theme wordpress
آموزشی

ایجاد اولین پروژه در فتوشاپ

در مقاله قبل از سری آموزش‎های فتوشاپ با محیط کاربری این نرم افزار به طور کامل آشنا شدیم.

در این آموزش یاد خواهیم گرفت چگونه یک پروژه را ایجاد کنیم و پس از اتمام کار از آن خروجی بگیریم.

ایجاد یک سند جدید

ابتدا از منوی  file گزینه new را انتخاب کنید، البته برای تسریع در این کار میتوانید از کلید میانبر  ctrl+N نیز استفاده کنید.

پس از انتخاب این گزینه پنجره‎ای مشابه تصویر زیر برای شما نمایان می‎شود.

همانطور که مشاهده می‎کنید در قسمت بالای این پنجره گزینه‎هایی است که با انتخاب هرکدام از آنها با توجه به نوع پروژه‎ای که قصد طراحی آن را دارید قالب‎ها و سندهای آماده‎ای در اختیار شما قرار می‎دهد که می‎توانید از آنها استفاده کنید.

برای ساخت سندی با تنظیمات دلخواه میتوانید از گزینه‎های موجود در سمت راست پنجره استفاده کنید که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم .

  • Preset details:

  • در این قسمت نام پروژه انتخاب می‌شود. عده زیادی از گرافیست‌های تازه کار موضوع نام گذاری را خیلی جدی نمی‌گیرند. شاید این امر برای شما هم ساده و بی‎اهمیت به نظر آید، اما اهمیت این موضوع زمانی پررنگ می‎شود که سرتاسر پوشه‎های موجود در کامپیوتر شما پر شده از فایل‌های PSD با عنوان “Untitled-n” و آنجاست که شما برای پیدا کردن یک طرح که دو ماه پیش آن را آماده نموده‎اید مجبور می‌شوید تک تک فایل‌ها را باز کنید و تازه اگر پیدا شود معلوم نیست این کار بیهوده چقدر قرار است وقت شما را هدر دهد.

پیشنهاد من به شما عزیزان این است که از همین ابتدا این موضوع را جدی بگیرید و در وقت و انرژی‎تان صرفه جویی کنید.

  • Withd:

  • در این قسمت عرض سند را وارد کنید. دقت کنید برای انتخاب واحد (پیکسل، اینچ، سانتی متر و …) می‎توانید از قسمتی که سمت راست این گزینه قرار دارد استفاده کنید.
  • Height:

  • ارتفاع سند شما با عددی که در این قسمت وارد می‎کنید مشخص خواهد شد.
  • Resolution:

  • در این قسمت شما می‎توانید رزولوشن سند خود را وارد کنید. رزولوشن مقدار پیکسل را در واحد اینچ نشان می‎دهد. معمولا رزولوشن برای پروژه‎های چاپی ۳۰۰dpi و برای پروژه‎های غیرچاپی و دیجیتال معمولا ۷۲dpi در نظر گرفته می‌شود.
  • Color mode:

  • این قسمت برای انتخاب مد رنگی استفاده می‌شود. مدهای رنگی عبارتند از:

Bitmap:

فقط از رنگ سیاه خالص و سفید خالص تشکیل شده است و رنگ‎های خاکستری را هم با کم و زیاد کردن تراکم نقاط سیاه به وجود می‎آورد . این مد معمولا برای چاپ به صورت سیلک یا موارد مشابه آن استفاده می‎شود.

Grayscale:

این حالت در نمایش تصاویر سیاه و سفید کاربرد دارد و علاوه بر سیاه و سفید از رنگ‎های خاکستری نیز پشتیبانی می‎کند.

Index:

این مد کم حجم بوده و به دلیل حجم پایین و البته کیفیت پایین، بیشتر در محیط اینترنت مورد استفاده قرار می‎گیرد و کاربردی برای کارهای چاپی ندارد.

RGB:

این مد رنگ از ترکیب سه رنگ سبز و قرمز و آبی رنگ‎ها را به وجود می‎آورد از این حالت بیشتر برای کارهای تلویزیونی و رنگ‎های استاندارد مانیتور استفاده می‎شود.

CMYK:

این مد رنگی سیستم اصلی چاپ چهار رنگ می‎باشد یعنی شامل رنگ‎های فیروزه‎ای یا Cyan، سرخابی یا Magenta، زرد یا Yellow و سیاه یا Black می‎باشد.

Lap:

این مد رنگی، کاملترین حیطه رنگی است که چشم انسان قادر به دیدن آن است.

Background color:

در این قسمت نیز میتوانید نوع پس زمینه را مشخص کنید.

وارد کردن یک عکس به فتوشاپ

برای این کار دو روش ساده وجود دارد:

  • در این روش ابتدا باید از منوی file گزینه open را انتخاب کنید، همچنین میتوانید از کلید میانبر ctrl+O نیز استفاده نمایید. سپس در پنجره باز شده تصویر موردنظر را انتخاب کرده و  بر روی دکمه open کلیک نمایید.
  • همچنین می‎توانید از طریق انتخاب کردن و کشیدن فایل تصویر و رها کردن آن در محیط فتوشاپ به راحتی از تصویر مورد نظر استفاده کنید.

خروجی گرفتن و ایجاد فایل نهایی

پس از پایان هر پروژه، وقت آن می‎رسد که از آن خروجی بگیرید، و آن را با فرمت مورد نظرتان مانند JPEG  PNG و… و یا فرمت PSD که فایل قابل ویرایش را برای شما ایجاد می‎کند ذخیره نمایید.

برای انجام عملیات خروجی گرفتن کلید ctrl+shift+s را فشار دهید تا پنجره زیر به شما نشان داده شود.

سپس در قسمت File name درصورتی که در ابتدای کار عنوان پروژه را انتخاب نکرده‎اید یک عنوان وارد کنید و سپس از قسمت save to type فرمت مورد نظرتان را انتخاب کرده و در پایان روی save کلیک کنید تا خروجی کارتان ذخیره شود.

تمرین این جلسه

یک سند جدید با مشخصات ۱۰cm*15cm و ۳۰۰dpi ایجاد کنید. با استفاده از ابزار Brush و پس از تنظیم سایز قلمتان نام خود را مانند پروژه تمرینی من بنویسید. سپس یک خروجی با فرمت PSD و یک خروجی با فرمت JPEG از کارتان بگیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن