نقد و بررسی
نقد و بررسی انیمیشن LOVE DEATH ROBOTS قسمت اول
بسم الله الرحمن الرحیم
شروعی بر نقد و بررسی انیمیشن LOVE DEATH+ROBOTS
در این مقاله ما به نقد قسمت اول از سریال LOVE,DEATH+ROBOTS می رویم: محرک سانی (SONNIE’S EDGE)
پیشرفت و تکنولوژی در هالهای از ابهام و ترس – پردهی اول
در ابتدای این قسمت ما شاهد یک شهر بزرگ و پیشرفته هستیم که زرق و برق دارد، اما نورهایی که از آنها استفاده شدهاست. (نور سبز و زرد) معمولا نشانهی تکونولوژی نیستند و حس پیشرفته بودن را به صورت کامل القا نمیکنند؛ و با پایین آمدن دوربین و نمایش صحنههایی که نشان میدهد. این شهر پر زرق و برق هنوز محلههای خراب و کثیف هم دارد و همه چیز آن به این زیبایی و تمیزی نیست و گویی در باطن آن میتوان کثیفی هایی را یافت، و همچنین موسیقی آغاز آن، این حس به ما القا میشود که نوعی ترس و یا چیزی اسرار آمیز و عجیب را انتظار میکشیم.
با ورود یک کامیون بزرگ به داخل صحنه، و طرح مخفی روی آن کامیون که نوشته شده است: PREDATOR (درنده) و همچنین طرح خاص و عجیبی که کنار آن به رنگ سبز و قرمز کشیده است و چیزی شبیه مادربورد عجیبی که انگار با رنگ قرمز (به عنوان علامت خون) آمیخته شدهاست، باز هم حس تکنولوژی در کنار ترس و چیز های عجیب را به ما القا میکند. (والبته اکثر این مطالب در ناخودآگاه ما اتفاق میافتد).
وقتی کامیون به داخل ساختمان وارد می شود،فضایی که به تصویر کشیده شده است،کاملا یک فضای انبار مانند و کثیف است که با دیدن نگهبانهای قوی هیکل، به یاد مسابقات شبه رزمی زیر زمینی میفتیم!
داستان یک تغییر نامشخص – انسان یا هیولا؟!
در ابتدای این قسمت، به بهانه پیشنهاد شخصیت منفی قصه(دیکو)، ما یک داستان را از زبان دوست و همکار سانی میشنویم که قصد دارد هدف سانی را از این مبارزات بیان کند؛ اینکه یک سال پیش، چند نفر به سانی تجاوز کردهاند و بعد، روی صورت او با چاقو خط انداختهاند و این مسائل باعث شده است که خاطراتی همیشه جلوی چشم او باشد و این مبارزات هم انگیزهای است برای انتقام گیری از افرادی مثل همان مردان که چنین کاری با او کردهاند.
در ادامهی داستان (اواخر این قسمت) ما متوجه میشویم که درواقع این صورت انسانی، نوعی ربات است و در واقع سانی بعد از آن اتفاق، به داخل بدن این هیولا رفته است و هدف و انگیزه جنگیدن او، ترس از مرگ خودش است و او برای جان خودش مبارزه می کند.اما هیچ سخنی از اینکه چگونه سانی به داخل بدن آن هیولا رفته است و یا آن را کنترل می کند و یا دقیقا چه چیزی از سانی وارد چه چیزی از هیولا شده است که الآن سانی، آن هیولاست !؟؟! روح او؟!مغز او؟! قلب او؟! حتی مفهوم و سخنی از اینکه سانی آن را کنترل میکند هم در آخر داستان نمی بینیم و دقیقا مفهوم منتقل شده این است که سانی آن هیولاست و برای نجات جان و ترس از مرگ خودش خود میجنگد.
انگیزه یک مبارز چیست؟
البته این مباحث تخیلی فیلم چندان اهمیتی ندارند؛ اما اینکه ما به طور کلی، انگیزه مبارزه را (چه در میدان جنگ و چه در زندگی)، ترس از مرگ بدانیم و در واقع محرک ما برای مبارزه کردن، این باشد که زنده بمانیم، دقیقا اعتقادات غربیها است. کسانی که خدا را قبول ندارند و یا فقط آن را به عنوان یک دکور زیبا که در بالای آسمان هاست و قدرتمند است میبینند که کاری با آنها ندارد و یا فقط وقتی با آنها کار دارد که از بخواهند و یا خودش بخواهد، دقیقا به نقطهای میرسند که بگویند انگیزه مبارزه، ترس از مرگ است! و نشانههای این اعتقاد را در آمار بسیار عجیب خودکشی نظامیان قدیمی در آمریکا میتوانیم ببینیم.
نتیجهگیری و مفهوم قسمت اول انیمیشن LOVE DEATH+ROBOTS
پس پیام و مفهوم کلی این قسمت از انیمیشن یکی از بدیهیترین اعتقادات غربیهاست و که به هیچ وجه آن را چیز منفی نمیدانند بلکه کسی که چنین شجاعانه مبارزه میکند و به سراغ تنها راه دیگری که دارد (خودکشی) نمیرود را قلبا تحسین میکنند!
واقعا یک مبارزه خداناباور چه انگیزه و محرکی به جز نجات جان خودش و یا نهایتا خانوادهاش میتواند داشته باشد؟! حتی اگر خانواده را جامعهاش بتواینم فرض کنیم که این فرض در تاریخ، بارها و بارها باطل شده است و نمونه بارز آن، خودکشی هیتلر است! فردی که عقاید وطن پرستانهی فوق العاده افراطی داشت و حاضر بود جان خودش را فدا کند، چگونه در کتاب نبرد من می گوید:
ما نیامدهایم که به تودههای مردمی، خدمت کنیم و خدمتگذار مردم باشیم، ما آمده ایم که بر آن ها آقایی کنیم ؟!
چنین تفکراتی به وضوح با خودشان در تناقض هستند و در نهایت همین تناقضات است که کار دستشان میدهد!
مسائل جنسی در سینما، جذابیت یا حواسپرتی؟! شما آنچه را میبینید که ما میخواهیم.
مطلب دیگری که در این قسمت و در خیلی از قسمتهای این سریال مشاهده میکنیم، به تصویر کشیدن مسائل جنسی است که در هر قسمت ما آن را به نحو دیگری میبینیم. در اکثر فیلمهای غربی که برای بزرگسالان ساخته شده است، ما نشانه هایی از مسائل جنسی ( هر چند کم) میبینیم که آنها سعی میکنند با این کار، نوعی جذابیت به فیلم اضافه کنند؛ حتی این کاگردانان به جذابیت بصری طبیعی بودن کاراکترها و رندر ها قانع نمیشوند و باز هم نوعی جذابیت جنسی ( که در این قسمت به صورت تمایل به همجنس به تصویر کشیده شده است) در آن دخیل می کنند.
البته همین مسئله باعث میشود که مخاطب دقیقا حواسش به دیالوگها نباشد و همزمان این دیالوگها را که از اعتقادی خاص برآمده، با این تصاویر بشنود و در ناخودآگاهش وارد شود و دیگر هرگز به آنها فکر نکند! در قالب تصاویری مثلا لطیف!، مفهومی را وارد ذهن کنند، شیوهای که آن را به تکرر در فیلم های غربی میبینیم. دیالوگهایی مثل: همه آن چیزی را میبینند که میخواهند ببینند! بله این دقیقا تفکر غربیهاست.
اسلامیزه کردن عقاید و سخنان غربی ممکن نیست!!
ولی این تفکر به هیچ وجه در دین اسلام وجود ندارد، به همین دلایل است که بسیاری از صحبتها و شعارهایی که از به اصطلاح بزرگان غربی است، در حقیقت به درد ما نمیخورد، هر چند انگیزشی باشند. به این دلیل که انگیزهای که در دل چنین شعارها و صحبتهایی نهفته شده و به مخاطب منتقل میشود، به هیچ وجه نمیتواند انگیزه الهی باشد و یا حتی پتانسیل این را ندارد به انگیزه الهی تبدیل شود. ریشه و مبدأ انگیزه الهی را میتوانیم در سخنان ائمه پیدا کنیم و نکته اینجاست که چون ریشه این انگیزهها فرق دارند، نمیتوان حرف غربیها را اسلامیزه کرد! زیرا بک پیام را نباید تنها به عنوان یک جمله خالی نگاه کرد! این جمله برخاسته از اعتقاد است و قطعا این اعتقاد در مفهوم و حتی در طرز بیان این مطالب تاثیر میگذارد.
پس می توانیم به جای آنکه از دیدن فیلمهای انگیزشی غربیها انگیزه بگیریم و آن انگیزهها را برای خود اسلامیزه و الهی کنیم، سخنان ائمه را گوش کنیم و احادیث آنها را بخوانیم تا ریشهی انگیزهها هم به خوبی منتقل شوند. بنابراین دلیل مخالفت ما با چنین مسائلی به ریشهی آنها و تاثیر ریشهها در انتقالها و پیامها و صحبتهایشان و به تبع آن، متاثر شدن ما از آن مفاهیم ریشه دار غلط، برمیگردد.
انتخابی درست در سبک پویانمایی و نمایش
نکته دیگر اینکه برای نمایش این مطالب و صحنههای تخیلی، بهترین کیفیت انیمیشن را انتخاب کردهاند که نه مانند قسمت آخر به آن اندازه طبیعی باشد و نه به حالت کارتونی نزدیک شود. با این کار هم می توانند جذابیت کاراکترهای هیولا را بالا ببرند و هم اینکه با نگاه به سیر داستان و دنبال کردن آن در پایان متوجه هوشی که در این انتخاب به خرج دادهاند میشویم!
با ما همراه باشید…
سلام
کلا زدی جاده خاکی ها !!
چیزی که زمان گذاشتم و ازتون خوندم نقد نبود!
آخرش اگه چند تا کتاب فلسفه از دیدگاه اسلام هم معرفی میکردید ، بیراهه گویی هاتون تکمیل میشد.
ضمنا چیزی که توی صحبت های افرادی مثل شما در مواجهه با آثار هنری زیاد دیده میشه جمله ی ” این دقیقا تفکری غربی ست ” هست !
واقعا شما انتظار دارید غرب بیاد فیلم یا انیمیشنی با دیدگاه شرقی یا مذهبی شما بسازه؟!
سلام
خسته نباشید
در مقاله ای که به عنوان مقدمه ی سری نقد های این مجموعه انیمیشنی نئشته شد،منظور از نقد دقیقا مشخص گردیده است.
در ضمن ما هیچ جای این مقاله نگفته ایم که ما انتظار داریم براسا دیدگه مذهبی ما انیمیشن بسازند!!!منظور از جمله ی ” این دقیقا تفکری غربی ست ”،این است که خلاصه ی تفکر غربی و یا نتایج قسمت مشخصی از ایدئولوژی غرب، در این سکانس به نمایش گذاشته شده است.همونطور که در مقدمه ی مجموعه نقد ها گفته شد،هدف ما بررسی جهان بینی غربی و ایدئولوژی حاکم بر این آثار است.لطفا به جملات دقت کنید تا درگیر جملاتی که ما حتی مسئولیت آن را به عهده نگرفتیم، نشوید!
در مورد اینکه واقعا چند درصد از این تولیدات،هنر است ئ چند درصد مسائل دیگر،در مقاله ای مفصلا بحث خواهد شد…
با سلام
قبل از هر چیزی اینو میخوام یادآور بشم خدمتتون که لطف بفرمایید تو نقدها و یا نظراتتون اگر متنتون حاوی اسپویل هستش یه جایی مثل ابتدای متن بزرگ بنویسید که حاوی اسپویل میباشد تا اون بخت برگشتهای که هنوز فیلم رو ندیده بعد از خوندن متن شما احساس بدی بهش دست نده و فیلم براش دیگه جذابیتی نداشته باشه.
این یک و دوم اینکه واقعا از اینهمه بی طرفی شما تو مثلا نقدتون تعجب کردم، حداقل ننویسید نقد فیلم بزنید نظر شخصی. تحلیل فیلم با توجه به متنتون دقیقا حاصل دیدگاه های قبلی شماست که فکر میکنید درسته و همه هم باید اینطوری فکر کنن و باعث میشه اوناییم که اطلاعات زیادی تو این زمینه ندارن ممکنه ناخواسته به سمت و سوی اشتباهی برن.
نقد بالا هرچند نقد کاملی نیست ولی مهمترین بخش اون یعنی پیام و پشت پرده فیلم رو بررسی میکنه. مشخصا یه فکر خرابی پشت همچین آثاریه . لذت ببر ولی گیج نشو
من هم با حرف هایی که بقیه گفتن خیلی موافقم چون اصلا اسم چیزی که نوشتید نقد نیست. یکی از ابتدایی ترین مواردی که در نقد شما باید اونو رعایت کنید اینه که عینیت به خرج بدید به این معنا که سعی کنید بدون ارزش گذاری روی باور های خاصی اونو نقد کنید. در کل این که چنین متنی بنویسید اشتباه نیست ولی فکر می کنم باید اسمشو بزارید تناقض های سریال با باور های اسلامی . هیچ اشکالی هم نداره. و در ضمن این که ما فکر کنیم چون این مفاهیم غربی است پس بد است هم خیلی متعصبانه است . ما باید دنبال بوی خوش بگردیم مهم نیست این بوی خوش از چه گلی باشه. ما بسیاری از تفکراتمونو مدیون فیلسوفان غربی هستیم ؛ همین فیلم کلی چیز یادمون میده اگر به نقد هایی که به این دنیا میکنه دقت کنیم.
یجوری میای با پیشرفض اسلامی شروع میکنی انگار خود اسلام قابلیت زیر سوال رفتن نداره و باید مبنا قرار بگیره.
از کسی که حتی قبل از رسیدن به بلوغ عقلی و بدون ارائه استدلال ، عقایدی درش شکل گرفته باشه ، واقعا هم نمیشه توقع داشت به عقایدش به چشم بدیهیات نگاه نکنه.
هر چی نباشه اینم نوعی از شستشوی مغزیه.
منتها ارزشها جوری از کودکی شکل میگیره که اون شخص در بزرگسالی و حتی در نهایت خودآگاهی هم هیچوقت از ظلمی که بهش شده ابراز خشم یا افسوس نمیکنه.
چون هیچوقت نمیفهمه که تا وقتی فیلتری از ارزش های قلبی ، به این صورت در آدم شکل گرفته باشه ، هیچ استدلال مخالفی قدرت عبور از اون فیلتر و تغییر خود اون ارزشها رو نداره.