theme wordpress
پیشنهاد سردبیرعلمی

ستون های آسمان

   در حدود دو سال پیش دانشمندان رصدخانه لایگو(۳) در آمریکا موفق به ثبت و اندازه گیری تغییرات زمین بر اثر امواج گرانشی شدند که چندین سال قبل انیشتین (در نظریه نسبیت عام) این اتفاق را پیش بینی کرده بود.

«زمین و امواج گرانشی فرضی مدنظر»

امواجی که منشأ آن میتواند برخورد و یا چرخش دو جرم سنگین مانند دو سیاه چاله بزرگ باشد که بعد از ۱.۳ میلیارد سال به زمین رسیدند و می رسند. امواج گرانشی را مانند موجی در یک پارچه بزرگ و زمین را یک ساچمه و خورشید را یک توپ(ساچمه بزرگ تر) بر روی آن در نظر بگیرید.

اگر ساچمه ها را روی پارچه قرار دهیم، روی آن گودی ایجاد میکنند و چون گودی حاصل از ساچمه بزرگ بیشتر است، ساچمه کوچک را به سمت خود میکشد. کنار هم ماندن اجرام آسمانی را هم این گونه توجیه می کنند. مانند سیاره ها که قمر هایشان به دور آنها قرار میگیرند. چرخش و برخورد سیاه چاله ها موجی در این پارچه ایجاد میکند که اجرام دیگر مانند زمین، خواه ناخواه بر روی آن سوار شده اند.

عملکرد

   رصد خانه لایگو در آمریکا برای اولین بار این امواج را مورد بررسی قرار داد. این مرکز  به طور عمده از دو تونل چهار کیلومتری تشکیل می شود. در انتهای هر کدام، یک آینه قرار گرفته است. نور لیزر از ابتدای هر تونل تابانده شده و توسط آینه انتهای آن ها بازتاب و دریافت می شود. در شرایط معمول هر دو لیزر باید در یک زمان مساوی به محل تابش برگردند. اما به دلیل نوسانی که موج گرانشی ایجاد می کند، هر بازو به میزان متفاوتی کشیده میشود و دو پرتو لیزر با اختلاف زمانی ۰.۰۰۷ ثانیه به محل تابش رسیدند. (این تغییرات در حد صد هزارم نانو متر در طول کره زمین بوده اند. تقریبا به کوچکی قطر یک پروتون!)

«رصد خانه لایگو»

«طرحی از عملکرد رصد خانه»

کاربرد

   تا کنون هر اطلاعاتی که درباره فضای خارج از کره زمین بدست آمده از طریق نور و امواج الکترومغناطیسی بوده ولی با کشف امواج گرانشی و تاثیر آن بر روی کره زمین، می توان اطلاعات وسیع تری درباره جهان بدست آورد.

اعجاز علمی

   در آیه ۱۰ سوره لقمان ذکر شده است که «او آسمان ها را بدون ستونی که ببینید آفرید و در زمین کوه هایی افکند تا شما را نلرزاند و…» طبق گفته اکثر مفسران و برداشتی که از سایر آیات مربوط به ستون هایی درآسمان می شود؛ منظور از ستون، جاذبه و گرانش است و چیزی که امروزه به ثبت رسیده؛ تغییر زمین بر اثر امواج گرانشی است که در این آیه بدان اشاره شده است.

«او آسمان ها را بدون ستونی که ببینید (امواج گرانشی) آفرید و در زمین کوه هایی قرار داد تا شما را نلرزاند(اشاره ضمیر به ستون) و…» با کمی دقت در آیه متوجه می شویم که امواج گرانشی عامل لرزش معرفی شده و کوه ها در زمین قرار داده شدند تا امواج گرانشی ما را نلرزاند. و مطابق این آیه ، بخاطر وجود کوه هاست که امواج گرانشی به کوچکی قطر یک پروتون در زمین تغییر ایجاد میکنند(و ما آن را احساس نمی کنیم).

*چگونگی عملکرد کوه ها در این مورد،در آینده نزدیک در سایت قرار داده می شود*

خب،مطابق قول بالا،قسمتت اول ویدیویی که مطرح کردیم:نمایه کیهان (۲)

حسن ختام

 

   در اولین خطبه نهج‌البلاغه هم پس از توضیح امیرالمومنین(ع) درباره نحوه خلقت موجودات و آسمان ها و زمین، در تفسیر این آیه آمده است: «پایین ترین آسمان را بسان موج مهار شده(اشاره به تلاطم دارای نظم) و بالاترین آسمان را بسان سقفی محفوظ و بلند قرار داد، بی آنکه ستونی باشد که آنرا به پا دارد و میخ هایی باشد که آن را استوار و پا برجا دارد. سپس پایین ترین آسمان را به زینت کوکب ها و نور ستارگان تابان و در آن چراغی فروزان و ماهی نور افشان روان ساخت و فرمودشان که در فلکی گردان و سقفی در حرکت و لوحی روان گردش کنند…
←پذیرای سوالات و نظرات شما هستیم…

آلبوم:

 

«فاصله دو مقر تحقیقاتی رصد خانه لایگو»

«تصویری از برخورد و چرخش دو سیاهچاله»

«طرحی سه بعدی از امواج گرانشی»


۱-قرآن کریم
۲-نهج البلاغه
۳-LIGO: Lasre Interferometer Gravitational-Wave Observatory

۴- گروه تحقیقاتی Science-AAAS
۵.Wikipedia
۶.NASA

۷.Washington university
۸.Symmetry magazine
۹.Wired

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن