theme wordpress
هنری

معرفی، نقد و بررسی انیمه One Punch Man

با عرض سلام خدمت شما خوانندگان عزیز . سلامی ویژه خدمت دوستداران کمیک بوک ها و قهرمان‌ های جور و واجورش ، عزیزانی که دیگه از هالیوود و فیلم های ابرقهرمانی تکراریش خسته شده اند و به دنبال قهرمانی می گردند که آنها را از این وضع اسف بار نجات دهد. خب می خواهم در این لحظه یه خبر فوق العاده خوب را به محضر شما عزیزان برسانم، پس تا پایان ماجرا اینجانب را همراهی کنید.

بله، دقیقا… درست فکر کردید، می خواهم قهرمانی که تمام این مدت دنبالش بودید را به شما عزیزان معرفی کنم….سایتما(Saitama)

 

سایتما(Saitama)

بله ایشان همان قهرمانی هستند که تمام این مدت دنبالش بودید. می توانم به شما اطمینان کامل بدهم که این قهرمان به هیچ وجه من الوجوه شما را نا‌امید نمی کند، چون همانطور که از نام انیمه مشخص است ، این دوست عزیز One Punch Man هستند، کسی که قادر است تنها با یک مشت هر کسی و هر چیزی را از سر راهش بردارد. کسی که به نهایت قدرت دست پیدا کرده و هیچ جای پیشرفتی برای خودش و قدرتش در این دنیا باقی نمانده، فردی که هیچ موجودی یارای مقابله با او را ندارد.

خب قبل از ادامه دادن توصیفات بنده درباره این شخص والا مقام می خواهم مقداری شما عزیزان را با این انیمه آشنا کنم.

 

One Punch Man

این انیمه یک وب‌کامیک ژاپنی است که نویسنده آن شخصی است با نام مستعار (وان)(one) که از سال ۲۰۰۹ این داستان را به رشته تحریر درآورده است. نتیجه آن تولید یک مجموعه مانگا اقتباس شده با طراحی یوسوکه موراتا توسط انتشارات شوئیشا است. این انیمه از ۱۴ ژوئن ۲۰۱۲ در وب‌گاه (توناری نو یانگ جامپ) در حال انتشار است. درنهایت در مارس ۲۰۱۵ خبر ساخت انیمه ای برگرفته از این مانگا توسط استودیو مدهاوس به گوش رسید و این انیمه از ۵ اکتبر تا ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ توسط شبکه تی وی توکیو پخش شد.

 

ابرقهرمانی واقعی

تا بدین جا توضیحی مختصر درباره این انیمه ارائه نمودم، حال می خواهم گفته های پیشین خود را تکمیل کنم. همانطور که گفتم این انیمه یک انیمه ابرقهرمانی است که تمام کلیشه ها را شکسته و به معنای واقعی کلمه ، عنوان انیمه ، همان قدرت قهرمان داستان ماست. قهرمانی متفاوت با تمامی قهرمان های پیشین خود ؛ چه در انیمه و چه در کمیک‌بوک ها و یا حتی در فیلم های هالیوودی. سایتما (Saitama) قیافه ای شبیه سوپرمن یا بتمن ندارد و یا از خانواده و سیاره خاصی نیامده و تا سه سال قبل از شروع داستان کارمند معمولی بیش نبوده، که البته بعد از اخراج شدن از کارش به واسطه یک اتفاق به یک قهرمان واقعی تبدیل می شود.

 

ویژگی های ابرقهرمانی

    ۱.لباس و چهره

از نظر لباس از بدترین قهرمان هایی است که تا به حال دیده اید. کاریزمای چهره اش که دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد… .یک چهره ی بی احساس و بامزه که در تمام مدت به روی صورتش نقش بسته و در بدترین موقعیت ها و هیجان انگیز ترین سکانس ها شما را به خنده می اندازد ، البته تغییر چهره های فوق العاده او را نیز نمی توان نادیده گرفت.

 

     ۲.قهرمانی بی هدف

ساتاما به مانند خیلی از قهرمان ها هدف والایی ندارد و صرفا برای تفریح تبدیل به قهرمان شده و هرگز در نابودی دشمنان و هیولاها عجله به خرج نمی دهد . او زمانی که مطمئن شد که دیگر قهرمانان قادر به متوقف کردنش نیستند ، با نهایت بی حوصلگی به سراغ آن هیولاها رفته و با یک ضربه مشت کارشان را یکسره می کند.

 

    ۳.شهرت قهرمانی

درباره شهرت قهرمانی اش هم بین مردم به معنای واقعی کلمه هیچ کس نه نام او را شنیده و نه از کارهای قهرمانانه اش خبر دارد ، بلکه در بسیاری از موارد از او به عنوان یک خلافکار یاد می کنند که برای او به عنوان یک قهرمان یک شکست کامل تلقی می شود. گرچه این موضوع هم تغییری در روند خسته کننده زندگی اش ایجاد نمی کند.

 

ابرقهرمان؟؟؟؟

حال با تمام این تفاسیر لابد با خودتان می گویید پس این چگونه انیمه ی ابرقهرمانی جذابی است ؟ چه درگیری های هیجان انگیزی می تواند داشته باشد؟ زمانی که فردی چون سایتما که هیچ ویژگی قهرمان ها را ندارد و در عین حال کار هر کسی را با یک ضربه تمام می کند؟

جواب سوال شما را می توان به این شکل داد که شاید سایتما به این حد از قدرت رسیده باشد ، اما او تنها کسی است که چنین قدرتی را داراست و شخصیت ها و قهرمان های دیگری که در کنار او در داستان حضور دارند وظیفه ی ایجاد این هیجان را به عهده گرفته اند .اگر چه با وجود آنان ، شما تمام مدت لحظه شماری می کنید تا سایتاما وارد یک مبارزه بزرگ شود و قدرتش را به معرض دید همگان قرار دهد که البته این سکانس ها جذابیت و لذت انیمه را دو چندان می کنند، اما مقداری هم اعصاب را خرد می کنند!!!

 

شخصیتی عجیب

اما تنها نکته جذاب این انیمه ابرقهرمانی فوق العاده به سکانس های قهرمانانه و مبارزات فوق العاده اش ختم نمی شود، بلکه شخصیت خود سایتاما است که با دست یافتن به چنین قدرتی دیگر قادر به درک هیجان و لذت مبارزات نیست. او در تمام مدت به دنبال راهی برای تجربه دوباره این احساسات است، هر بار که او درگیر مبارزه‌ی جدیدی می شود مشاهده می کنیم که متحمل فشار زیادی شده که این فشار در برخی موارد برای پایان مهلت تخفیف فروشگاه!!!! و در برخی دیگر از آنها جهت یافتن یک حریف قدرتمند و لایق برای مبارزه است.

چهره‌ی تحت فشار سایتاما بخاطر فراموشی مهلت تخفیف فروشگاه

با تمامی این حرف ها می توانم با اطمینان کامل به شما بگویم هیچ یک از شما از دیدن این انیمه فوق زیبا پشیمان نخواهید شد و برخی از شما شاید بار ها و بارها آن را مشاهده کنید و در هر بار هیجان و خنده را تجربه کنید.

در ادامه می خواهم به نقد‌ها و نظر‌هایی که در  سایت های مختلف با آنها روبه رو شده ام اشاره کنم و در پایان نظرات خود را به آنان اضافه کنم. در پایان این پست هم می توانید لینک های دانلود این انیمه به علاوه قسمت های OVA (قسمت هایی که جز قسمت های اصلی نیستند و در برخی موارد موضوعاتی را حل و مطرح می کنند که در داستان به آنها پرداخته نشده به مانند SpinOff سریال ها)

نقد هایی از سریال

    ۱- خداوند کامل

خب اول از همه موضوعی که نظر من را در میان باقی نقد ها به خود جلب نمود ، این نظر بود که:

این انیمه یکتایی خداوند را در قالب یک راهب بودایی که تجسمی مادی از خداوند بر روی زمین است به تصویر می کشد.

حتی نام سایتما برگرفته از نام سای بابا (Sai Baba) (قدیس و روحانی که مدعی تجسم خداوند در قالب انسانی بود که تعالیمی مرکب از آیین هندو و مسلمانی داشت.) است. در نشریه رسمی بودیسم با نام (Dwarkamai)  که در هند منتشر می شود ، واژه سای (Sai) به معنای خداوند و تاما (tama) به معنای بدون نقص (Perfect) آورده شده است. اما نکته جالب در مورد این نام ، داشتن معادل در زبان عبری است که در آنجا هم به معنای کامل (Complete) آمده است!

از طرفی دیگر ظاهر سایتاما بسیار شبیه به راهبان بودایی با سر تراشیده است و حتی لباس او، که از ترکیب های رنگی لباس های همین اشخاص که به رنگ های زرد و قرمز است بهره گرفته شده است.

از طرفی عقاید سایتما که بار ها در انیمه می گوید: ”من قهرمانی هستم که صرفا برای تفریح قهرمان شده” و هیچ کس قادر به رقابت با او نیست و اینکه او قدرت مطلق است. می توان گفت که این موضوع نماینده دیدگاهی است که در برخی از تعالیم یهود شاهد آن نیز هستیم (این دنیا صرفا برای خدا حکم بازی و سرگرمی را دارد.).

با وجود قدرت های فوق بشری سای تاما، هیچکس او را جدی نمی گیرد که می توان گفت اشاره به ناشناس بودن خدا روی زمین دارد و یا اینکه همه به دنبال قهرمان های درجه چندمی هستند که می توان این موضوع را نمادی گرفت برای خدایان دروغین و بت ها که در برخی موارد او از طرف همین قهرمان ها، متقلب خطاب می شود که می توان به تهمتی که بارها و بارها از جانب ادیان دروغین به خداوند متعال وارد شده است نسبت داد.

و درنهایت می توان به این موضوع اشاره کرد که در قسمت های پایانی انیمه شاهد رقابت موجودی فضایی و تک چشم هستیم که گفته می شود این موجود هم تجسمی از خدا است، خداوندی که گفته می شود موجود فضایی بوده و نسل بشر را شبیه به خود و برای تحقیق به وجود آورده که شبیه به عقاید مربوط به اریک فون دنیکن است که البته این خدای جعلی هم در مقابل سای تامای بودایی شکست می خورد و در نهایت باز هم اوست که پیروز می شود.

این اولین نقدیست که درباره این انیمه با آن مواجه شدم و به شخصه خیلی برایم جالب بود که چنین مفاهیمی به این شکل غیر مستقیم در طراحی لباس یا بی مویی سایتما، که خودش دلیلش را افزایش قدرتش می داند در این انیمه مطرح شده است. البته قطعا خیلی از ما با دیدن این انیمه طنز و هیجان انگیز احتمالا چنین چیز هایی به ذهنمان خطور نکند و بعد از دیدن این انیمه در حالی که با یادآوری سکانس هایش لبخند به لب داریم ، به راحتی از کنار این جزئیات جالب گذر کنیم.

    ۲- تکامل سایتما

نقد دوم که نمی توان نام نقد را بر روی آن قرار داد و صرفا نظر شخصی اینجانب است بدین شکل است که ما در این انیمه شاهد شخصیتی هستیم که به نهایت قدرت رسیده و دیگر جایی برای پیشرفت برایش باقی نمانده است. به گونه ای سایتاما را می توان به گونه ای نمادی از تمام کاراکتر های انیمه ای دانست که در تمام مدت برای شکست دادن رقیب خود تلاش می کنند و آرام آرام در طی انیمه ما شاهد پیشرفت آنها هستیم به گونه ای که همه آنها در نهایت قدرتی همچون سایتاما بدست می آورند و دیگر حریفی برای آنها وجود ندارد.

حال سایتاما برای ما شرح می دهد که چرا آنها با تمرین های بسیار و شرکت در مبارزات در نهایت چه قدرتی به دست می آورند.

در فرهنگ شرق بر عکس فیلم های غربی که قهرمان های داستان بیشتر نمود بیرونی دارند ، بیشتر به درون میل دارند و برای بدست آوردن قدرت باید درون خود را جست و جو کنند . آنها علاوه بر جسم خود باید اهدافی داشته باشند که روح آنها را نیز تعالی و قدرت ببخشد و این تکامل است که سبب قدرتمند شدن آنها شود. که در مورد این انیمه، شخصیت اصلی داستان از درون کاملا پوچ شده و به خاطر قدرت بسیارش، سادگی و راحتی که در شکست دادن دشمنانش وجود دارد ، دیگر نمی داند چگونه قویتر شود یا اصلا چرا تمرین کند تا قویتر شود!!! دیگر هیچ دشمنی وجود ندارد که با قدرت فعلیش قادر به شکست او باشد و نیاز به تمرین دادن جسم خود برای قویتر شدن داشته باشد. اما جالب تر از آن روشی است که او به این قدرت لایتناهی دست یافته است که بسیار احمقانه است.

۱۰۰ تا دراز نشست، ۱۰۰ تا بشین پاشو، ۱۰۰ تا شنا و ۱۰ کیلومتر پیاده روی اونم برای هر روز (نحوه دستیابی به این قدرت فوق فوق بشری)

    ۳-جنوس

حال او تصمیم گرفته که تنها زمان خود را با قهرمانان ضعیف تر سپری کند و در صورتی که نیاز شد با یک مشت کار هیولاها را تمام سازد. در این بین یکی از این قهرمانان تبدیل به یکی از مریدان سرسخت این شیخ می شود و از او می خواهد تا برای قویتر شدن به او آموزش دهد. سایتاما هم به اجبار قبول می کند. این قهرمان که شاگرد سایتاما می شود جنوس نام دارد، او رباتی است که به دنبال انتقام از کسی به نام سایبورگ است که تمام شهر و خانواده اش را به قتل رسانده و در این میان در حالی که در جستجوی قدرت بیشتر و دشمن اش است با سایتاما رو به رو می شود و زمانی که قدرت فرا انسانی اش را مشاهده می کند شیفته او شده و برای رسیدن به این قدرت تصمیم میگیرد تا به شاگردی او دربیاید.

جنوس مرید سرسخت شیخ و خود شیخ

جنوس شخصیتی به مانند باقی قهرمانان انیمه ای دارد و از آن دسته ای است که باید بارها شکست بخورد و بارها از جایش بلند شود تا به قدرتی دست یابد تا دشمنانش را از مقابل بر دارد. احتمالا جنوس هم می توانست شخصیت اصلی یک انیمه اختصاصی برای خودش شود ولی تمام جذابیت و زیبایی این داستان در آن است که نویسنده تصمیم گرفته تا خیال ما را راحت کند و زاویه دوربین را به روی آن استادی چرخانده که چنین شاگردهایی را تربیت می کند. البته اشتباه برداشت نکنید سایتاما در این مورد هم با بقیه اساتید کاملا فرق دارد.

از این ها گذشته سایتاما بالعکس بقیه کاراکتر های انیمه ای هدفی والا ندارد و دیگر احساسی جز پوچی و همین سبب جذابیت دو چندانش می شود و شما با این سوال در ذهنتان این انیمه را خواهید دید، این پوچی قرار است چگونه پر شود؟

و همین سوال است که شما را برای دوازده قسمت سر جایتان میخکوب می کند و به خاطر آن چشمانتان را به مانیتور می دوزید و مشغول دیدن این انیمه فوق عالی می شوید.

در نهایت باید به استحضارتان برسانم که تمام مطالب و موضوعاتی که تا اینجا مطرح کردم و مطرح خواهم کرد صرفا نظرات شخصی بنده بوده و هر کس می تواند برداشت خودش را از این انیمه جذاب داشته باشد ، اما تمام تلاش بنده بر آن است که مطالبی مفید تقدیمتان کنم که سبب شود از انتخاب هایتان لذت ببرید.

در زیر میتوانید فصل اول این سریال دیدنی را دانلود کنید

دانلود قسمت ۰۱:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۲:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۳:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۴:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۵:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۶:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۷:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۸:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۰۹:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۱۰:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۱۱:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود قسمت ۱۲:Web-DL 1080p x264Web-DL 720p x265

دانلود زیرنویس فارسی فصل اول به صورت کامل: Click Here

One Punch Man : OVA

قسمت ۰۰ Road To Hero: کیفیت ۷۲۰|| زیرنویس

قسمت ۰۱ The Shadow That Snuck Up Too Close : کیفیت ۷۲۰|| زیرنویس

قسمت ۰۲ The Pupil Who Is an Extremely Poor Talker : کیفیت ۷۲۰|| زیرنویس

قسمت ۰۳ The Ninja Who is Too Complicated : کیفیت ۷۲۰||زیرنویس

قسمت ۰۴ Bang, Who is Too Overbearing : کیفیت ۷۲۰||زیرنویس

قسمت ۰۵ The Sisters Who Have Too Many Things Happening : کیفیت ۷۲۰|| زیرنویس

قسمت ۰۶ The Murder Case that is Too Impossible : کیفیت ۷۲۰|| زیرنویس

× منبع : https://download.ir×

رمز فایل فشرده : www.download.ir

چهره ی بسیاری از دوستان پس از مشاهده آخرین قسمت فصل اول!!!!

 

احتمالا پس از مشاهده تمام قسمت های فصل اول به دنبال قسمت های بعدی این انیمه خواهید گشت. پس بگذارید بگویم که وقتتان را هدر ندهید، فصل دومی وجود ندارد. ولی ناراحت نشوید ، چرا که طبق خبر هایی که به گوش رسیده فصل دوم این انیمه در بهار سال ۹۸ از سر گرفته می شود و شما می توانید این داستان فوق العاده را دنبال کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن