theme wordpress
آموزشیعلمیفناوری

تفاوت VPN و PROXY

 

vpn , proxy  واژه هایی آشنا که از آن ها استفاده میکنیم و هر دو برای ما کار فیلترشکن را انجام می دهند که امروزه بسیار از آن استفاده می شود.
ولی واقعا این دو چه چیز هایی هستند و چه کاربرد هایی دارند که ما میتوانیم فیلتر ها را دور بزنیم.در این مقاله به توضیح تفاوت بین این دو می پردازیم.

VPN

vpn مخفف virtual private network است یعنی شبکه مجازی خصوصی که نیز یعنی یک ارتباط از کامپیوتر شما به یک شبکه در جای دیگری از دنیا.
وقتی شما به vpn متصل می شوبد ، انگار دستگاه شما به صورت مجازی و نه واقعی در شبکه ای دیگر نشسته است و شما در آن جا هستید.
فرض کنید یک شرکت دارید و سرویس vpn را راه اندازی کرده اید. با استفاده از vpn دستگاه خود را از هر جایی وارد شبکه محلی (local network) شرکتتان کنید و از printer و … در شرکتتان استفاده کنید.
در اصل شما به vpn server که در شرکت راه اندازی کردید وصل می شوید و آن شما را به شبکه شرکتتان وصل می کند.
حال اگر شبکه شرکتتان اینترنت بدون فیلترینگ داشته باشد پس شما فیلتر ها را دور زده اید و این راز VPN و دور زدن فیلترینگ توسط آن است!!!

PROXY

با proxy هم شما فیلترینگ را دور میزنید ، ولی نحوه کارکرد آن و کاربرد های آن متفاوت است.
proxy بین شما و اینترنت(سایت مورد نظر) قرار میگیرد و درخواست های شما به جای این که مستقیما به سایت مورد نظر برود، به proxy server رفته و proxy آن سایت را برای شما  نشان می دهد. در proxy server میتوان دسترسی ایجاد کرد یا به قولی black list و white list تعریف کرد و با آن فیلترینگ انجام داد. وقتی شما از پروکسی های خارج کشور استفاده می کنید و به طور مثال سایت twitter.com را در مرورگر میزنید دیگر این شما نیستید که به twitter وصل میشوید بلکه proxy به آن وصل میشود و محتوای سایت را به شما نشان می دهد.


 

یکی از کاربرد های بسیار مهم proxy server  در سازمان ها و ISP ها (شرکت های خدمات رسانی اینترنتی مثل مخابرات شاتل و …) cache کردن محتوای سایت ها است. سایتی مثل www.varzesh3.com را در نظر بگیرید. روزانه بسیاری از این سایت بازدید می کنند. با cache proxy میتوانیم محتوای ثابت این سایت را در سرور ذخیره کنیم و فقط محتوای dynamic (پویا)سایت را هر بار دانلود کنیم.این گونه بسیار سریع تر سایت بارگزاری شده و در پهنای باند سازمان ها نیز صرفه جویی می شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن