theme wordpress
هنری

معجزه ای دیگر از پیکسار!

«بسم الله الرحمن الرحیم»

همانطور که میدانید استودیو های انیمیشن سازی زیادی در جهان وجود دارد که از برترین آن ها میتوان Ardman Animations,nickelodeon,Warner Brothers,BlueSky,Dream Works,Pixar,Walt Disney و … را نام برد .

بی شک یکی از بهترین استودیو های انیمیشن سازی ،پیکسار است که همه ی ما با آثار آن خاطرات زیادی داریم!انیمیشن هایی مانند:
در جست و جوی نمو، ماشین ها،شگفت انگیزان،اسباب بازی ها و… از برجسته ترین آثار این استودیو هستند .

 

استودیو پیکسار راز هایی خاص در ساخت انیمیشن های خود دارد!رازهایی که گاهی در عین راز بودن بسیار آشکار هستند!رازهایی که باعث جذب مخاطب می شوند و به همین دلایل پیکسار نسبت به خیلی از استودیو ها و شرکت های انیمیشن سازی دیگر قوی تر عمل می کند و موفق تر است .

یکی از این راز ها این است که این شرکت سعی می کند در هر انیمیشن روی مطالب خاصی تمرکز کند که جذابیتش متفاوت با انیمیشن قبلی است . مثلا در انیمیشن “دلیر” تمرکز بسیار زیادی بر موهای زیبای شخصیت اول انیمیشن و همچنین سایر شخصیت ها معطوف است که جذابیت خاصی به انیمیشن می دهد و یا برای مثال در انیمیشن “در جست و جوی نمو” تمرکز عجیبی بر مرجان های دریا معطوف است!

شاید خیلی برای ما در دید اول مهم نباشد ولی همین ریزه کاری ها است که باعث می شود شما حتی برای خوردن یک لیوان آب هم مجبور می شوید ابتدا فیلم را متوقف کنید و بعد دوباره آن را Play کنید!یا در “دانشگاه هیولاها”تمرکز اصلی روی مو های شخصیت هاست که همانطور که دیدید بسیار هم طبیعی از آب در آمدند و از دیدن آن لذت بردیم!

نکته دیگر اینکه آن ها انیمیشن را هر چه قدر هم ساخت آن دشوار باشد ،به هر قیمتی می سازند!!برای مثال یکی از کارکنان پیکسار در مجله ۳D World بیان می کند که در انیمیشن شگفت انگیزان ۱ ما هیچ “سخت ترین [صحنه]”ای نداشتیم!زیرا ساخت تمامی صحنه ها سخت بود!

همین چیز ها باعث می شود از انیمیشن های پیکسار لذت ببریم…
اما شگفت انگیزان در بین این آثار از جهاتی برجسته تر است ؛شاید کارهایی مثل مخلوط کردن ژانر طنز و ابر قهرمانی ،شخصیت پردازی جذاب، صمیمی بودن شخصیت ها و… آن را برجسته و پرمخاطب کرده است!

INCREDIBLES 2

در این مطلب قصد داریم درباره ی چگونگی ساخته شدن یک صحنه چند ثانیه ای پیکسار در انیمیشن شگفت انگیزان ۲ (که در حال اکران است) با هم صحبت کنیم و آن هم این صحنه است! :

stop the tunneler

 

بیایید ببینیم پیکسار چگونه به این تصویر رسید!
بعد از ایده پردازی معمولا قدم اول در ساخت انیمیشن ها ،طراحی “Story Board” است. این تصویر یکی از ۴۱۰ تصویری است که برای این صحنه به عنوان استوری برد کشیده شده است .بیش از ۵۲,۷۲۵ استوری برد برای کل انیمیشن طراحی شده است!!

Story Board

 

قدم بعد طراحی تصویر « هنر مفهومی » (یا به اصطلاح Concept Art) است .این تصاویر معمولا برای نشان دادن احساس صحنه هستند و برای انیمیشن های سه بعدی استفاده می شوند .در واقع به ایجاد نوعی زبان بصری برای ساخت صحنه کمک می کنند. این رنگ های شفاف در انیمیشن شگفت انگیزان ۱ هم استفاده شدند.

Concept Art

 

در مرحله ی بعد میرسیم به وارد کردن مدل های ساخته شده توسط مدل سازان سه بعدی استودیو ی پیکسار ،و همچنین تنظیم دوربین مجازی در نرم افزار و بقیه کار های اولیه ساخت صحنه .

Set And Layout

 

حال نوبت انیمیشن دادن و متحرک سازی کاراکتر هاست .استودیو پیکسار از ابزار های خودش برای انیمیت کاراکتر ها استفاده می کند که در اینجا از “Presto”  استفاده کرده است .در این مراحل ممکن است انیماتور برای اینکه مطمئن شود کاری که انجام می شود به اندازه ی کافی طبیعی در آمده ،از خودش در آن حالت کاراکتر فیلم می گیرد و آن را با انیمیشن به گونه ای تطبیق می دهد!این شات از انیمیشن نزدیک به ۸ هفته از انیماتور ها زمان گرفت!

Animation

 

داریم به صحنه نهایی نزدیک تر می شویم! در این مرحله کارهای نهایی مثل نور پردازی ،جلوه های ویژه و در نهایت خروجی گرفتن از کار (Render)  انجام می شود . در این مرحله ، پیکسار از نرم افزار Houdini برای جلوه های ویژه استفاده کرده است . برای خروجی کار هم پیکسار از نرم افزار اختصاصی خودش به نام Renderman استفاده می کند .

و این هم تصویر نهایی!
بله! برای ساختن یک صحنه کوچک از انیمیشن های سه بعدی زحمات بسیاز زیادی کشیده می شود که ما بسیاری از آنها را نمیدانیم! این زحمات هم (به جز برای سود شرکت!) برای لذت بردن شماست!ما هم مشتاقانه منتظر آمدن این انیمیشن با کیفیت بالا و صد البته با دوبله ی فوق العاده فارسی هستیم!!

برای مشاهده عکس با وضوح بالا بر روی عکس کلیک کنید(حجم عکس باکیفیت:۱۰ مگابایت)

[منبع : مجله ی ۳D World ]
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن