theme wordpress
فناوری

نقد و بررسی گلکسی Note 9

پادشاه فبلت های اندرویدی ۲۰۱۸ : نوت ۹

کمپانی سامسونگ این غول جدید دنیای تکنولوژی را در نیمه مرداد ۱۳۹۷(August 2018) رونمایی کرد. این اسمارت فون باری دیگر به معنای واقعی تر به دستگاهی کاملا مستقل و قدرتمند تبدیل شده و حتی برای خیلی ها می تواند جایگزین خیلی از کاربری ها همچون لپ تاپ ، تلویزیون ، تبلت و به کلامی دیگر دستگاهی ایده آل برای استفاده روزمره شما باشد. ما را در ادامه ی این نقد و بررسی دنبال کنید تا علت را بیابید. 

طراحی و ساخت

این فبلت دوست داشتنی با بدنه خوش ساخت با قاب آلومینیومی و پنل پشتی شیشه ای از نوع Gorilla Glass 5 و صفحه نمایش ۶.۴ اینچی ،۱۴۴۰*۲۹۶۰ پیکسلی با تکنولوژی  Super Amoled با تراکم پیکسلی ۵۰۰bpi که هنوز هم بهترین در در بین رقبا می باشد طراحی شده است.

صفحه نمایش بلند این فبلت یا به قول سامسونگ Infinity Displays تجربه ای بسیار بهتر نسبت به مدل های قبلی این تکنولوژی از جمله Galaxy s8 , Galaxy Note 8, Galaxy s9 می باشد ؛ چرا که نوار های بالا و پایین صفحه به مقدار خیلی کمی نازکتر شده اند و صفحه نمایش خیره کننده شش و نیم اینچی بسیار لذت بخش خواهد بود. جرم ۲۰۱ گرمی و ضخامت ۸.۸ میلیمتری به علاوه بدنه تراش خورده از دو طرف نوت ۹ باعث خوش دست بودن آن شده ، البته استفاده یک دستی از آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود . این سری نوت هم مانند مدل های اخیر از لایسنس ضد آب و گرد وغبار (IP68) برخوردار است که در مقایسه با رقبای اپلی خود مانند Iphone XS یک قدم جلوتر و مقاوم تر است. 

و اما شاید بهترین تغییر در طراحی این گوشی ، جابجایی سنسور اثر انگشت به پایین دوربین های دوگانه باشد .

این سنسور حالا بهتر قابل دسترسی است و دیگر مانند نوت ۸ با دوربین ها اشتباه گرفته نمی شوند.

گلکسی نوت ۹ در سه رنگ Midnight Black (مشکی) ، Lavender Purple (ارغوانی) ، Ocean Blue (آبی اقیانوسی)  عرضه شده است .

پردازشگر

و اما نقطه تمایز این فبلت در پردازش و گنجایش آن است . سامسونگ این گوشی را با پردازشگرهای قدرتمند اگزینوس و کوالکام ارائه کرده است .

  • Exynos 9810 Octa (10 nm) – EMEA
  • Qualcomm SDM845 Snapdragon 845 (10 nm) – USA/LATAM, China

پردازشگر گرافیکیِ اردنو و مالی که مانند همیشه از پس تمام فعالیت های گرافیکی سنگین شما بر می آید.

  •  Mali-G72 MP18 – EMEA
  • Adreno 630 – USA/LATAM, China

شرکت سامسونگ دو کانفیگ متفاوت برای خریداران نوت ۹ در نظر گرفته است :

گزینه اول و بهتر ۸گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه بر روی دستگاه و یا

و گزینه دوم  ۶ گیگابایت رم  و ۱۲۸ گیگابایت حافظه اختصاصی

اسلات مخصوص سیمکارت نوت ۹ قابلیت استفاده از دو سیمکارت (یک قطعه میکرو و یک قطعه نانوِ فکتوری بیس )  را فراهم می کند و اگر بخواهید می توانید تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه جانبی  (Micro SD card) خود را بر روی این دستگاه قرار دهید.

و اینجاست که نوت ۹ به یک ستاره ی بی نظیر تبدیل می شود . تصورش را بکنید حافظه ای در مجموع یک ترابایتی و ۸ گیگ رم بر روی دستگاهی که در جیب شما جا می گیرد. این یعنی می توانید فبلت خود را با تعداد زیادی عکس و فیلم و سریال و اپلیکیشن  مختلف پر کنید و نگران پر شدن حافظه دستگاهتان نباشید .

پردازنده ۱۰ نانومتری نوت ۹ از پس تمامی کارها با سرعت و کیفیت بسیار بالا بر می آید . اما باید در نظر داشته باشید که با هزینه بیش از هزار دلاری که می کنید گزینه های بهتری هم از نظر سخت افزار وجود دارند. همچون iPhone XS که با پردازنده ی تازه رونمایی شده ی ۷ نانومتری با نام A12 Bionic  و ۴ گیگابایت رم ، در بین گوشی های ۲۰۱۸ به معنای واقعی می درخشد و از بقیه رقبا‌ی خود پیشی می گیرد . در مشاهده نتایج تست های Antutu Benchmark و Geekbench 3 ،گلکسی نوت ۹ عملکرد بسیار خوبی هم در پردازش تک هسته ای و هم در پردازش چند هسته ای نشان می دهد.

در مقایسه عملکرد آخرین پرچمدار سامسونگ و پرچمدار اپل به طور واضحی عملکرد بهتر در  iPhone xs مشاهده می شود . البته این تفاوت به طور بسیار ناچیزی در لود کردن برنامه های مختلف وجود دارد که حتی شاید تشخیص آن برای شما نا ممکن خواهد بود . این تفاوت در گیمینگ شدیدتر می شود . اما هیچ جای نگرانی برای گلکسی نوت ۹ نیست ، چراکه تا چندین سال رضایت شما را در تمامی زمینه ها جلب خواهد کرد . 

باتری


بعد از سابقه ی ناخوشایند سامسونگ در شکست نوت ۷ به دلیل مشکلات باتری از جمله انفجار و آتش گرفتن ، سامسونگ تصمیم گرفت تا ظرفیت باتری را به ۳۲۰۰ mA کاهش دهد تا این تجربه تلخ تکرار نشود. اما این بار سامسونگ دست پر آمده و ظرفیت باتری را تا ۴۰۰۰ میلی آمپر افزایش داده تا عمر و بازدهی آن را بهینه تر کند.طبق ادعای سامسونگ با استفاده کاربری معمولی تا ۱۲ ساعت شارژ می توانید حساب کنید . از دیگر تمایز های نوت ۹ نسبت به پرچمدار های سایر شرکت ها ، حضور پورت USB C می باشد که بسیار خوشایند بوده و علاوه بر افزایش سرعت شارژ ، عمر پورت شما را در برابر خط و خش افزایش میدهد . شارژ وایرلس هم نسبت به سری قبلی سریع تر عمل میکند چراکه این گوشی نسبت به سری قبلی اش ظرفیت بیشتری را باید شارژ کند . 

 رابط کاربری 

گلکسی نوت ۹ با اندروید ۸ به صورت پیشفرض ارائه می شود .این نسخه از اندروید نسبت به اندروید ۷ تغیرات ظاهری کمتری دارد و اگر از طرفدار های رابط کاربری سامسونگ هستید ، این گوشی پیشنهاد بی نظیری برای شماست.

و اما یکی دیگر از نقطه تمایز های این گوشی که آن را تک و تبدیل به دستگاهی بی نظیر می کند . آنچه مورد بحث است ، پدیده جدید سامسونگ به نام Samsung Dex می باشد . با این قابلیت شما می توانید دستگاه خود را بر روی استند سامسونگ(dex pad) که نقش شارژر وایرلس را هم ایفا می کند و یا سیم یو اس بی سی به مانیتور اکسترنالی از هر گونه متصل کنید و  تجربه ای نسبتا کامل از کاربری ویندوز داشته باشید. سامسونگ دکس در حقیقت محیط اندرویدی گوشی شما را شبیه به سیستم عامل ویندوز می کند . در حقیقت سامسونگ دکس رقیب اصلی Chome OS محسوب می شود و  طبق نظر کاربران سامسونگ دکس عملکرد بسیار بهتری دارد .

دوباره به قسمت اول این نقد و بررسی بر می گردیم که چرا نوت ۹ می تواند مانند یک لپ تاپ برای شما عمل کند ، اگر شما سیستم ویندوزی مورد نیاز خود را ندارید و به یک لپ تاپ  برای استفاده از مدیا ، فضای اجتماعی و افیس و استفاده های روزمره نیازمندید ، نوت ۹ در کنار سامسونگ دکس و حافظه یک ترابایتی  حتما می تواند نیاز های شما را برطرف کند .

دوربین

دوربین دو گانه نوت ۹ از دو دوربین Wide و Telephoto ی ۱۲مگاپیکسلی تشکیل شده که قابلیت های پانوروما ،auto HDR. Portrait mode که در آن بعد از گرفتن عکس می توانید میزان بلور پشت عکس را تنظیم کنید. در تست عکاسی  نوت ۹ توسط تیم الفبایت این گوشی کاملا سر بلند است و در خیلی از زمینه ها حتی از iphone X هم عملکرد بهتری دارد. عکاسی در نور کم با کیفیت عالی ، نویز کم عکس ها، کنتراست به اندازه ، دیافراگم ۱.۵ و شاتر سریع دوربین بسیار از ویژگی های ممتاز این دوربین است .

۱۲ MP, f/1.5-2.4, 26mm (wide), 1/2.55″, 1.4µm, dual pixel PDAF, OIS

MP, f/2.4, 52mm (telephoto), 1/3.4″, 1.0µm, AF, OIS, 2x optical zoom

S pen 

سامسونگ هنوز هم با  تغییرات قبلی راضی نشده و تصمیم به طراحی دوباره قلم نوت ۹ کرده است. این قلم حالا دکمه ای بر روی بدنه خود دارد که با بولوتوث نسل ۴ کار می کند و تا فاصله چند متری از دستگاه بازدهی دارد. نوک قلم باز هم نسبت به قبل کوچکتر شده و حس باریکی قلم احساس خوبی به کاربر می دهد . از قابلیت های جدید دکمه اس پن می توان به شاتر دوربین ، روشن کننده صفحه ، پخش و ایست فیلم و  … اشاره کرد . این قلم برای نوت برداری طراحی و کاربری های مشابه مناسب است و بسیار دقیق و خوش دست است . اما اگر به دنبال هنر های دیجیتالی  هستید به عنوان یک فرد حرفه ای ،  آیپد پرو و قلم اپل گزینه بهتری است.

جمع بندی

گلکسی نوت ۹ فبلتی بی نظیر برای شما است . هرگونه کاربری که داشته باشید ،تماشای فیلم ، گیمینگ ، عکاسی ،یادداشت برداری و…. نوت ۹ شما را سربلند خواهد کرد و حتی از استفاده های شما قدرتمند تر خواهد بود.اما قیمت بالای این دستگاه را فراموش نکنید .اگر از کسانی هستید که صفحه نمایش بزرگ و پردازشگر قوی برایتان کلیدی است ، بهتر است نگاهی هم به گوشی های One Plus 6 , iPhone X , iPhone 8, Google Pixel 3, galaxy S9 بکنید . و اگر هم به نظر شما این دستگاه بیش از نیاز شماست ، galaxy  A9 , galaxy A7 هم گزینه های عالی برای خرید هستند .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن