theme wordpress
دسته‌بندی نشده

حالت ناشناس چقدر امن است؟

حالت ناشناس

همه‌ی ما زمانی با این حالت مواجه شده ایم، زمانی که می‌خواهیم مطلبی را در اینترنت سرچ نماییم ولی علاقه‌ای به ذخیره شدن آن در تاریخچه(History) مرورگر خود نداریم و نمی خواهیم فرد دیگری به آن دسترسی داشته باشد.

در این زمان است که شما حالت ناشناس مرورگر خود را باز می کنید.

  حالت ناشناس چقدر امن است؟ اما حالت ناشناس دقیقا چه کار می کند؟

همه‌ی اطلاعات تب شما پس از بستن تب پاک می شوند.

به طور کلی حالت ناشناس اطلاعات مرورگر شما یا به عبارتی همان سابقه، کوکی‌ها ،کش مرورگرتان و همچنین فرم‌هایی را که پر کرده‌اید را در یک پوشه ذخیره می‌کند. اما زمانی که کار شما تمام شد و تب مرورگر را بستید این اطلاعات پاک می‌شود و سبب می‌شود نفر بعدی که از مرورگرتان استفاده می‌کند نتواند به اطلاعات پیشین شما دسترسی داشته باشد.

اما تمامی این امکانات به این علت است که حالت ناشناس از یک کوکی منحصر به فرد برای مرورگر شما استفاده می‌کند، شما می توانید در حالت ناشناس به راحتی با یک اکانت دیگر وارد سایتی یکسان شوید.

در صورتی که می‌خواهید بدون آنکه سایت مورد نظر متوجه شود با یک اکانت دیگر وارد آن شده‌اید می توانید از Incognito mode استفاده کنید.

همچنین در این حالت به این علت آنکه از یک کوکی موقت استفاده می کنید؛ دیگر تبدیل تبلیغ کنندگان نمی توانند تبلیغات مناسبی متناسب با محتوایی که مطالعه می‌کنید ارائه دهد زیرا قادر به دیدن محتوایی که در حال مطالعه آن هستید نیستند. و همچنین سایت‌هایی از قبیل New York Times که پس از خواندن تعدادی معین از مقالات شما را مجبور به ثبت نام و پرداخت پول می کند می‌توانید به راحتی دور بزنید و با حالت ناشناس به هر میزان که می‌خواهید از مقالات آن بهره ببرید.

حالت ناشناس چقدر امن است؟
اما همچنان در این حالت هشدار داده می‌‌شود که اطلاعات شما همچنان توسط ISP شما قابل رصد می‌‌‌‌باشند.

اما شما همچنان در این حالت پیغام‌هایی را  مبنی بر اینکه ISP شما(شرکتی که از آن اینترنت خریداری کرده‌اید) همچنان قابل مشاهده است را مشاهده می نمایید و این بدان معنا است که سایت‌های مشاهده شده توسط شما توسط شرکتی که اینترنتتان را تامین می‌کند قابل مشاهده است.

اما چرا و چگونه این اتفاق رخ می‌دهد؟

 به این دلیل که حالت ناشناس تنها روی فایلهایی تاثیر می گذارد که بر روی کامپیوتر شما ذخیره شده‌اند ولی همچنان تمام ترافیک اینترنت شما از ISP شما عبور می‌کند تا به سرور مورد نظر برسد و به همین دلیل است که ISP شما نیز می تواند اطلاعاتی که وارد می‌کنید یا سایت‌هایی را که از آنها بازدید می‌کنید را مشاهده و ضبط نماید.

البته اینکه مرورگر شما تمام اطلاعات مرور شما از اینترنت را پاک می‌کند بدین معنی نیست که افراد دیگر به هیچ عنوان قادر نیستند به آنها دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال؛ افزونه هایی که در مرورگر کروم قرار دارند در صورتی که به حالت ناشناس دسترسی داشته باشند همچنان می‌توانند اطلاعات شما را رصد کرده و یا حتی افزونه‌هایی مانند ادوبی فلش نیز می‌تواند اطلاعات زایدی را بر روی کامپیوتر شما برجای بگذارد که دیگران با مشاهده آنها متوجه آن شوند که از چه سایتی بازدید نموده‌اید.

نکته:پس حتما از عدم دسترسی افزونه‌هایتان به حالت ناشناس مطمئن شوید و همچنین این نکته را مدنظر داشته باشید که به هیچ وجه از فلش استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید دسترسی افزونه‌ها را به حالت ناشناس غیرفعال نمایید.

با تمامی این تفاسیر آیا جای اطلاعاتمان ایمن است؟

پاسخ این سوال کمی ناامید کننده است و باید به شما دوستان در کمال تاسف گفت: «خیر، با وجود این دو، اطلاعات شما همچنان ایمن نیستند.»

به این علت که مرورگرها پس از بسته شدن تب توسط شما اطلاعات را به طور ایمن پاک نمی کنند و تصاویری که در طول مرور وب خود در اینترنت مشاهده (و نه ذخیره) کرده‌اید همچنان توسط نرم افزار‌های ریکاوری اطلاعات قابل بازیابی و مشاهده هستند.

البته حتی اگر اطلاعات شما به طور ایمن پاک شوند یک نسخه از سایت‌هایی که رصد کرده‌اید در DNS Cache شما باقی خواهد ماند. البته اگر واقعا نگران اطلاعات خود هستید حتما آن را نیز پاک نمایید!

بعد از مرور در اینترنت با تایپ این دستور در CMD می توانید DNS کش خود را پاک کنید.

مشکل، مشکل، مشکل!!

البته هنوز مشکلات دیگری نیز وجود دارد. از آنجایی که مرورگر شما در حالت ناشناس پس از بستن تب شما اطلاعات شما را پاک می‌کند مشکلات غیرمنتظره همچون؛ قطع ناگهانی برق یا صفحه نابودی مرگ، مانع از پاک شدن اطلاعات شما توسط مرورگرتان می‌شوند در نتیجه زمانی که کامپیوتر شما دوباره روشن می‌شود اطلاعات هنوز همچنان در کامپیوترتان وجود دارند. نه تنها این دو اتفاق غیرمنتظره بلکه هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای که باعث بسته شدن ناگهانی مرورگر شما شود مانع از پاک شدن صحیح اطلاعات توسط مرورگرتان می شود.

البته مشکلات دیگری نیز وجود دارند که در صورتی که کامپیوتر شما آلوده به نرم افزارهای خرابکاری همچون کی لاگرها (Key Loggers) باشد حتی اگر در حالت ناشناس هم باشید حالت ناشناس نمی‌تواند مانع خوانده شدن اطلاعات شما توسط کی لاگرها شود.

مشکلات حالت ناشناس
نحوه عمل Key Loggerها.

اگر همه‌ی این مطالب و مشکلات باعث آن شد که این فکر به ذهن شما خطور کند که «حالت ناشناس اصلا به کار نمی‌آید» باید بگویم که حالت ناشناس همچنان یک ابزار قدرتمند و یک لایه امنیتی سریع برای حفاظت از حریم خصوصی شماست ولی مانند هر ابزار دیگری فقط زمانی به درستی کار می کند که به درستی از آن استفاده کنید.

منبع: Techquicky

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و ادامه با نظرات، انتقادات و پیشنهادات دلگرم کننده خود ما را همراهی کنید.

با الفبایت همراه باشید!!

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن