theme wordpress
پیشنهاد سردبیرنقد و بررسی

دهه‎ی ۵۰ در آمریکا چه می‎گذشت؟

قسمت اول، دهه ی 50 آمریکا و تلویزیون

«بسم الله الرحمن الرحیم»

دهه‎ی ۱۹۵۰ میلادی در آمریکا چه می‎گذشت؟

اینکه دهه‎ی ۵۰ در آمریکا چه می‎گذشت چه اهمیتی برای ما دارد؟! مکارت که بود و قضیه‎ی سانسور بزرگ در هالیوود و تاریخ پر از سیاهی این دهه‎ی آمریکایی‎ها، چگونه ایجاد شد؟ قضیه‎ی تولد موسیقی راک و انقلاب الجزایر و … چه ربطی به هم دارند؟! به امید خدا در مقالات پیش رو قصد داریم به تبیین قضایای این دهه از آمریکا و تبعات و همچنین سینمای مربوط به این دوره و… را بررسی کنیم.

مدیریت پوزیسین چیست؟ آشکار شدن فرهنگ پنهان آمریکا

اولین و مهم‎ترین قسمتی که از این دهه‎ی آمریکا می‎توان گفت، مدیریت پوزیسین است؛ در این دهه، آمریکا شروع می‎کند به تعریف کردن الگو و هنجار‎های خاص خودش و همه‎ی هنجارهای مخالف و موافق خود را رسما اعلام می‎کند! گویی فرهنگ آمریکایی را آنگونه که مدیران پنهان می‎پسندند در این دوره تعریف می‎شود، اصطلاح معروف American Life Style  تعریف شد! گویا همزمان داشت American Dreams در نمایش‎ها تعریف می‎شد، همان American Dreams که سال ۲۰۱۶ ترامپ آن‎ها را مرده اعلام کرد!

نابود شدن آرزوها و رویاهای آمریکا

شاید بعضی‎ها علاقه‎ای به فکر کردن در این موضوع ندارند، ولی با کمی فکر می توان دریافت که وقتی یک ملت هیچ آرزویی ندارد و نظامی‎ها و غیر نظامی‎ها با این آمار عجیب دست به خودکشی میزنند، چه معنایی دارد!…

شاید یکی از دلایل و یا یکی از عوامل قوی تر کردن فرهنگ سازی آمریکایی ها در این دوره، ورود تلویزیون به خانه ها باشد! وقتی تلویزیون به خانه ها آمد، همه چیز تغییر کرد، از چینش مبلمان تا جنس فرمان ماشین مردم!

دهه 50 آمریکا

تلویزیون در دهه ۲۰ اختراع شد ولی تقریبا از دهه‎ی ۵۰ به خانه ها آمد. با آمدن تلویزیون به خانه ها، چینش مبلمان به صورت نیم دایره و حول این جعبه ی کوچک نشان دهنده‎ی تصاویر متحرک سیاه و سفید درآمد!تلویزیون مفهوم جدیدی از زندگی و مفهوم عجیبی از رفاه را ارائه کرد، آداب آمریکایی بودن را تعریف می‎کرد، در واقع سعی می‎کرد که آمریکایی را بسازد. دهه‎ی ۵۰ پیرو همه ی این مسائل، تبدیل شد به دهه ی پر زرق و برق آمریکا، ارائه ی زندگی فوق العاده مسرفانه، از جنس مبل‎ها تا جنس فرمان ماشین‎ها تغییر کرد، ماشین‎ها شکل‎های عجیب و غریبی پیدا کردند که به کشتی و سفینه بیشتر شبیه است تا به ماشین! ماشین‎هایی که حتی الآن هم عجیب به نظر می‎رسند.

ماشین ۱۹۴۰:

ماشین‌های دهه 50 آمریکا

ماشین ۱۹۵۰:

نمونه‌ای از ماشین‌های دهه 50 آمریکا

بچه‎هایی که در کوچه و خیابان مشغول بازی سر درخت یا غرق در جوی آب بودند!!، در کمتر از ۱ متری تلویزیون، میخکوب زمین می‎شدند! قیافه‎ها طوری شده بود که هر کس را می‎دیدی، گویی از آرایشگاه بیرون آمده! مردان با لباس‎های اتوکشیده که انگار می‎توانی با خط اتوی لباسشان، هندوانه قاچ کنی! موهای مرتب و تمیز، زن‎ها با لباس‎های مجلل مناسب مجالس عیش و نوش و همیشه با رژلب خاص خودشان و… همه چیز مرتب! همه چیز خوب و عالی و ما همه در بهشت زندگی می کنیم! آمریکا رسما بهشت شده است…!

تاثیر تلویزیون بر فرهنگ آمریکا

تلویزیون حتی سخنرانی‎های مکارتی را بعضا پخش می‎کرد که مانند پدری مهربان، آداب آمریکایی بودن را آموزش می‎داد! تبلیغات گسترده و فراوان تلویزیونی و… تلویزیون خیلی از مفاهیم را ساخت، مفهوم Coach Potato! و fastfood هایی که به درب منازل می‎رساندند تا مردم خدا نکرده چند دقیقه از تلویزیون را از دست ندهند و همزمان با دیدن تلویزیون شام و نهارشان را میل کنند!

ساختن فرهنگ مردم آمریکا توسط تلویزیون

از آموزش رقص تا نمایش آخرین مدها در همه چیز… باید در تلویزیون نشان داده می‎شد، باید مردم آمریکا، با فرهنگ خاص ساخته می‎شدند! بله! به نظر می‎رسد واژه‎ی ساختن در اینجا بسیار مناسب‎تر واژه‎های دیگر باشند! اگر چنین کارهایی و چنین شعارهایی در سینما و تلویزیون آمریکا باشد، افتخار آفرین است ولی اگر همین مطالب را به عزیزان وطنی بگویی، یک متحجر تندرو بیشتر نیستی!

واقعا این همرنگ شدن مردم با حرف‎های شنیده شده از تلویزیون و سینما چه داستانی دارد؟! به طور کلی چرا انسان باید هر چه را به چشم می‎بیند تا این حد در ادامه‎ی مسیر او تاثیر بگذارد؟! چرا مردم باید دقیقا هر چه می‎بینند بخواهند و نه آنچه واقعا میخواستند و میخواهند؟!!! یادی کنیم از قسمتی از کتاب امپراطوری هالیوود که درباره لوئیس بی میر اینطور می‎گوید:

باید همان حس اجبار به درآمیختن با جهان آزارت دهد. باید چنان از غریبه و تنها ماندن بترسی که خود را به آب و آتش بزنی تا تصویری از یک آمریکای پذیرا، امن و ایمن بسازی و این آرمان را به دیگر آمریکایی‎ها بفروشی. سرانجام باید چنان با این آمریکای ساخته و پرداخته یکی شوی که ناچار روز ۴ جولای به دنیا بیایی؛ درست مانند لوئیس بی میر!(میر می‎گفت مدارک واقعی تولدش را در جریان مهاجرت گم کرده است و روز چهارم جولای را که روز سالگرد تاسیس ایالات متحده آمریکا بود، به عنوان تاریخ تولد خود اعلام کرد!!)

کدام سیل پولی برای آمریکا آمد که چنین ثروتمند گشت؟

اما چطور این اتفاق افتاد؟! چه سیل پولی به کشور آمد که باعث شد مردم اینگونه بتوانند زندگی کنند؟! دلیلش این بود که آنها باز هم مثل دهه‎ی ۲۰ و جنگ جهانی اول، پیروزمندانه! از میدان جنگ بیرون آمدند و کمترین تلفات و بیشترین غنائم را داشتند و سیل عظیمی پول به کشور سرازیر شد… اما به دنیا آمدن موسیقی راک چه ارتباطی به این دهه دارد؟! سلطان موسیقی راک چگونه سلطان شد!!؟؟ واز همه مهمتر بعد از دهه‎ی پر زرق و برق آمریکا چه اتفاقی افتاد که در دهه‎ی ۶۰ دنیای آمریکا عوض شد؟!

در ادامه نیز با ما همراه باشید…

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن