theme wordpress
فیلمنقد و بررسی

نقد و بررسی فیلم birds of prey – پرندگان شکاری

(این متن حاوی اسپویل می‎باشد!!)

فیلمی با حضور زنان بسیار چه در مقابل دوربین‎ها چه در پشت صحنه

در میان یکی از سکانس‌های اکشن فیلم پرندگان شکاری (birds of prey)  هارلی کویین (مارگارت رابی) آسیب پذیری هم‌تیمی‌اش را تشخیص و با دادن یک کش مو به او ، این وضعیت بحرانی را کنترل می‌کند.

این حرکت کوچک خواهرانه، همان قدر که در شرایط روزمره بسیار آشنا است، در دنیای دی‌سی شگفت‌آور است. این فقط یکی از ده‎ها ویژگی‌ای است که این فیلم را نسبت به بقیه فیلم های ابرقهرمانانه متمایز می‌کند: این فیلم فقط با زنان آغاز نمی‌شود بلکه با زنان ساخته می‌شود. طبق گفته های مارگارت رابی: «زنان بسیاری در جلو و پشت دوربین برای ساخت این فیلم زحمت کشیدند که من تا به حال در هیچ فیلمی اینگونه ندیده بودم.» همچنین افزود:« البته که این یک تصمیم نسبتا آگاهانه بود ولی خب همیشه حس انتخاب درست را می‌دهد.»

حضور زنان بسیار در قیلم birds of prey

فیلمی ابرقهرمانی، بدون نجات دنیا!!

کارگردان، کتی یان، تمامی انتظارات از یک فیلم سینمایی ابرقهرمانانه را پوچ کرد؛ وی در مصاحبه‌ای در خصوص فیلمش گفت:« فضای استفاده شده در این فیلم، باعث محسوس‌تر شدن آن شده‌است که در مقایسه با دیگر فیلم‌های این ژانر، بسیار جذاب‌تر و گیراتر باشد و اثری متفاوت خلق شود.» داستان این فیلم اما کمتر درباره جدال بدی و نیکی، و شیطان و فرشته پرداخته‌ شده‌است؛ بطوری که بیشتر تمرکز فیلم بر هنجارهایی همگانی و معمولی است: دل شکستگی و قطع رابطه.

هارلی توسط جوکر (جرد لتو) تخریب شده و بهمراه قلب شکسته خود، او را ترک می‌کند. در ابتدا شاید برای او فقط یک قطع رابطه باشد، ولی سوالی که ذهن او را درگیر خود می‌کند این است که: «هارلی بدون جوکر، کیست؟» نویسنده فیلم، کریستینا هادسن: «من فکر می‌کنم همه ما در رابطه هایمان با افراد، گاهی بخشی از وجودمان را غیرفعال می‌کنیم که با بهم خوردن رابطه‌ها، ممکن است که دوباره فعال شوند.»

حال که تنها شده چه کسانی کمکش می‎کنند؟!

پس از گذرندان دوران‌های بعد از شکست‌های عشقی و قطعی رابطه با آقای”ج”؛ هارلی تبدیل به یک هدف برای انتقام و تصویه حساب دیگر شروران شهر می‌شود که از جوکر و هارلی ضرر دیده‌اند و هارلی در این شرایط پناهی ندارد. بدترین این افراد، شخص سادیستی بنام بلک ماسک (با بازی ایوان مک‌گرون) که در ازای خسارت هارلی و جوکر و قیمت خون هارلی، از او می‌خواهد که نوجوانی بنام کسندرا کین(الا جی بسکر) را که جعبه‌ای دردسر سازی را دزده بود را برایش پیش کش کند.

هارلی کویین در مقابل دشمنان آسیب خوردهدر همین حین، خواننده کلوپ شبانه‌ای بنام قناری سیاه(جورنی اسمالت بل)، کارآگاه بی‌حوصله‌ای بنام رنی مانیاتا (رزی پرز)، و شکارچی محافظه کاری بنام هانترس(مری الیزابت وینستید) که هرکدام داستان خصمانه‌ای با بلک ماسک داشته و دست تقدیر آنهارا هم‌پیمان و همسیر کرده‌است، در راستای محفافظت از کسندرا علیه هارلی اقدام می‌کنند.

این اکیپ جدید دختران، یک گروه دختران پیشاهنگ دبیرستانی نیست که از ابرقهرمانان تشکیل شده باشد، کارگردان کتی یان که پیشتر جامعه ناهمنگون زنان را از فیلم ساقدوشان(Bridesmaids) برسی و تحلیل کرده بود، دراین باره می‌گود:« شکاری‌ها بسیار آرمانی و بی‌عیب هستند، اما کاراکترها طوری انتخاب شده‌اند تا گروهی از زنان معیوبی را تشکیل دهند که در کنار هم می‌جنگند.»

گروه پر عیب دختران در birds of prey

نوآوری در صنعت طراحی لباس

در فیلم هیچ چیز بهتر از تعادل و در عین حال بی‌نظمی در لباس‌های آنها که توسط طراح “ارین بنچ” توجه مخاطب را بخود جلب نمی‌کند، بنچ درین باره می‌گوید:«هنگام طراحی لباس‌ها، همیشه در ذهنم از خود می‌پرسیدم که چه لباسی مناسب دسته‌ای از گروه دختران است که عاشق دردسر ساختن و هیاهو هستند.» با تاکید براین موضوع، بنچ، آمیزه‌ای از نشاط، شیطنت و مد خیابانی را طراحی کرد. کتی یان می‌گوید:«تا به حال چنین چیزی ندیده بودم،‌سطح فهم از فشن و مد در  یک فیلم ابرقهرمانانه زنانه!» او با اشاره به شلوار جین پاره شده هارلی ادامه می‌دهد:« می تواند با زنان در هر لحظه فیلم صحبت کند!»

فیلمی با احساسات زنانه و با خشونتی مردانه

البسه‌های ناطق دختران و داستان عمیق، پرندگان شکاری را به یک فیلم فزونژاد تاریخی تبدیل می‌کند، همانطور که مارگارت رابی می‌گوید:«تجربه بسیار خوبی‌ است که حداقل یک بار، زندگی را از نگاه هارلی تجربه کنید، بنظر من برای هر زن یک ضرورت است.» نتنها جذاب و متنوع است بلکه انسان را در شرایط جریان‌های بد اجتماعی قرار می‌دهد.

کتی یان درباره هارلی می‌گوید:« از لحاظ باطن، شخصیت بسیار زنانه‌ای دارد، درحالی که بسیار پر شور و پر هیجان است. کاراکتر مورد علاقه من است، ساخت یک مدل بدون فیلتر از هارلی بسیار برای من خوشایند بود.» و منظور از فیلتر در اینجا، ارزش‌های اخلاقی است که وضع خوبی در بقیه آثار هارلی هم، کم‌و‌بیش، ندارد. در سکانسی هنگام تلاش برای گرفتن کسندرا، وقتی قرار بود ساختمانی را زیر و رو کند، از سلاح های کم‌خطری مانند (فشفشه و ترقه و تفنگ بادی) برای کنار زدن افرادی که سر راه او بودند استفاده کرد. این در حالی است که در سر تا سر فیلم، بیشتر جلوه‌های ویژه خشونت به مردان مشاهده می‌شود.

زمان قاضی این خواهد بود که پرندگان شکاری در باکس آفیس و در نظر منتقدین خوب جلوه کند، تاریخ سازی کند ویا به سرنوشت دیگر فیلم‌های قهرمانی زنانه اخیر دچار می‌شود. مخاطبین نیازی به نگرانی در باره روند فیلم ندارند، این فیلم تنها داستان درام یک شکست عشقی معمولی و زد و خورد‌های دخترانه نیست، محتوایی بیشتر و عمیقتر دارد. کت یان:« فکر می‌کنم بدلیل فرهنگ جوامع، همه زن بودن و زنانگی را با مودب بودن یکی می‌دادنند، در حالی که اینگونه نیست.»

یک تاریخچه ریز کمیکی

در خصوص تاریخچه کمیکی این گروه هم میتوان به حوالی سال ۱۹۴۰ به شهر گاتهام رفت، هنگامی جامعه پر بود از کنشگران مذکر. بتمن بزرگترین ابرقهرمان این شهر بهمراه دو دستیار و متحد قدیمی،‌ رابین و آلفرد، بر شهر حکومت می‌کرد، سرانجام گروه کوچکی از دختران فریبنده متشکل از: کتوومن، بتگرل و هانترس، مشغول انجام فعالیت هایی مبنی بر نمایان کردن خود شدند. کمپانی دی‌سی اولین کمیک پرندگان شکاری خود را در سال ۱۹۹۵ منتشر کرد، که درآن از افرادی مانند اورکل(باربارا گوردن، که تا قبل از معلول شدنش توسط جوکر به عنوان بتگرل شناخته می‌شد)، قناری سیاه، و هانترس حضور داشتند؛ که در سال ۲۰۰۲ کمیک تبدیل به سریالی تلوزیونی بنام پرندگان شکاری شد.

کمیک فیلم birds of prey

یک جمع بندی خیلی کوتاه!

در آخرین تحولات این گروه، می‌توان به هم‌پیمان شدن آنها با ملکه دنیای جرم و جنایت، هارلی کویین اشاره کرد که پارادوکس نیکی شیطان، می تواند بسیار جذاب باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن