theme wordpress
هنری

انیمه چیست؟

انیمه

انیمه، کلمه ای آشنا که برخی را یاد انیمیشن های غربی و برخی را هم یاد کارتون هایی چون فوتبالیست ها، حنا دختری در مزرعه و… که دوران کودکی ما را ساخته اند می اندازد. انیمه کوتاه شده واژه انیمیشن است و سبکی از پویانمایی است که خاستگاه آن کشور ژاپن بوده و به طور معمول بر مبنای مانگا یا لایت ناول ساخته می شود. انیمه ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند که آنها را از بقیه انیمیشن ها تفکیک می کند. یکی از اصلی ترین این تفاوت ها چشمان درشت کاراکتر ها است که در بسیاری از انیمه ها قابل رویت است. البته این مشخصه در تمامی آنها وجود ندارد و به عنوان مثال می توان به کارهای استودیو Ghibli اشاره کرد که اندازه چشم ها در آنها طبیعی تر جلوه میکند.

نمونه ای از چشم های انیمه ای

 

اما تفاوت انیمه با بقیه انیمیشن ها  به طراحی چشم های کاراکتر ها منتهی نمی شود. مکانیسم داستان گویی متفاوت، گرافیک، طراحی های ویژه  داستان ها و شخصیت پردازی فوق العاده که حس همزاد پنداری را در مخاطب بر می انگیزد ، تکنیک ها و ایده های جذاب و نو که باعث جذب دیوانه وار مخاطب می شود از دیگر تفاوت های مهم انیمه با دیگر سبک های انمیشن سازی است.

در ساخت انیمه کمتر بر روی انیمیشن حرکت ها و راه رفتن کار می شود و بیشتر تمرکز سازندگان بر روی افکت های دوربین و زاویه دید آنها است .

البته نمی توان از عنصر رنگ پردازی که بسیار در این سبک پر رنگ است و باعث پویایی اثر می شود چشم پوشی کرد.

در پست های آینده درباره تاریخچه انیمه و چگونگی ساخت آنها و… توضیحات بیشتری در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می گیرد ولی در ادامه می خواهیم به سوالات و مشکلاتی که اکثر افراد با نام انیمه و دیدن آن دارند بپردازیم!!!

بسیاری از افراد هنگامی که فردی بالغ و یا نوجوانی شیفته انیمه یا مانگا را  می بینند او را  مورد تمسخر قرار داده و فکر می کنند که شخص هنوز بچه مانده و بزرگ نشده!!!! اما چیزی که باید در مورد انیمه دانست این است که هیچ سن و سالی را نمی شناسد. از کودکان گرفته تا بزرگسالان هیچ استثنایی وجود ندارد. به عنوان مثال می توان به کار های استودیو Ghibli و آقای میازاکی اشاره نمود که در عین ساده بودن بسیار عمیق، جذاب و متفاوت‌اند و به صورتی کاملاً حرفه‌ای، حقایق جامعه و زندگی را به تصویر می‌کشند.

جالب این است که درجه سنی آثار وی نیز مناسب کودکان است! البته بیشتر آثار وی از این درجه سنی برخورداردند  که به این معنا نیست که یک کودک نمی‌تواند داستان را درک کرده و از آن لذت ببرد بلکه به این معنا است که آثار استاد میازاکی دردهای جامعه، فقر، تنگدستی، عشق و … را با زبانی کاملاً ساده و کودکانه بیان می‌کند که حتی یک بزرگسال نیز از تماشای آنان به وجد آمده و شروع به تحسین چنین آثاری می‌کند.

در اصل این یکی از ویژگی‌های بارز انیمه‌ها این است که محتوایی فراتر از درجه سنی خود ارائه می دهد؛ یعنی محتوایی که هم درجه سنی مذکور می‌تواند به طور کامل درک کند و هم درجه‌های سنی بالاتر به تمجید از آن بپردازند.

در واقع نه تنها کار های استاد میازاکی بلکه انیمه ها سعی در آموختن واقعیت هایی دارند که کودک درک درستی از آنها ندارند و به سختی قادر به یادگیری آنها هستند ولی یقیناٌ در آینده آنها را خواهد فهمید.

اما موضوعی که جذابیت انیمه ها را دو چندان می کند فرهنگ غنی و اعتقادات جالب ژاپنی ها است که در شخصیت ها، روند داستان و در جای جای انیمه جریان دارد.

حال که تا حدودی با انیمه آشنا شدیم به معرفی تعدادی انیمه مطرح می پردازیم. در ادامه تعدادی از انیمه هایی که مورد پسند بنده بوده را برای شما عزیزان قرار می دهم. آنچنان انیمه با سبک ها و ژانر های مختلف و متفاوتی وجود دارد که هر چقدر در انتخاب و پسندیدن وسواسی باشید در نهایت می توانید انیمه ای را پیدا کنید که فقط برای شما ساخته شده باشد.

پس به همین تعداد انیمه که در ادامه قرار گرفته بسنده نکنید و اگر انیمه مورد علاقه خود را پیدا نکردید نا امید نشوید.

۱.Sword Art Online

این انیمه در سه فصل ارائه شده که آخرین فصل آن بهار ۹۷ به اتمام رسید. داستان فصل اول این انیمه زیبا در سال ۲۰۲۲ اتفاق می افتد . سالی که بشر پس از مدت ها تلاش موفق می شود تا تکنولوژی تولید کند که به وسیله آن بتواند انسان ها را در دنیای مجازی قرار داده و تمامی حس های انسان را نیز فعال نگه دارد . در این بین شرکت های بازی سازی به این سیستم روی می آورند و کنسولی با نام Nerve Gear ساخته می شود که در اولین روز شروع به کار آن ۱۰ هزار نفر وارد بازی شده و به رقابت با یکدیگر می پردازند . در این بین متوجه می شوند که امکان خروج از بازی امکان پذیر نیست و بعد از مدتی یکی از ناظرین بازی به آن ها اطلاع می دهد که در صورت شکست در این بازی ، کنسول مغز شما را منفجر و شما را خواهد کشت . تنها راهی که کاربران از این ماجرا نجات پیدا می کنند این است که بازی را تا انتها ادامه داده و پیروز شوند. در این بین بازیکنی ماهر پیدا می شود و تصمیم میگیرد که به تنهایی این بازی را به پایان برساند اما ……

ژانر های این انیمه زیبا : اکشن، خیال پردازی، عاشفانه، فانتزی، ماجراجویانه

به نظر بنده این انیمه ی فوق العاده را به هیچ وجه از دست ندهید.

Akame Ga Kil .2

تاتسومی یک جنگجو است که به همراه دو دوست دوران بچگی اش برای تامین هزینه های روستایشان به پایتخت سفر میکنند تا در آنجا با شکار هیولاها و پیوستن به ارتش بتوانند روستای خود را نجات دهند، اما در پایتخت هیولاهایی که زندگی میکنند از تمام هیولاهای جهان مخوف تر هستند …

ژانر : اکشن ، ترسناک ، خشن ، خیال پردازی ، درام ، ماجراجویانه ، پسرانه

اگر به دنبال داستان هایی تاریک و غیر قابل پیش بینی با زد و خورد هایی جذاب هستید این انیمه جذاب رو از دست ندهید!!!

۳. Clannad

تومویا اُکازاکی دانش آموز سال سوم دبیرستان و خسته از زندگی است. وقتی کوچک بود، مادرش بر اثر تصادف با ماشین جان خود را از دست میدهد و این دلیل باعث میشود که پدرش به سیگار و الکل رو آورد . همین موضوع باعث دعواهای مکرر بین تومویا و پدرش میشود تا این که در یکی از این دعواها ، تومویا شانه اش آسیب میبیند. از آن به بعد رابطه ی بین او و پدرش هر روز دورتر و دورتر میشود تا اینکه در یکی از روزها هنگامی که در حال بازگشت به خانه است با دختر ِعجیبی به اسم ناگیسا فوروکاوا که یک سال از او بزرگ تر است ملاقات میکند. مریضی ِناگیسا باعث تنها شدن او و ترک دوستانش شده است. این دو دختر شروع به یک دوستی می کنند  و کم کم با گذشت زمان، تومویا احساس میکند زندگی ِخسته کننده ی گذشته اش دارد مسیر تازه ای به خود میگیرد…

ژانر :درام ، روانشناختی ، عاشقانه ، کمدی ، ماوراء طبیعی ، مدرسه ای ، بیشوجو

۴. Code Geass

در دهم آگوست سال ۲۰۱۰ کشور ژاپن به دستور امپراتور بریتانیا مورد حمله نظامی قرار می گیرد . قوای انگلیس با استفاده از رباط های جدیدی به نام Knightmare Frames که اخیرا تولید شده اند موفق به اشغال کشور ژاپن شده و آزادی و حقوق مردم را از آنها سلب می کند. بعد از اشغال ژاپن آن را به نام منطقه ۱۱ نام گذاری می کنند. Lelouch پرنس انگلیسی است که بعد از کشته شدن مادرش توسط پدرش که همان امپراطور انگلیس است به ژاپن فرستاده می شود تا شورشیان ژاپنی را سرکوب کند، Lelouch با خود عهد بسته که پدرش را به قتل رسانده و بریتانیا را نابود کند و انتقام مادرش را بگیرد. او همچنین قصد دارد دنیایی جدید با قوانین جدیدی به وجود آورد که در این دنیا خواهرش Nunnally با خوبی و خوشحالی زندگی کند. Lelouch قدرتی دارد که به آن Geass گفته می شود. نیروی مرموزی که به Lelouch اجازه می دهد تا هرکسی را که بخواهد تحت کنترل خودش در آورد و هر دستوری که به آنها می دهد بدون چون و چرا اجرا کنند….

ژانر:اکشن، علمی تخیلی،مدرسه ای

این انیمه به معنای واقعی غیرقابل پیش بینی است! با دیدن این انیمه شاهد یک شخصیت پردازی فوق العاده و بی نظیر خواهید بود. داستان به قدری جذاب است که بدون شک نخواهید توانست از آن دست بکشید!!!

۵. Boku no Hero Academia

در حال حاضر فصل سوم این انیمه در حال پخش است و به زودی اولین سینمایی این انیمه نیز رو نمایی خواهد شد. داستان فصل اول انیمه از این روست  که درحالی که  تمامی مردم با یک قدرت خارق العاده به دنیا می آیند ، میدوریا ایزوکو از چهار سالگی به علت نداشتن قدرتی خاص مورد ازار و اذیت همکلاسی هایش قرار میگیرد  تمام این اتفاق ها باعث نا امیدی او از هدفش یعنی تبدیل شدن به یک قهرمان بزرگ دقیقا مثل مردی که همیشه در زندگی تحسینش می کرد نشد و …..

ژانر : اکشن ، پسرانه ، کمدی ، ماجراجویانه ، ماوراء طبیعی ، مبارزه ای ، شونن

این انیمه شاید بچه گانه به نظر برسد  ولی به شما اطمینان خواهم داد که داستان این انیمه فوق العاده قطعا شما را جذب خواهد کرد!!!!

۶. Violet Evergarden

انیمه ای ساخته شده توسط netflix که فصل زمستان ۹۶ پخش شد و غوغا به پا کرد.داستان انیمه از این قرار است که «وایولت» قاتلی کارکشته که به دید بسیاری ماشینی آدمکش است ، در میدان جنگ کلماتی را شنیده که فراموش کردن آنها برایش کاری ناممکن است. کلماتی که از زبان فردی عزیز برای او جاری گشته است. کلماتی که هنوز معنای آنها را نمی فهمد. جنگ بزرگی که سرزمین «تلسیس» را به دو جبهه مخالف تقسیم کرده، بعد از چهار سال به پایان می رسد و مردم به نسل های جدید خود خوش آمد می گویند. «وایولت اورگاردن» در این بین، دختر جوانی است که تا بحال با نام «سلاح» شناخته می شده و حال با اتمام جنگ برای شروع زندگی جدید در دفتر پستی مشغول به کار می شود؛ آنجا او با ابزاری کار می کند که افکار مردم را به کلمات مبدل می کند و این عمل بسیار او را تحت تاثیر قرار می دهد. وایولت کار خود را ادامه می دهد و در این مسیر با فوران احساسات و شور و شوق انسان های پیرامون خود روبرو می شود و در عین حال به دنبال معنی کلماتی است که تاکنون از فهم آنها عاجز بوده است.

ژانر: فانتزی، درام

این انیمه واقعا از هر نظر عالی است و مطمئنا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد . پیشنهاد می کنم حتما حتما این انیمه زیبا را در اسرع وقت ببینید.

۷. Tokyo Ghoul

انیمه ای فوق العاده زیبا و جذاب که تا به حال سه فصل از آن منتشر شده و قرار است که آخرین فصل آن نیز در زمستان سال جاری پخش شود .

داستان دربارهٔ پسری ۱۸ ساله به نام کن کانکی است که با دختری به نام ریزه که هر دو همسن هستند و در خواندن کتاب با یکدیگر تفاهم دارند، در کافه‌ای که معمولاً به آنجا می‌رود آشنا می‌شود. کانکی غافل از اینکه ریزه یک غول (موجودات مرموزی شبیه به انسان که در پی شکار و خوردن گوشت انسان‌ها هستند) است مورد حمله او قرار می‌گیرد، اما در عین ناباوری کانکی جان سالم بدر می‌برد و به شدت مجروح می‌شود. پس از انتقال کانکی به بیمارستان، از آن غول بر روی او پیوند اعضا انجام می‌گیرد. پس از به هوش آمدن، کانکی در می‌یابد که خود او نیز تبدیل به یک نیمه‌انسان/نیمه‌غول شده و در دنیایی که دیگر انسان‌ها در بالاترین زنجیره غذایی قرار ندارند گرفتار می‌شود. در واقع تنها ماده غذایی که غول‌ها می‌توانند از آن تغذیه کنند گوشت انسان است و خوراک انسان‌ها برای آن‌ها به شدت زننده و غیرقابل تحمل است. غول‌ها در صورت مصرف غذای انسان در شرایط اضطراری بیمار می‌شوند. تنها ماده خوراکی مشترک بین غول‌ها و انسان‌ها قهوه است.

در ادامه کانکی به استخدام در کافی شاپ مذکور با نام آنتیک در می‌آید، و تلاش می‌کند جایی در میان دنیای غول‌ها پیدا کرده و بتواند صلحی میان غول‌ها و انسان‌ها و درک متقابلی پدید آورد. اما در میان راه فشارها، شکست‌ها و شکنجه‌ها او را به اهدافی دیگر می‌کشاند.

ژانر:اکشن, ترسناک, جنایی, درام, روانشناختی, معماگونه,ماوراء طبیعی

به کسانی که طرفدار سریال هایی مثل گات هستند پیشنهاد می کنم که این انیمه رو از دست ندهند!!!!.

در انتها اگر از این مطلب بنده راضی بودید لطفا نظرات و انتقادات خود را برای بهتر شدن متن یا …. برای من ارسال کنید تا در آینده کیفیت نوشته های اینجانب نیز ارتقا پیدا کند. از طرفی اگر سوالی در مورد انیمه داشتید در اولین فرصت پاسخش با اشتیاق جواب ان را خواهم داد. در آخر هم باید اضافه کنم که انیمه هایی که تا به اینجا معرفی کردم و عدد هایی که در کنار آنها قرار گرفته، نشان دهنده رتبه یا … نیست و صرفا برای منظم بودن مطلب قرار داده شده است. امیدوارم پست های آینده اینجانب رو دنبال کنید تا با هم بیشتر درباره نحوه ساخت انیمه ها، داستان ها، مفاهیم و…. آنها صحبت کنیم و از در کنار هم بودن لذت ببریم.

با تشکر

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن