theme wordpress
نقد و بررسی

مقدمه‌ای بر نقد سریال LOVE,DEATH&ROBOTS

بسم الله الرحمن الرحیم

در این سری مقاله‌هایی که ارائه خواهیم داد، سعی بر نقد و تحلیل سریال Love,Death&Robots داریم. در این مقاله ابتدا کمی درباره این سریال انیمیشنی توضیح می‌دهیم  سپس کمی درباره نقدهای خودمان سخن خواهیم گفت.

مشخصات سریال LOVE,DEATH&ROBOTS

این سریال انیمیشنی به کارگردانی دیوید فینچر(David Fincher) کارگردان مجموعه تلویزیونی خانه پوشالی، تهیه‌کننده اجرایی مجموعه «شکارچی ذهن»، فیلم سینمایی Fight Club و…  و تیم میلر(Tim Miller) کارگردان فیلم‌های ددپول،ترمیناتور ۲۰۱۹ و… ساخته شده‌است و از شبکه نتفلیکس پخش شده است.

مقدمه نقد سریال LOVE DEATH ROBOTS
دیوید فینچر
مشخصات سریال LOVE,DEATH&ROBOTS
تیم میلر

این سریال شامل ۱۸ اپیزود ۵ الی ۱۵ دقیقه‌ای است، مخاطبان این سریال بزرگسالان هستند،همچنین این انیمیشن سریالی توسط تیم‌های مختلفی از فیلمسازان سراسر دنیا ساخته شده،‌ و شامل سبک‌های انیمیشنی متفاوتی از دوبُعدی گرفته تا جلوه‌های کامپیوتری بسیار واقع‌گرایانه می‌شود. حتی قسمت‌هایی از این سریال، جزو واقع گرایانه ترین رندرهای انیمیشنی که تا به حال ساخته شده، محسوب می‌شود که ممکن است برخی فکرکنند که بعضی از صحنه‌های آن، فیلم هستند؛ نه انیمیشن! داستان هر اپیزود نیز با دیگر اپیزودها کاملا متفاوت است. در این سریال شاهد داستان‌های «شکارچیان جایزه بگیر سایبورگی»، «عنکبوت‌های فضایی»، «محصولات لبنی حساس»، «سربازان گرگینه‌ای»، «روبات‌های دیوانه» و «شیاطین تشنه‌ی خون» خواهید بود.

تصویری از قسمت سوم سریال

مقدمه نقد سریال LOVE,DEATH&ROBOTS

به صورت کلی در نقد فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، ممکن است نقد و تحلیلی که از فیلم ارائه می‌شود، به هیچ وجه منظور کارگردان یا نویسنده نباشد! “و اصلا روح کارگردان هم چنین تحلیل ها و مطالبی خبر نداشته باشد!” ولی می‌توان کاملا چنین برداشتی از انیمیشن کرد. پس ممکن است بعضی از مطالب، قبل از ساخت دقیق مورد توجه کارگردان و اعتقاداتش باشد و بعضی هم این‌طور نباشد.

بنابراین پیش‌فرضی که قبل از مطالعه نقدها دارید، این نباشد که ما داریم اعتقادات کارگردان را می‌خوانیم! بلکه ممکن است قسمتی از کار، اعتقادات مستقیم و خودآگاه کارگردان باشد و قسمتی هم از ناخودآگاه کارگردان و نویسنده نشئت گرفته باشد و کارگردان بدون اینکه به بعضی از مسائل توجه کند، فیلم را تولید کرده باشد؛

مثلا نویسنده در هنگام نوشتن داستان فیلم، اصلا حواسش به اینکه در دنیایی که در آن صحبت می‌کند خدایی وجود دارد یا نه، نباشد! و مشخصا از ناخودآگاه این نویسنده ما مطالبی را متوجه می‌شویم که یا این شخص اعتقادی به خدا ندارد و یا اعتقاد ضعیفی به خدا دارد، چرا که شاید بتوان دنیایی را تصور کرد که دایناسور ها در آن صحبت کنند ولی نمی توان دنیایی را تصور کرد که در آن خدا وجود ندارد؛ چون حتی علت “تصور کردنمان” هم خداست! علت “فکر کردن به اینکه بخواهیم دنیایی را متصور شویم که خدا وجود ندارد” هم خداست و…

مقدمه نقد سریال LOVE,DEATH&ROBOTS

تصویری از قسمت هفتم سریال

نگرش‌های مختلف به سینما و انیمیشن

افرادی هستند که فکر می‌کنند سینما و انیمیشن، فقط دارای جنبه هنری هستند و به طور کلی چیزی به نام صنعت و یا رسانه‌ی جهانی سینما اهمیتی ندارد و هر چه میبینم نشئت گرفته از ذوق هنری نویسنده و کارگردان است. در پاسخ به این نگرش باید بگوییم: اولا که بر خلاف واقع بودن چنین مطلبی تقریبا بدیهی است و ما می‌توانیم کاملا آن را لمس کنیم؛ ولی حتی اگر برای کسی این مطالب بدیهی نبود، در مقاله‌های دیگری که توسط بنده در زمینه سینما نوشته شده‌است، سعی کردیم که این مطالب را اثبات کنیم.

نتیجه گیری

بنابراین ما سعی داریم طی این مقالات کمی شما را با اعتقادات آشکار و پنهان عوامل و سازندگان فیلم (و به طور کلی دنیای غرب)، نکات سینمایی و فنی سریال و تحلیل‌هایی پیرامون مسائل مختلف، آشنا کنیم. اما چرا ادعا می‌کنیم که می‌توانیم درباره اعتقادات آنها سخن بگوییم؟ برای پیدا کردن جواب چنین سوالاتی، به شما پیشنهاد می‌کنم کمی به سراغ “فلسفه اسلامی” بروید و بعضی از کتب آموزشی را ورق بزنید!

کسی که بتواند خودش سیر تفکرات در زندگی شخصی خودش مرحله به مرحله جلو برود و تفکری را از روی تعصب و صرف احساس انتخاب نکند، و حرف‌ها و اعتقاداتی که دارد بر پایه اصلی‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات انسان نسبت به سایر موجودات، یعنی عقل باشد، کاملا باطل بودن و نقاط ضعف تفکرات دیگر را متوجه می‌شود و به آسانی می تواند با کمی تفکر، در یک کویر بزرگ دستش را دقیقا روی حلقه‌ای که در آن گم شده‌است بگذارد و حقیقت را به آسانی کشف کند، حقیقتی که چون عقلی است، مخالفانش یا می‌دانند که حرفشان باطل است و از روی منافع شخصی‌شان دم نمی‌زنند، و یا آنقدر در برخی توهمات فرورفته اند که مثل برخی از “مثلا فلاسفه غربی!”، به راحتی می‌گویند که “هر چه ما میبینم توهم است و حقیقتی وجود ندارد!

حقیقت نسبی است!خدا وجود ندارد و…” و بسیاری از آن ها برای حرفشان، حتی یک دلیل ( هر چند اشتباه) هم ارائه نمی‌کنند و فقط ادعای چنین مطالبی را دارند! چرا که ناخودآگاهشان به آنها می‌گوید: در این دنیا، هر چقدر حرفت عجیب تر باشد، مردم تو را از بقیه بالاتر و روشنفکر تر و باهوش تر می‌بینند!!…

امیدواریم که از این مقالات لذت ببرید.

با الفبایت همراه باشید…

منابع:

digikala

cinema.gamefa.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن