theme wordpress
آموزشیعلمیفناوری

پایگاه های داده

با عرض سلام و احترام.

از  امروز در طی چند مقاله به آموزش پایگاه داده میپردازیم. در این مطلب به مقدمات پایگاه داده خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.

برنامه نویسی در محیط وب و ایجاد سایت های اینترنتی نیازمند ۲ ابزار می باشد:

۱- زبان های برنامه سازی

۲- سیستم های بانک اطلاعاتی

در این دوره ما قصد آموزش یکی از این بانک های اطلاعاتی به نام MySQL را داریم.

بانک اطلاعاتی:

بانک اطلاعاتی مجموعه ای از داده های پایدار می باشد که توسط برنامه های مختلف در دسترس قرار می گیرد. این بانک های اطلاعاتی از نظر فیزیکی ، فایل هایی در کامپیوترها می باشند که بازیابی شده و برای پردازش فرمان های سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی روی آن ها اجرا و سپس ذخیره می شوند.

سیستم بانک های اطلاعتی چیست ؟

سیستم بانک اطلاعاتی سیستمی است برای نگهداری اطلاعات و تغییرات بر روی آنها. هدف از این سیستم ها ذخیره ی اطلاعات ، بازیابی و یا بروز رسانی آنها است. بانک اطلاعاتی شامل جدول هایی است که هر کدام آن ها دارای سطرها (rows) و ستون هایی (columns) است که اطلاعات بر روی آن ها ذخیره می شود.

MySQL:

یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی که دارای سرعت و امنیت بالا است و بیش از ۵ میلیون وب سایت از این سیستم استفاده می کنند .

از سایت های بزرگ که از MySQL استفاده می کنند می توان به google و Slashdot اشاره کرد که این خود نشانه ی عظمت mysql است!!!!

customers

تاریخچه ی MySQL :

MySQL در سال ۱۹۷۰ توسط مانتی (Monty) در هنگام ایجاد بانک اطلاعاتی به نام UNIREG برای شرکت TEX ارائه گردید. این بانک اطلاعاتی فاقد واسط SQL بود که شرکت TEX در سال ۱۹۶۰ آن را از دور خارج کرده بود به همین دلیل TEX به فکر یافتن جایگزین بود که یکی از موارد موجود برای جایگزین در آن زمان Msql بود.  Msql یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی بود که با SQL رقابت می کرد و توسط دیوید هاگز ایجاد شده بود. Msql برای TEX کار نکرد و مانتی تصمیم به طراحی یک‌ سرویس اطلاعاتی جدید را گرفت. نسخه ی کوچکی از این سیستم در سال ۱۹۹۶ به بازار عرضه شد و امروزه به نام MySQL معروف است!!!

تصویر مانتی

آقای مانتی

ابتدا MySQL برای سولاریس سپس برای لینوکس عرضه شد اما حالا بر روی همه ی سیستم های عامل قابل نصب و استفاده است.

نام MySQL را هم تقریبا هیچ کسی نمی داند از کجا سرچشمه گرفته و این خود سوالی حل نشدنی باقی مانده است. حتی توسعه دهندگان آن می گویند که تمام مدارک آن ها حاوی پیشوند “My” می باشد; اما نمی دانند که این نام از کجا می آید!!! با این وجود، برخی گمانه زده اند که نام دختر مانتی “My” بوده است اما به هر حال این نام مانند یک راز باقی مانده است.

از دیگر ویژگی های این سیستم بانک اطلاعاتی می توان به دارا بودن API اغلب زبان های برنامه نویسی اشاره کرد.

در مطلب بعدی به توضیح ” نصب mysql بر روی ویندوز ،مک و لینوکس “میپردازم.

با ما همراه باشید.

 

منابع:

سایت MySQL

سایت wikipedia

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن