theme wordpress
آموزشیعلمی

حداکثر حجم یک فایل چه قدر است؟

اگر از خوانندگان جوان این مقاله باشید، کوچک ترین حافظه ای که برای کامپیوتر دیده اید، کمتر از ۱۵۰ گیگابایت نیست؛ اما اگر از دیگر خوانندگان ما باشید، حتماً روزهایی را به یاد دارید که ۲ گیگابایت حافظه ای تنها برای یک کامپیوتر لاکچری محسوب می‌شد. دراین مقاله قصد داریم حداکثر حجمی که یک فایل میتواند داشته باشد را بررسی کنیم. با الفبایت همراه باشید.

حداکثر حجم یک فایل
امروزه شاید با دیدن یک فلش ۱۲۸ مگابایتی به خنده بیفتید!

هرچند امروزه غیرعادی نیست که درایو های چند ترابایتی را حتی برای کامپیوترهای عادی مشاهده کنیم. همه این ها به علت افزایش بی سابقه و ناگهانی حجم اطلاعات است؛ از بازی های کامپیوتری گرفته تا فیلم‌های ۴K. البته باید اشاره‌ کنیم که یک فیلم دو ساعتی، با کیفیت ۴K حجمی معادل ۴۵ گیگابایت اشغال خواهد کرد.

همه ی این‌ها ذهن ما را به این سوالات واداشت: یک فایل چقدر می تواند بزرگ باشد؟ آیا حجم آن نامحدود است و تنها این مقدار توسط حجم هارد درایو شما محدود می شود؟ آیا ممکن است که بتوانید پشت تلویزیون بشینید و همه فیلم های ساخته شده در طول تاریخ بشریت همراه با برنامه‌های تلویزیونی را فقط در یک فایل MP۴  پشت سر هم مشاهده کنید؟

البته جواب این سوالات ساده شاید کمی پیچیده باشد.محدودیت شما برای حجم فایل هایتان به فایل‌سیستم (File System) کامپیوترتان بستگی دارد.

فایل‌سیستم چیست؟

فایل‌سیستم در واقع سیستمی است که هارد درایو، SSD یا رم موبایلتان از آن استفاده می کند که فایل هایتان را مدیریت کرده و بداند هر قسمت از فایل شما در کدام قسمت درایوتان ذخیره شده است. همچنین فایل‌سیستم های امروزی مقدار حجمی که یک فایل اشغال می کند را تعیین می کنند در نتیجه مصرف کننده می تواند فضای درایو خود را مدیریت کند همچنین کامپیوتر می تواند بداند که چقدر از هارد در حال استفاده است و چقدر فضای خالی بر روی درایو فیزیکی کامپیوتر وجود دارد.

 

حداکثر حجم یک فایل
              تصویری از میزان پراکندگی اطلاعاتتان در هارد درایو.

حداکثر فضای قابل ذخیره در فایل‌سیستم ها

حجم فایل ها بر اساس مقیاس ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی ذخیره می‌شوند؛ بعضی از سیستم‌عامل‌ های قدیمی تر مانند ویندوز ۹۸ از فایل سیستم های قدیمی ۳۲ بیتی استفاده می‌کردند؛هرچند که این استاندارد امروزه نیز در بعضی از فلش USB ها برای سازگاری بیشتر آن با دیگر وسایل الکترونیکی استفاده می شود.

در قرن بیستم فایل سیستم اکثر رایانه های خانگی ۳۲ بیتی بود. اما متاسفانه بیشترین حجمی که می توانید بر روی یک فایل سیستم ۳۲ بیتی ذخیره کنید محدود به ۴.۲ گیگابایت است؛ یعنی حداکثر حجم یک فایل بر روی کامپیوتر های قدیمی به ۴.۲ گیگابایت محدود بود که حتی از یک عدد دیسک DVD که حداکثر ۴.۷ گیگابایت اطلاعات بر روی آن رایت می شود نیز کمتر بود که عملا در دنیای امروزی بی کاربرد است. اما از زمان ویندوز XP، مایکروسافت سیستم‌عامل های خانگی خود را به فایل‌سیستم جدید (NTFS (New Technology File System مجهز کرد که از فایل سایز های ۶۴ بیتی استفاده می کند.

درواقع امروزه از لحاظ تئوری در فایل‌سیستم های NTFS حداکثر می توانید فایلی به اندازه ۱۸ اگزا بایت یا ۱۸,۴۴۶,۷۴۴,۰۷۳,۷۰۹,۵۵۰,۵۹۲ بایت ذخیره کنید!

در واقع می توانید ۴۰۰ میلیون از آن فیلم های ۴K را در یک فایل ذخیره کنید. البته اگر توانستید درایوی به آن حجم بیابید!

همانطور که بسیاری از مفاهیم تئوری در دنیای واقعی کاربردی نیستند، این مورد درباره حجم یک فایل نیز صادق است، در واقع در دنیای واقعی این محدودیت مقداری کمتر است.

محدودیت از طرف سیستم عامل

سیستم عامل های امروزی محدودیت های اضافی بر روی حداکثر حجم فایل در خود می گذارند؛ به عنوان مثال ویندوز ۱۰، شما را به ۱۷.۵ ترابایت برای یک فایل محدود می کند البته هر چند این مقدار از ظرفیت تمام درایو های امروزی بیشتر است و همچنان درایوی با این حجم در بازار وجود ندارد!

البته شاید در سال‌های آتی همانگونه که در دهه ۲۰ اتفاق افتاد مجبور شویم این محدودیت را نیز برداریم تا بتوانیم فایل های چند ترابایتی خود را در آینده بر روی درایو های خود ذخیره کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن