theme wordpress
علمینقد و بررسیهنری

مروری بر سینمای فرانسه-قسمت اول

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از جنگ جهانی اول، سه مکتب معروف در سه کشور ایجاد شد که این مکاتب تاثیرات بسیار زیادی روی سینما داشتند. پایدارترین جنبش از بین این سه جنبش، جنبش امپرسیونیسم فرانسه بود. در ادامه قصد داریم به شرح تاثیرات این مکاتب بر روی سینما ی آن کشور ها بپردازیم.

این سه مکتب عبارت بودند از:

۱ – اکسپرسیونیسم آلمان
۲ – امپرسیونیسم فرانسه
۳ – مونتاژ شوروی

در مورد سینمای اکسپرسیونسم آلمان در مقاله‎های جمهوری وایمار توضیحاتی داده شد (برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقالات در سایت، مراجعه کنید.)

سوگواری سینما فرانسه برای خود

ولی اگر بخواهیم مروری بر آن داشته باشیم و توضیحات کمی هم در مورد آن بدهیم، این سینما تقریبا همان سینمای سوگ بعد از جنگ جهانی اول است، که همه چیز در آن شکلی عجیب، تازه و ترسناکی‎ به خود گرفته؛ از نورپردازی مورد استفاده در فیلم‎های ترسناک گرفته تا اجسام عجیب و غریب و هولناک.

فیلم مطب دکتر کالیگاری

یکی از نمونه‎های بارز این فیلم‎ها، فیلم «مطب دکتر کالیگاری» است؛ در این فیلم همانطور که مشاهده می‎شود صندلی‎ها بعضا بسیار بلند هستند و ضخامتشان از پایین به بالا کم و کمتر می‎شود! مسئولانی که روی آن صندلی‎ها نشسته‎اند در ارتفاع چند متری از سطح زمین هستند! دیوارها رنگ‎هایی بسیار عجیب دارند (در واقع آنها قسمت زیادی از محیط را نقاشی می‌کردند)، پنجره‎ها حالت چهارضلعی‎ایی غیرعادی دارند، و به طور کلی تقریبا کل فیلم، حول محورهای ترسناک می‎گردد.

این فیلم روایتگر داستان یک بیمار روانی است که در ذهن خود چیزهای عجیبی را متصور می‎شود، و آن کاراکترها و محیط واقعی را با یکدیگر مخلوط کرده و یک دنیای دیگر برای خود تصویر می‎کنند و … . این همان سینمای سوگواری بعد از جنگ جهانی اول آلمان است.

سینمای امپرسیونیسم آلمان

حال می‎خواهیم سینمای امپرسیونیسم آلمان را تا حد کافی تشریح نماییم:

این سینما به میزان کمتری به دنبال روایت داستان بود، و دغدغه‎ای در این مورد نداشت و تمرکز و محوریت اصلی آن بر روی نمایش جلوه‎های بصری قرار گرفته بود. همچنین علاقه عجیبی به سیر در ذهنیات کاراکترها در این فیلم‌ها دیده می‎شد؛ یعنی در سیر فیلم‌های مربوط به این مکاتب، فیلم در ذهنیات و تخیلات کاراکترهایش وارد می‌شود و آنان را به مخاطب نشان می‌دهد. همچنین این سینما دنبال رقابت با سینمای آن زمان آمریکا بود.

سینمای فرانسه

امپرسیونیسم فرانسه

نظر سینمای امپرسیونیسم فرانسه در مورد هنر دقیقا نقطه مقابل نظر مکتب رئالیسم بود؛ آنها اعتقاد داشتند که صرفا یک تجربه‌ی شخصی را به تصویر بکشند و مخالف واقعیت کار کنند. در واقع اعتقاد آنها این بود که هنر را چیزی می‌دانستند که ذهنیت خود آدم را به مخاطب القا کند و در واقع تجربه‌ی شخصی را به تصویر کشیده تا یک احساس فرّار را در مخاطب به‌وجود بیاورد و تولید هیجان کند!

پس دو ویژگی کلی را برای این سینما برشمردیم: یکی شیفته‌ی جلوه‌ی بصری بودن آنها و دیگری، کند و کاو در ذهن کاراکترهای فیلم و نشان دادن خاطرات بازیگر…

برای نمایش ویژگی دوم تکنیک‌هایی هم وجود داشت؛ به این دلیل که در آن زمان جلوه‌های ویژه کامپیوتر وجود نداشت، آنها با کارهایی خاص این جلوه‌ها را تولید می‎کردند. برای مثال از پشت شیشه فیلمبرداری می‌کردند تا صحنه رویایی شود! یا حتی تا همین چند سال پیش هم برای ساختن یک صحنه رویایی، کرم وازلین را روی لنز دوربین می‎مالیدند و از نورپردازی خاصی استفاده می‎کردند تا صحنه رویایی شود!

سینمای فرانسه

آنها تکنیک‌های خاص دیگری هم داشتند. مثلا استفاده از کادربندی کج و یا تدوین ضرب آهنگی یا همان تغییر سریع صحنه برای القای حس هیجان و…

در قسمت دوم مقاله قصد داریم در مورد سینمای فرانسه دردهه‌ی ۲۰ صحبت کنیم و همچنین شباهت بسیار عجیبی که با سینمای امروز ما دارد را بررسی کنیم!

با الفبایت همراه باشید…

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن