوانند با آن در وب سایت های خود انیمیشن بگذارند.

پدربزرگ ادوبی فلش!
FutureSplash

اگر امروزه بخواهید از این نرم افزار استفاده کنید اصلا نخواهید توانست با آن کار کنید؛ در حالی که این نرم افزار در اواخر دهه ۲۰ام چنان معروف شده بود که حتی مایکروسافت از آن در صفحه MSN خود استفاده می کرد.

با گذشت زمان و با موفقیت خارق العاده FutureSplash شرکت Macromedia آن را خرید و نام آن را به Flash تغییر داد، که بعد ها نیز شرکت ادوبی شرکت Macromedia را در سال ۲۰۰۵ به قیمت ۳.۴ میلیارد دلار خرید. اما آیا این خرید به نفع Flash تمام شد؟

در کوتاه مدت:بله، در بلندمدت؟ خیر!

در طول زمان و توسعه فلش قابلیت های زیادی به آن اضافه شد که تجربه های تعاملی بسیاری را در اختیار کاربران گذاشت که در بین آن ها می توان به گستردگی فعالیت سایت های گیم آنلاین مانند Miniclip اشاره کرد.

Miniclip سایتی است که اکثر بازی های آن بر پایه فلش هستند!

این موفقیت فلش، در سال ۲۰۰۴ نیز بیشتر شد، فلش از سال ۲۰۰۴ شروع به پشتیبانی از پخش ویدیو کرد و این باعث شد سایت های اشتراک ویدیو از فلش برای سایت های خود استفاده کنند. به عنوان مثال شرکت یوتیوب ۱۰ سال از فلش برای نمایش ویدیو های خود استفاده می کرد.

ولی آیا فراگیر و معروف بودن چیزی دلیل بر بهترین بودن آن است؟

به عنوان مثال وقتی استیو جابز نسل اول آیفون را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد، هر چند فلش بسیار معروف و فراگیر بود ولی آیفون ۳G از آن پشتیبانی نمی کرد. هر چند اینکار اپل باعث عصبانیت و سردرگمی بسیاری از کاربران آیفون شد اما اپل بر تصمیم خود پافشاری کرد.

IPhone 3G از فلش پشتیبانی نمی کرد.

دلیل این کار چه بود؟

همانطور که قبلا اشاره شد هرچند فلش بسیار معروف است ولی بهترین نیست! نحوه استفاده فلش از منابع دستگاه بسیار نامناسب است و این به این معناست که برای اجرای یک فایل سبک فلش، مقدار بسیاری از منابع موبایل مانند CPU و رم اشغال می شد! این موضوع در پخش فایل های ویدیویی توسط فلش بدتر هم می شد، فلش در encode کردن فایل های ویدیویی بسیار نامناسب و کم بازده عمل می کرد و این برای دستگاه های قابل حمل که از باتری استفاده می کردند یک فاجعه بود. اپل نیز به این دلیل از فلش پشتیبانی نکرد. طبق آزمایش هایی که روی IPhone 3G انجام شد، در صورتی که برای پخش فایل ویدیویی از فلش استفاده نمی کردید تقریبا دو برابر مقدار زمان دیدن فیلم با فلش می توانستید بر روی موبایل خود فیلم ببینید!

زمانی که در سال ۲۰۱۴ سایت W3C دو ابزار جدید HTML5 و CSS3 را عرضه کرد که بسیار بهینه تو و بهتر عمل می کردند و همچنین رایگان نیز بودند استفاده از فلش کاهش یافت.

حتی اگر تا الان با این دلایل راضی نشده اید باید بگویم که ادوبی فلش در میان Attacker ها و هکر ها بسیار معروف شده بود به طوری که انتقادات از شرکت ادوبی شدیدا افزایش یافت ولی با این وجود ادوبی در ارائه پچ های امنیتی برای پوشش حفره های امنیتی فلش کوتاهی می کرد.

کوتاهی ۱۶ ماهه ادوبی برای رفع یک حفره امنیتی!

این کوتاهی ها به حدی زیاد بود که یک بار ادوبی ۱۶ ماه تنها برای پچ کردن یک حفره تاخیر کرد!

این کار ادوبی باعث شد یوتیوب در سال ۲۰۱۵ کل وبسایت خود را دوباره بر پایه HTML5 و CSS3 بسازد و به استفاده از فلش پایان دهد!

این کار های ادوبی تعداد کاربران گوگل کروم که روزانه از فلش استفاده می کردند را از ۸۰% در سال ۲۰۱۴ به تنها ۸%! در سال ۲۰۱۸ کاهش داد که این به معنای کاهش شدید محبوبیت فلش بود.

منبع:گوگل

با وجود این ها ادوبی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ به پشتیبانی از فلش پایان می دهد؛ هر چند که پس از آن فلش از اینترنت به طور کامل ناپدید نخواهد شد چون همیشه سایت هایی وجود دارند که هیچوقت خود را آپدیت نمی کنند!

در یک جمله کوتاهی های شرکت ادوبی در پشتیبانی از فلش، به آرامی باعث نابودی آن شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن