انیمیشننقد و بررسی
نقد و بررسی انیمیشن تور جهانی ترول ها
با سلام خدمت شما همراهان همیشگی الفبایت این هفته نیز به مانند هفتههای پیشین با یکی دیگر از مقالات نقد و بررسی انیمیشن در خدمت شما هستیم.
در مقاله پیشین به نقد و بررسی انیمیشن اسکوب پرداختیم که میتوانید از طریق لینک زیر نقد این انیمیشن زیبا را مطالعه کنید.
اینبار شما را دعوت به یک تور زیبا و خفن مجازی اونم توی یه دنیای فانتزی پر از رنگهای شاد و قشنگ پیش کلی موجود ریزه میزه و خوشگل با کلی آهنگ جذاب دعوت میکنیم، شما میتونید ظرف چیپستون رو پر کنید و بشینید پای تلویزیون و با لینک زیر شاهد درگیری سبکهای موسیقی مختلق با هم باشید، از پاپ گرفته تا متال همه و همه کتار هم، حالا ما شاهد این خواهیم بود این ترولهای کوچولو با صداپیشههای خفنشون چه جیزی برای ما تددارک دیدن و قراره چطور ما رو سورپرایز کنن.
با ما همراه باشید با تور جهانی ترول ها!
این انیمیشن زیبا را میتوانید از طریق لینک زیر از طریق سایت باباوید به صورت آنلاین تماشا کنید.
تماشای آنلاین انیمیشن تور جهانی ترولها
داستان همیشگی استودیوهای فیلمسازی و انیمیشنسازی
سری اول انیمشن ترولها پس از خرید حق ساخت داستان از خالق این عروسکهای زیبا، توماس دم دانمارکی، در سال ۲۰۱۶ با صداگذاری جاستین تیمبرلیک و آنا کندریک تولید و منتشر شد. با کسب موفقیت در گیشه و با فروش ۳۴۷ میلیون دلاری و جلب نظر کاربران و منتقدان باعث شد تا کمپانی دریمورکس به این فکر بیوفتد تا دیر یا زود ساخت قسمت دوم این سری را آغاز کند.
قسمت دوم این انیمیشن به نیت آن ساخته شد تا جشنی باشد مناسب سالگرد ۲۵ سالگی این استودیو اما با ظهور کرونا و ایجاد شرایطی خاص یونیورسال پیکچرز بهعنوان پخشکنندهی این انیمیشن تصمیم به انتشار زودتر نسخهی دیجیتالی آن گرفت.
داستانی ساده
در قسمت قبل، ملکه پاپی جوان (با هنرمندی کندریک)، دوستان و خانوادهاش را از دست برگنهای بدجنسی که میخواستند آنها را بخورند نجات داد. حالا او در انیمیشن «تور جهانی ترول ها» با شادمانی بر ترول حکومت میکند و از کمک و حمایت دوستان وفادارش، برنچ (با صداپیشگی تیمبرلیک) و بیگی (با صدای جیمز کوردن) بهرهمند است. حالا ترولها در امنیت و آزادی میتوانند هرچقدر دوست دارند آواز بخوانند، برقصند و جشن بگیرند و پادشاهی ملکه پاپی را که تاجوتخت را از پدرش پادشاه پاپی (با صدای کارگردان اثر، والت دورن) به ارث برده است به رسمیت بشناسند.
اما ملکه پاپی نمیداند که پدرش رازی مخوف را از او مخفی کرده است؛ رازی که با دعوتِ ملکه بارب (با هنرمندی ریچل بلوم) آشکار خواهد شد. ملکه بارب از پاپی دعوت میکند در جشن موسیقیای که در سرزمین زیر صخره برگزار میشود، شرکت کند. حالا پادشاه پاپی با اکراه توضیح میدهد که قبیلۀ آنها یکی از شش قبیلۀ اصلی ترولهاست که هرکدام موسیقی مخصوص خود را دارند؛ اما ملکه بارب با بدجنسی درصدد آن است که همۀ قبایل ترول را به پذیرش موسیقی راک، بهعنوان تنها موسیقی قابلقبول و قانونی ترولها وادار کند. پاپی جوان نمیتواند بپذیرد که ممکن است ترولی به این بدجنسی وجود داشته باشد؛ اما برای بررسی بیشتر، سفری با بالن ترتیب میدهد تا با همراهی دوستان وفادارش، برنچ و بیگی، از دیگر قبایل ترول دیدن کند و میزان خطری را بسنجد که ملکه بارب مسبب آن است.
چرا تا به این حد ساده؟!
مانند فیلم اول این مجموعه، جاناتان ایبل و گلن برگر نوشتن فیلمنام را به عهده داشتند، اما اینبار مایا فوربز، والاس ولوکارسکی و الیزابت تیپت نیز با آنها همکاری داشتهاند، و خب همانطور که در مقاله انیمیشن اسکوب اشاره کردیم؛ آشپز که دوتا شد آش یا شور میشه یا بینمک حالا ما ۵ تا آشپز داریم پس خدا بخیر کنه.
اما جدای از این موضوعات بردن داستان به سمت دسته بندیهای موسیقی دست دست اندر ماران را برای خلق یه اثر موزیکال بیشتر از پیش باز نمود و اجازه میداد تا در هر لحظه از فیلم ما را با آهنگی غافلگیر سازند، البته باید گفت در بین سبکهای موسیقی گنجانده شده در این اثر سبک کلاسیک کمی با فضای آن تداخل دارد اما کارگردان اثر توانسته تا به خوبی آن را به اندازهی خود درون اثر جای دهد.
ساده اما زیبا
شاید چون هر فیلم نامه نویس ایدهها و نظرهای خودشان را داشته باشند و ترکیب اینها باعث شود تا فکر کنیم داستان بسیار سریع پیش میرود اما حضور اشخاصی همچون کلی کلارکسون ستارۀ موسیقی کانتری در نقش دلتا داون، آزی آزبورن خوانندۀ هویمتال در نقش کینگ ترش، جرج کلینتون خوانندۀ مطرح موسیقی فانک در نقش کینگ کوینسی و مری جی بلایژ در نقش کویین اسنس و استفاده متاسب از رنگهای روشن و گرم برای شاد کردن فضای داستان و از طرفی موسیقیهای فوقالعاده باعث شده تا از دیدگاه بیننده ضعغ داستان چندان به چشم نیاید.
از طرفی این نیز هنر کارگردان اثر، والت دورن، بود که توانست این اشخاص را کنار یکدیگر جمع کند و ببه خوبی آنها را در داستان کنار هم قراردهد.
نیازی به گفتن نیست که کیفیت طراحی و رنگهای به کار گرفته شده در طی کار و صحنههای پرزرق و برقی که کارگردان برای ما تدارک دیده چشم هر بینندهای را از کودک گرفته تا بزرگسال مجذوب خود میکند.
حرف آخر
شاید داستان انیمیشن ترولها داستانی ساده باشد، و شاید اصلا داستان خاصی نداشته باشد، اما با تمام این تفاسیر عناصر به کار گرفته شده در سکانسها از رنگ و بافتهای داخل هر سکانس گرفته تا به تصویر کشیدن نقاط مختلف جغرافیایی در دنیایی فانتزی و از همه مهمتر آهنگهای فوقالعادهای که در طول انیمیشن ما شاهد آن هستیم.