theme wordpress
هنری

سفری به تاریخ هنر و تمدن چین (ایستگاه اول)

مقدمه ای بر تمدن چین

اندیشه ­های شرق جهان، از جمله کشور های شرق دور و ایران، از سالیان پیش تا الآن مورد توجه جهانیان قرار گرفته اند که جذاب ­ترین آنها، تمدن چین است. مردمان چین چنان بر اندیشه ها و آموزه های دینی خود ایمان و تعصب دارند که در هنر خود نیز از آن استفاده می کنند. در واقع می توان گفت هنرمندان چین باستان، عارف نیز بودند. معروف‌ترین هنر چینیان هنر نقاشی است و ارتباط بین هنر و مذهب در نقاشی آنها به وفور دیده می شود.

از معاشرت،اجتماع،فرهنگ و نحوه زندگی مردمان چین گرفته تا هنر آنها، همگی از اندیشه های آیینی چین پیروی می­ کنند. از جمله معروف­‌ترین آنها اندیشه تائوئیسم (Taoism) است که به زودی درمورد آن بحث خواهیم کرد.

سلسله شیا(Xia Dynasty)

برای پی بردن به تمدن و اصل و نسب مردمان چین، باید تاریخ آنان را بررسی کنیم. در قسمت هایی از تاریخ، مورخان شک و تردید دارند؛ مانند نخستین حکومت شاهنشاهی چین. طبق گفته چینیان، نخستین سلسله شاهی آنها دودمان شیا (به معنای پادشاهان نیکوکار) است. آن ها از سال  ۱۹۸۹ تا ۱۵۵۸ پیش از میلاد حکمرانی می ­کردند. با وجود این که برخی شواهد باستان­ شناسی وجود چنین دودمانی را تأیید کرده است ، با این حال برخی مورخین در اصل وجود آن تردید دارند.

تمدن چین

این دوره مقارن با مرحله آغازین عصر نوسنگی در چین بوده است. سفالینه­ هایی به رنگ سرخ و نقوشی هندسی پیدا شد که قدمت آن وجود دوره ای تاریخی، قبل از سلسله شانگ را تأیید می ­کند.

سلسله شانگ ( ۱۵۲۳ ق.م تا ۱۰۲۸ ق.م)

بعد از حدود ۵۰۰ سال حکومت دودمان شیا، حکومت دودمان شانگ آغاز به کار کردند. این حکومت که با نام یین(Yin) هم شناخته می ­شود. از نظر مورخین به دلیل تردیدی که در وجود دودمان شیا وجود دارد، سلسله شانگ اولین حکومت چینی است. به احتمال زیاد علت شک و تردید مورخان در اصل وجود دوره شیا فاصله بین این دو حکومت است. در واقع از این دوره، تاریخ تمدن چین شکلی پیوسته به خود می­‌گیرد.

تمدن چین

کتیبه نگاری

ویژگی عمده تمدن شانگ، کتیبه‌نگاری بر استخوان و لاکِ لاک‌پشتان است. باستان ­شناسان در اوایل قرن بیستم دریافتند که کتیبه‌های نگاشته شده بر استخوان و لاک‌ها، واژه هایی از عصر شانگ را شامل می­ شود. این کتیبه ­ها را جیا گو ون نامیده ­اند. خطوط جیا گو ون اولین بار در سال ۱۸۹۹ توسط ” وان ای ژون ” شناسایی شد. این خطوط در نزدیکی دهکده‌ه­ایی در حومه شهر”  آن یان ” که در استان “خه نان ” قرار دارد، از زیر خاک بیرون آمد. این کتیبه ها قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارند.

تمدن چین

تندیس

کهن ­ترین آثار کشف شده در این دوره، ظروف و مجسمه ­هایی از جنس سفال مرغوب و پیکرک (تندیس) های انسانی یا حیوانی از جنس سنگ یشم سبز و مرمر سفید را شامل می­ شود. قابل ذکر است که در این دوره از چرخ سفالگری استفاده چشم گیری می­ شد.

از رایج ­ترین و معروف ­ترین هنر این دوره که به آن هنر بزرگ می­گویند، شامل ظروف مفرغی با نقوش جانوری و تزیینات چهارگوش(مخصوص مراسم مذهبی) می­ شود. استفاده از نقوش مارپیچی گرد و گوشه دار در تزیین آثار این دوره به وفور دیده می ­شود.

پیکرک هایی از سنگ مرمر سفید
پیکرک هایی از سنگ مرمر سفید
پیکرک هایی از سنگ یشم سبز
پیکرک هایی از سنگ یشم سبز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه خواهید خواند:

سفر در تاریخ چین. از ۱۰۲۷ ق.م تا ۲۱۱ م. سلسله چو، سلسله چین، سلسله هان و دانستنی های جالب در مورد آن دوران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن