theme wordpress
نقد و بررسی

فلپریسم (Flapperism)

قدرت سینما

“بسم الله الرحمن الرحیم”

آمریکای مذهبی

شاید برایتان جالب باشد که آمریکا قبل از سال ۱۹۲۰ از نظر پوشش و مسائل دیگر کشوری بسایر مذهبی بوده است و تمامی این حرف ها سند دارند؛ ساده ترین سندی که میتوان از آن استفاده کرد و برای اثبات سخنمان به کار برد،اولین عکس و فیلم هایی است که در آن سال ها از آمریکا ضبط شده اند.همچنین در رمان ها و عکس های مجلات و ….آن زمان، می توان به این مسائل پی برد.

پس چطور می شود که آمریکای سال ۱۹۲۰ که پوشش برخی زنانشان در حد چادر بوده است به آمریکای سال ۱۹۳۰ تبدیل می شود که زنان هرچه پوشش کمتری داشته باشند زیباترند!؟ چطور می‎شود که ناگهان تعداد زنان چاق با این درصد کاهش می‎یابد و زنان لاغر می‎شوند؟ چگونه آرایش‎ها آنقدر ناگهانی غلیظ می‎شوند؟ این اتفاق چگونه می‎افتد؟ چه چیزی باعث همه‎ی این مسائل می‎شود؟

تغییر و تحول

در جنگ جهانی اول شاید حدود ۸۰ درصد از افرادی که در کادر نجات آمریکا کار می‎کردند زنان بودند (به دلایل متفاوت که در این مورد انشالله مقاله هایی ارائه خواهیم داد) و همین مسئله باعث شد که زنان در محیطی مردانه قرار بگیرند و به طور تدریجی از جهات مختلف به مردان شبیه‎تر شوند؛

برای مثال فحش‎های رکیک مردانه بدهند، ظرافتشان را ازدست بدهند و… همین مسئله و مسائل دیگر باعث شدند که بعد از اتمام جنگ جهانی اول، زنان دست به اعتراضاتی بزنند که این اعتراضات به دلایل مختلفی، شمایل عجیبی به خود گرفت… اعتراضات به صورت یک فرهنگ جدید برای بانوان درآمد و یک دفعه میبینیم که ظاهر زنان به کلی عوض شد!

در این دوره زنان شروع به گوش کردن موسیقی جاز کردند، بعضاّ لباس‎های چسبان می‎پوشیدند و رقص‎های خاصی به وجود آمدند، موهای خود را کوتاه می‎کردند، آرایش‎های غلیظی داشتند و…اما همه‎ی این‎ها به طور اتفاقی بین زنان آن جامعه رواج پیدا نکرد، بلکه یکی از ابزار اصلی این تغییر فرهنگ سینما بود.

یک فیلم، دنیایی تغییر

بعد از اینکه تراست توماس ادیسون منحل شد و در دادگاهی، هالیوودی‎ها توانستند ادیسون را زمین بزنند، قدرت به دست هالیوود آمد.

در این دوره یعنی دهه‎ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ بود که هالیوود با ساخت فیلم The Flapper یک مد زندگی را رایج کرد، و این مد را قهرمان داستان داشت که رفته رفته با پخش این فیلم در نقاط مختلف و، با توجه به داستان مرتبط فیلم با آن عصر، زنان این تیپ را به عنوان تیپ رایج خود برگزیدند، و رفته رفته فرهنگ مذهبی آمریکاییان تغییر کرد. البته آمریکا به این دلیل که کشوری مذهبی بود، سخت می‎توانست این تغییر را بپذیرد اما قدرت سینما بالاتر از این حرف‎ها بود.به هرحال زنان به شمایلی عجیب درآمدند و این بود که فلپریسم درست شد!

مد فلپر

از نشانه‎های ظاهری این مد فلپر می توان به: جنبش زیاد زنان، لاغر بودن آنان، رقص‎های خاص، سیگار کشیدن زنان و ست بودن چوب سیگار با لباس، موهای کوتاه، لباس های گشاد و باز و…اشاره نمود.

این جا بود که ارزش‎های جامعه تغییر کردند و رسم‎های عجیبی به وجود آمد، زنانی که بلندی موهای آنان تا کمرشان می‎رسید طی مراسمی مو‎های خود را کوتاه می‎کردند و فلپر می شدند! رفته رفته فرهنگ به طور کلی عوض شد، عکس‎های با پوشش روی مجلات جایشان را به عکس‎های نیمه برهنه زنان دادند، بنیان خانواده ضعیف‎تر شد و فساد بالا گرفت.خانواده‎هایی که فرهنگشان آنها را مجاب می‎کرد حتی برای پایه میزشان هم چیزی به عنوان پوشش درست کنند، به این شکل درآمدند.

اما این پایان کار نبود، بعد از فیلم فلپر، فیلم‎های مشابه دیگری به میدان آمدند و کار را به دست گرفتند! همه چیز همین گونه شروع شد و الآن می بینیم آن فرهنگ مذهبی آمریکا به چه چیز مبدل گشته است. در کشور‎های دوردست هم میبینیم به بهانه اعتراضات چه اتفاقی برای فرهنگ زنان می‎افتد و پوشش آنها چگونه تغییر  می کند!!!!

مگس‎کش

کلمه فلپر معانی گوناگونی دارد از جمله مگس‎کش! ویژگی‎های یک مگس‎کش چیست؟! منعطف بودن، باریک بودن و در نهایت کثیف بودن! بله زنان این جامعه دیگر زنان ظریف قبلی نبودند! آنها شخصیت فیلم فلپر قهرمانشان شده بود و کارهای خطرناک انجام می‎دادند! روی لبهی پشت بام یک برج می‎رقصیدند و… اصلاّ تا آن زمان شب‎نشینی برای بانوان مد نبود اما رفته رفته رایج گشت! و خیلی اتفاقات دیگر که نشان می‎دهد سینمای هالیوود چگونه توانست فرهنگ را به کثافت بکشد آن هم به بهانه‎ای ساده!

قدرتی باورنکردنی

طراح این مد، زنی بود به نام کوکو شانل (Coco chanel) که تقریبا تمام این تیپ را طراحی کرد، هنگام طراحی سیگار از لبش نمی افتاد، لاغر بود و با موهای کوتاه و لباس‎های خاص…

سینما در ۲۵ سالگی‎اش توانست چنین فسادی را راه بیندازد و تا الآن تلفات این فساد را به وضوح می بینیم! ببینید این سینما در ۱۲۵ سالگی قادر است تا چه کارهایی انجام دهد و خواهد داد! زنان را برای این که فلپر شوند، مجبور کرد لاغر شوند و آرایش غلیظ کنند و فریاد اعتراضاتشان را به آسمان‎ها ببرند و نتیجه این‎ها رایج شدن فساد و از بین رفتن بنیان خانواده و…. بود. سینما خیلی کارهای از دستش برآمد و الآن هم بر می‎آید! چنین موجی در کشورهای دور دست قابل مشاهده است…

درست است، تاریخ تکرار می شود…

والعاقبه للمتقین…

در ادامه با الفبایت همراه باشید

برچسب ها
نمایش بیشتر

امین مواساتی

دانشجوی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مهارت در مدل سازی سه بعدی و کاراکتر سازی سه بعدی و دوبعدی،انیمیشن سازی سه بعدی و دو بعدی،طراحی دو بعدی،موشن گرافیک،ساخت جلوه های ویژه به صورت حرفه ای،تدوین حرفه ای،مدل سازی ساختمان و ... علاقمند به کارهای هنری،مطالعات تاریخی،سیاسی و مذهبی،فلسفه و منطق،مستند سازی و... عَبدٌ مِن عِبادِالله...!

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. از پروژه های نهایی ایشان که در یک شبکه ماهواره بحث می شد، این بود که روزی خواهد رسید که مردان ایرانی(به عنوان نماد غیرت) همسران خود را برای رفع فقر در خیابان ها عرضه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن