الفبایت، الفبای بهترین‌ها

ایجاد اولین پروژه در فتوشاپ

در مقاله قبل از سری آموزش‎های فتوشاپ با محیط کاربری این نرم افزار به طور کامل آشنا شدیم.

در این آموزش یاد خواهیم گرفت چگونه یک پروژه را ایجاد کنیم و پس از اتمام کار از آن خروجی بگیریم.

ایجاد یک سند جدید

ابتدا از منوی  file گزینه new را انتخاب کنید، البته برای تسریع در این کار میتوانید از کلید میانبر  ctrl+N نیز استفاده کنید.

پس از انتخاب این گزینه پنجره‎ای مشابه تصویر زیر برای شما نمایان می‎شود.

همانطور که مشاهده می‎کنید در قسمت بالای این پنجره گزینه‎هایی است که با انتخاب هرکدام از آنها با توجه به نوع پروژه‎ای که قصد طراحی آن را دارید قالب‎ها و سندهای آماده‎ای در اختیار شما قرار می‎دهد که می‎توانید از آنها استفاده کنید.

برای ساخت سندی با تنظیمات دلخواه میتوانید از گزینه‎های موجود در سمت راست پنجره استفاده کنید که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم .

پیشنهاد من به شما عزیزان این است که از همین ابتدا این موضوع را جدی بگیرید و در وقت و انرژی‎تان صرفه جویی کنید.

Bitmap:

فقط از رنگ سیاه خالص و سفید خالص تشکیل شده است و رنگ‎های خاکستری را هم با کم و زیاد کردن تراکم نقاط سیاه به وجود می‎آورد . این مد معمولا برای چاپ به صورت سیلک یا موارد مشابه آن استفاده می‎شود.

Grayscale:

این حالت در نمایش تصاویر سیاه و سفید کاربرد دارد و علاوه بر سیاه و سفید از رنگ‎های خاکستری نیز پشتیبانی می‎کند.

Index:

این مد کم حجم بوده و به دلیل حجم پایین و البته کیفیت پایین، بیشتر در محیط اینترنت مورد استفاده قرار می‎گیرد و کاربردی برای کارهای چاپی ندارد.

RGB:

این مد رنگ از ترکیب سه رنگ سبز و قرمز و آبی رنگ‎ها را به وجود می‎آورد از این حالت بیشتر برای کارهای تلویزیونی و رنگ‎های استاندارد مانیتور استفاده می‎شود.

CMYK:

این مد رنگی سیستم اصلی چاپ چهار رنگ می‎باشد یعنی شامل رنگ‎های فیروزه‎ای یا Cyan، سرخابی یا Magenta، زرد یا Yellow و سیاه یا Black می‎باشد.

Lap:

این مد رنگی، کاملترین حیطه رنگی است که چشم انسان قادر به دیدن آن است.

Background color:

در این قسمت نیز میتوانید نوع پس زمینه را مشخص کنید.

وارد کردن یک عکس به فتوشاپ

برای این کار دو روش ساده وجود دارد:

خروجی گرفتن و ایجاد فایل نهایی

پس از پایان هر پروژه، وقت آن می‎رسد که از آن خروجی بگیرید، و آن را با فرمت مورد نظرتان مانند JPEG  PNG و… و یا فرمت PSD که فایل قابل ویرایش را برای شما ایجاد می‎کند ذخیره نمایید.

برای انجام عملیات خروجی گرفتن کلید ctrl+shift+s را فشار دهید تا پنجره زیر به شما نشان داده شود.

سپس در قسمت File name درصورتی که در ابتدای کار عنوان پروژه را انتخاب نکرده‎اید یک عنوان وارد کنید و سپس از قسمت save to type فرمت مورد نظرتان را انتخاب کرده و در پایان روی save کلیک کنید تا خروجی کارتان ذخیره شود.

تمرین این جلسه

یک سند جدید با مشخصات ۱۰cm*15cm و ۳۰۰dpi ایجاد کنید. با استفاده از ابزار Brush و پس از تنظیم سایز قلمتان نام خود را مانند پروژه تمرینی من بنویسید. سپس یک خروجی با فرمت PSD و یک خروجی با فرمت JPEG از کارتان بگیرید.